Gepost op

Het populairste jongerenkanaal tegenwoordig is ongetwijfeld TikTok, al blijven Instagram en YouTube eveneens populair. Ook voor bedrijven biedt TikTok heel wat interessante opportuniteiten, maar dan moet je wel de juiste content op de juiste manier brengen, en da’s niet altijd simpel. Om te weten hoe je succesvol wordt op TikTok, is het belangrijk om het algoritme te kennen en deze tips in het achterhoofd te houden.

1. Zoek een niche voor je content

Denk na over wat je wil gaan posten op TikTok en kies een specifieke niche. Post niet zomaar alles waar je aan denkt, maar zorg dat mensen weten wat ze kunnen verwachten op je kanaal en houd je vervolgens aan deze content. Ben jij een sportwinkel en verkoop jij zowel ballerina-tutu’s als golfsticks? Meng deze twee koopwaar dan niet, maar start voor elk een specifiek kanaal. Maak #golftoks en #ballettoks, maar niet beiden door elkaar. Want hoewel er vast dansende golfers bestaan, lijkt juist die doelgroep wel iets te niche te zijn.
Zet je steeds je oma in de hoofdrol om boekreviews te geven in je boekenwinkel? En werken die video’s goed? Top! Begin dan niet meteen met kooktutorials, daar heeft je publiek mogelijks geen oren naar.

Graviteit - astronaut in tutu

2. Gebruik de juiste hashtags

Heb je een niche bepaald? Goed! Nu is het belangrijk om de juist hashtags te gebruiken.

Deze hashtags categoriseren je video zodat hij getoond wordt aan mensen die het meest waarschijnlijk zijn om je video uit te kijken of ermee te interageren.
Hoewel hashtags als #fyp, #viral en #foryou wijd populair zijn, is het niet aangeraden om enkel deze generieke hashtags te gebruiken. Je content komt zo immers terecht op de FYP (For You Page) van zowel dansers, als golfers, als keukenprinsessen. Personen die niets hebben met je content scrollen je video meteen weg en geven zo het signaal aan het platform dat je video het niet waard is om naar te kijken. Bad move dus.

Wat moet je dan wel doen?

Gebruik specifieke nichehashtags zoals #golftok, #golfer, #golfersdoingthings… die nauw aansluiten bij je content. Hoe specifieker, hoe beter! TikTok, Instagram en YouTube zullen je content nu tonen aan mensen die al eerder interactie hebben gehad met andere posts die dezelfde hashtags gebruiken. Vervolgens begint het platform jouw content te tonen aan mensen die gelijkaardig zijn aan die mensen die al interactie gehad hebben met de hashtag… En de (golf)bal gaat aan het rollen. Om te weten welke hashtags je kan gebruiken, kijk je best eens bij soortgelijke video’s of bij concurrenten welke hashtags zij gebruiken. Kies voor hashtags die veel bereik halen of waarrond al veel posts gemaakt zijn. Gebruik 3-5 specifieke hashtags bij elke post.

Let op: check steeds op voorhand welke topvideo’s horen bij de hashtags die je gebruikt. Soms heeft een hashtag een heel andere betekenis dan je denkt en als je deze gebruikt, kan je video wel eens aan een heel verkeerd doelpubliek getoond worden…

3. Gebruik trending audio OP DE JUISTE MANIER

Kijkt iemand een video met een bepaalde audio volledig uit, dan gaat het algoritme die meer video’s met die audio voorschotelen. Maar let hierbij op: vaak is een populaire audio gelinkt aan een specifieke trend, en als jouw video die trend niet volgt, bereikt deze de verkeerde mensen. Als jij bijvoorbeeld het muziekje van een trending dansje gebruikt bij je kooktutorial, komt deze video op de FYP van mensen die geïnteresseerd zijn in dansjes, en da’s mogelijks niet jouw doelpubliek. Gebruik je dus een viral sound, check dan op voorhand hoe die gebruikt wordt.

4. Feed your feed

Nu komt het erop aan om je algoritme te trainen om je enkel content te laten zien die te maken heeft met jouw niche. Zoek video’s op die jouw nichehashtags gebruiken en kijk deze helemaal uit (begin met de top 10-20 video’s). Skip irrelevante video’s of duid ze aan als ‘niet geïnteresseerd’). Zo zie je meteen wat er leeft in je niche, doe je inspiratie op en bespaar je tijd. Je komt immers ook te weten wat niet werkt in je branche. Sla relevante hashtags op en ga met deze ideeën aan de slag voor je volgende video.

Graviteit - astronauten aan het dansen
Graviteit - astronaut doet een kookshow

5. Voldoet je volgende video aan de verwachtingen van je kijkers? Ja? Posten maar! Nee? Skip!

Bij elke video die je post is het belangrijk om na te denken of je content voldoet aan de verwachtingen van je volgers. Volgen ze je voor investeringstips, maar gaat je volgende video over de trendkleuren van de lente, moet je mogelijks twee keer nadenken. Heb je meerdere niches waarbinnen je actief wil zijn, dan is het beter om aparte accounts op te richten.

6. Zit je vast tussen de 50-500 views? Krijg je kijktijd omhoog

Blijven al jouw video’s steken tussen de 50 en 500 views, dan is het tijd om eens na te denken over jouw niche, of jouw type content. Mogelijks is het tijd om iets nieuws te proberen. Experimenteer met wat werkt. Van zodra je de kijktijd van één video omhoog hebt gekregen, kan je daaruit leren voor toekomstige video’s en ben je vertrokken. Aarzel niet om je content in vraag te stellen en opnieuw te beginnen met een clean slate..

7. Hoe werkt het algoritme van TikTok?

Heb je geen of weinig volgers?

Dan toont het platform je content eerst aan een testpubliek van 50-500 mensen. Die mensen bestaan enerzijds uit volgers (als je er al hebt) en anderzijds worden ze gebaseerd op de hashtags die je gebruikt (gebruik je geen of algemene hashtags, dan komt jouw video op de FYP van een allegaartje van mensen terecht).

Heb je wel al volgers?

Heb je bijvoorbeeld al 50.000 volgers, toont het algoritme je content meteen aan een poel van 5000 mensen.

Next step:

Kijkt een groot aantal mensen in dat testpubliek je video volledig uit, dan schakel je een niveau hoger. Je video wordt nu getoond aan 5.000-10.000 mensen. Je video stopt nu waarschijnlijk even met groeien omdat het algoritme moet beoordelen of je video door mag naar een volgende fase. Kijken opnieuw genoeg mensen de video uit, gaat hij door naar het derde niveau en wordt hij getoond aan 25.000 – 100.000 mensen. Doet hij het dan nog steeds goed, maakt hij kans om viraal te gaan.

Alles begint dus met een goede kijktijd bij dat eerste testpubliek. Blijft je video steken tussen 50 en 500 views, dan sluit hij niet genoeg aan bij je doelpubliek, simpel. Begin opnieuw, denk na over je content, zoek aansluiting bij een nichedoelgroep en zoek relevante hashtags voor je video. Dat is de enige manier om meer volgers en views te krijgen bij je TikToks.

Belangrijk om te weten is dat bij TikTok alles draait om kijktijd en niet per se om volgers. Je hebt heel veel passieve gebruikers op dit social platform en de enige manier om te weten of ze iets leuk vinden is als ze de video uitkijken. Als 10% van je viewers dan nog eens liket of reageert, is je broodje helemaal gebakken.

Graag nog wat meer tips over TikTok? Lees zeker onze blog.

Graviteit - astronaut scrollt op tiktok

Ps: wist je dat goede discussies of grappige reacties in je comments ook leiden tot een toename in kijktijd? Je video speelt immers op de achtergrond wanneer mensen door je comments scollen en zo gaan je views de lucht in!

Hulp nodig met je TikTok-strategie of weet je niet goed hoe je moet beginnen?
Graviteit denkt maar al te graag mee over een krachtige bedrijfsidentiteit en social content die volledig aansluiten bij jouw boodschap.