Gepost op

Creativiteit is meer dan inspiratie of een gave. Het is een vaardigheid die je bewust kan ontwikkelen en trainen. Iedereen kan creatief zijn. In deze blog gaan we dieper in op enkele creativiteitstechnieken die je kan toepassen om je hersenen uit hun vaste denkpatronen te halen en zo je creativiteit te stimuleren.

Basisprincipes van creativiteit

Voor we dieper ingaan op de verschillende creativiteitstechnieken doen we eerst enkele basisprincipes over creativiteit en brainstormen uit de doeken. Check zeker ook onze blog over het belang van creatieve communicatie.

1. Uitstel van oordeel

In een creatief proces is het belangrijk om niet elk idee onmiddellijk (negatief) te beoordelen. Deze benadering remt creatief denken af en zorgt ervoor dat potentieel goede ideeën niet de kans krijgen om verder ontwikkeld te worden.

2. Kwantiteit boven kwaliteit

Een grote hoeveelheid ideeën leidt vaak tot verrassende en unieke oplossingen. Niet elk idee zal ideaal zijn, maar hoe meer ideeën, hoe groter de kans dat er iets waardevols tussen zit.

3. Elk idee omarmen

Ongewone of zelfs ‘gekke’ ideeën zijn vaak de bron voor vernieuwing. Ze zorgen ervoor dat het brein buiten de normale grenzen denkt en openen nieuwe perspectieven. Die perspectieven kunnen dan verder ontwikkeld worden tot een mooi en uniek concept.

4. Ideeën combineren

Door verschillende ideeën met elkaar te combineren, kom je tot creatieve en vernieuwende pistes.

7 bewezen creativiteitstechnieken

Juxtapositie

Juxtapositie is een techniek waarbij je twee – in eerste instantie willekeurige – concepten/woorden naast elkaar zet. Door ze te combineren en nieuwe verbanden te leggen kan het dat je tot unieke en vernieuwende ideeën komt. Probeer bijvoorbeeld ‘koffie’ te combineren met ‘openbaar vervoer’. De combinatie kan leiden tot ideeën zoals koffiebarretjes op stations maar ook tot uniekere ideeën zoals een concept van een treinabonnement in combinatie met een koffie-abonnement. De ongewone combinatie dwingt je brein om buiten de standaardassociaties te denken.

De probleemboom

De probleemboomtechniek helpt je om een complex probleem in verschillende fases te bekijken. Je begint met het probleem in het midden, de stam van de boom. De wortels van de boom zijn de oorzaken en de takken de gevolgen. Als verkeersopstoppingen het probleem zijn ontdek je op deze manier misschien dat thuiswerken een onverwachte oplossing kan zijn voor het fileprobleem, of dat flexibele werktijden piekdrukte kunnen verminderen. Doordat je een visueel beeld vormt van de probleem en de mogelijke oplossingen stimuleer je creatieve oplossingen.

afbeelding gemaakt door AI rond de combinatie van koffie en de trein nemen
Afbeelding gemaakt door AI van een lotusbloem
Lotusbloemtechniek

Met de lotusbloemtechniek begin je met een centraal thema, zoals ‘duurzaamheid in bedrijven’, en breid je dat uit met verschillende aspecten (energiebeheer, afvalbeheer…). Ieder aspect kan verder worden opgesplitst om nieuwe inzichten te genereren. Deze structuur helpt je om stap voor stap het volledige potentieel van een idee te verkennen.

Reframing

Durf het probleem vanuit verschillende perspectieven bekijken! Reframing houdt in dat je een probleem of concept vanuit verschillende standpunten bekijkt. Probeer een ontwerp voor een pen bijvoorbeeld te benaderen vanuit de behoeften van verschillende doelgroepen. Wil je een gebruiksvriendelijk besturingssysteem ontwerpen, denk dan aan gebruikers zoals ouderen en jonge kinderen. Zo kom je tot een ontwerp waar iedereen/meer mensen gebruik van kunnen maken. Door andere gebruikers of situaties te overwegen, kom je op ideeën die je anders misschien niet zou zien en ontwikkel je een product dat aan veel verschillende eisen zal voldoen.

Beperkingen

Beperkingen kunnen een bron van inspiratie zijn. Leg jezelf een extreme beperking op, zoals “ontwerp een auto zonder ronde banden.” Door de normale opties uit te sluiten, dwing je jezelf na te denken over nieuwe/unieke oplossingen. Het kan je helpen om creatieve en innovatieve ideeën te ontwikkelen die afwijken van de norm.

Slechte vragen stellen

Soms lijkt het alsof alle goede ideeën al eens gebruikt zijn. Dan kan het stellen van ‘slechte vragen’ verrassend effectief zijn. Door jezelf af te vragen “Wat zou een slecht idee zijn voor dit probleem?” krijg je een frisse blik en leer je wat je juist niet wilt. Deze aanpak kan je onverwachte en waardevolle inzichten bieden.

afbeelding gemaakt door AI van een notitieboekje
Ook handig

Ruimte: Soms kan een bepaalde omgeving je creativiteit stimuleren. Welke ruimte dat precies is, verschilt van persoon tot persoon en van moment tot moment. Je kan zowel creatief zijn in een café als in een rustigere omgeving.

Tijd: Door jezelf genoeg tijd te geven voor brainstormsessies creëer je de ruimte om rustig na te denken. Op die manier verlaag je de druk om snel snel met een goed idee te komen.

Gewoonten: Houd een notitieboek bij voor losse ideeën die je doorheen de dag hebt. Zo geef je creativiteit een vaste plek in je dagelijks leven en gaat geen enkel idee verloren.

Conclusie

Creativiteit is een vaardigheid die iedereen kan leren. Het is een proces dat begint met het loslaten van vaste denkpatronen en nieuwe perspectieven verwelkomen. Door consistent gebruik te maken van de verschillende creativiteitstechnieken, kan iedereen zijn creatieve potentieel vergroten en tot unieke, waardevolle ideeën komen. Onze creatieve ideeën vind je terug in ons portfolio!

Toch nog moeite om deze creativiteitstechnieken toe te passen en op dat ene originele idee te komen dat jouw merk nodig heeft?
Bij Graviteit helpen we je graag!

Geschreven door: Kato De Maesschalck