VAC / branding / look & feel / logo / brandbook / website / intranet / copywriting / graphics / stationary / visitekaartjes / enveloppen / briefpapier / notablok / presentatiemapgroetenkaarten / lidkaarten / magazine / folder / flyer / beachflags / bestickering / stickers / e-mailhandtekening / e-mailing / social media advies / social media kanalen / 

Modern en kleurrijk speelterrein voor agrarisch ondernemers

Over VAC

Het Vlaams Agrarisch Centrum is een onafhankelijke vzw uit Merelbeke die agrarische ondernemers helpt met hun administratie, advies en belangenverdediging.

Rebranding & logo

Graviteit hielp VAC bij het ontwerpen van haar nieuwe huisstijl. In het nieuwe logo van staat een cirkel centraal. De cirkelbeweging symboliseert dynamiek, samenhang en vooruitgang. Door de zakelijkere blauwgrijze kleur te combineren met de agrarische kleuren rood, groen en geel ontstaat een professioneel, modern en kleurrijk geheel.

Niet alleen visueel, maar ook tekstueel werd de VAC-branding onder de loep genomen. In samenwerking zorgden we voor een update van de teksten anno 2021 waarbij er sprake is van ‘agrarisch ondernemers‘ in plaats van ‘boeren’. Omdat een organisatie die agrarisch ondernemers oprecht wil helpen een professionele communicatie verdient.

Website & graphics

De kleurrijke huisstijl wordt verder doorgetrokken in de website. Foto’s van agrarische landschappen en praktijken staan centraal en worden aangevuld met duidelijke, maar speelse iconen en graphics. Een achterliggend bolletjespatroon zorgt voor samenhang doorheen de verschillende blokken op de homepagina. De verschillende diensten van het centrum worden meteen duidelijk weergegeven en het opiniestuk van de maand, geschreven door de directeur van VAC, is raadpleegbaar onderaan de pagina. Ondanks dat deze site een rijkdom aan informatie bevat, kent ze toch veel witruimte en wordt er voldoende ademruimte gecreëerd om de site in alle rust te verkennen.

Onder het nieuwsluik is een duidelijk overzicht te vinden van al het VAC-gerelateerde nieuws, wat voor deze organisatie die continue content creëert, een heuse meerwaarde met zich meebrengt. Per pagina worden er bovendien enkele berichten in de kijker gesteld die te maken hebben met de specifieke pagina waarop je kijkt. Zo is het relevantste nieuws voor jou steeds bereikbaar in één muisklik!

Drukwerk & copywriting

Graviteit ontwierp naast de website en het logo ook een beachflag, een folder, een flyer, het magazine VAC Flash en een bestickering voor het nieuwe gebouw. De VAC Flash, het veel gelezen magazine van de organisatie, werd in een nieuw jasje gestoken en voorzien van een voorwoord en duidelijke structuur. Bovendien werd een template opgesteld zodat de vzw steeds zelf de nieuwe editie van het magazine kan opmaken binnen de bestaande structuur. Graviteit gaf een basiscursus InDesign en toonde de organisatie hoe ze met deze template aan de slag kunnen gaan.

Daarnaast werd er stationary ontworpen in dezelfde huisstijl: enveloppen, briefpapier, notablokken, presentatiemappen, visitekaartjes, lidkaarten en groetenkaarten. In al het drukwerk wordt de professionele look & landelijke branding doorgetrokken.

Social media

Graviteit bezorgde VAC een social media brainstormdocument vol algemene en specifieke tips zodat de organisatie zelf aan de slag kan gaan met haar social media. Daarbij zorgde Graviteit voor enkele social media-ideetjes op maat en een aanpak die haalbaar is voor de organisatie. De sociale mediakanalen Facebook, Linkedin en Google My Business werden ingesteld en voorzien van profielfoto, omslagfoto en enkele eerste posts. Graviteit ontwikkelde daarnaast enkele templates die de vzw doorlopend kan blijven gebruiken voor haar vast terugkerende rubrieken op social media. Zo blijven ook deze kanalen in lijn liggen met de VAC-branding.

Online brandbook

Om alles rond drukwerk, logo en communicatie te ordenen, werd vervolgens een online brandbook opgesteld. Dat brandbook verzamelt alle digitale en druktoepassingen opgemaakt binnen de huisstijl van VAC. Het bevat daarnaast ook tekstuele richtlijnen, al het gebruikte beeldmateriaal en do’s en don’ts in verband met de plaatsing van het logo. Ook de e-mailingtemplates en mailhandtekeningen zijn te vinden in dit brandbook. Zo heeft de organisatie al haar branding duidelijk in één handig, gebruiksvriendelijk online overzicht.

Intranet

Het Intranet van VAC is makkelijk raadpleegbaar via de website. Zo krijgen het bestuur en de medewerkers van de organisatie toegang tot verschillende relevante documenten die ze vervolgens kunnen inkijken, bewerken en waarop gereageerd kan worden. De beheerders van het document-sharing platform kunnen vervolgens kiezen wie zij toestaan om documenten te bewerken en wie enkel mag inkijken. Op het Intranet zitten verschillende documenten gebundeld, waaronder verslagen van vergaderingen, algemene documenten en jaarrekeningen.

Neem een kijkje naar de website via www.vac.eu

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?