Gepost op

Niet praten met je mond vol, geen ellebogen op tafel, een servet op de schoot; belangrijke etiquette-regels die iedereen welbekend zijn… In de digitale wereld zijn het echter niet je tafelmanieren die ertoe doen, maar kom je pas écht ver wanneer je alle ongeschreven regels van de verschillende socialemediakanalen kent. We present to you: de social media etiquette.

Hoe moet ik mij gedragen op sociale media?

De digitale wereld heeft 101 ongeschreven regels, en als jij die regels niet serieus neemt, dan nemen je volgers jou niet serieus. Daarom zetten wij even de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje. Deze social media etiquette houd je maar beter nauw bij de hand als je online wil scoren.

Interactie en engagement

Wil je dat je volgers je appreciëren? Zorg er dan voor dat zij zich geapprecieerd en gehoord voelen door jou. Reageer op hun reacties en privéberichten. Check ook regelmatig je berichtverzoeken (maar blijf ver weg van de spamberichten), want daar geraken sommige berichten soms verloren. Toon aan je volgers dat je om hen geeft en hun interactie belangrijk vindt. Reageer af en toe zelf ook eens op (relevante) posts van trouwe volgers.

social media etiquette: screenshot van een social media posts waarop reacties komen

WAT MET NEGATIEVE INTERACTIE?

Een gepast antwoord vinden op een vriendelijke reactie is eenvoudig, maar hoe ga je om met negatieve comments? Eerst en vooral: maak geen ruzie. Discussies op sociale media leiden zelden tot succesvolle uitkomsten, dus verlaag je niet tot dat niveau.

Hoewel het goed is om op iedereen te reageren, hangt het bij negatieve reacties af van de inhoud en context. Is het het waard om te reageren?

Wanneer je kiest om te reageren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de schrijver van de reactie zich begrepen voelt. Probeer hun negatieve gevoel om te zetten naar een positieve ervaring en wees uiteraard altijd respectvol.

De inhoud en toon van je tegenreactie hangt echt ook af van je imago en je online merkidentiteit. De klantenservice van Ryanair gaat bijvoorbeeld heel sarcastisch om met kritiek (neem maar even een kijkje op hun X-account), maar deze stijl van communiceren kan niet elk bedrijf zich permitteren.

De juiste balans

Post genoeg, maar niet te veel. Te veel content in een korte periode is vaak overweldigend voor je volgers. Vind de juiste balans en vermijd het verlies van volgers omdat ze je constante aanwezigheid beu werden.

De sociaal accepteerbare frequentie van berichten plaatsen is verschillend per kanaal. Waar meerdere Tweets per dag geen kwaad kunnen, worden 3 Instagram-posts binnen de 24 uur als overdreven ervaren.

Hecht ook belang aan het moment waarop je content plaatst.  Zoek uit wanneer je volgers het actiefst zijn (ook dit verschilt per kanaal) en post op het juiste moment. Over het algemeen blijken, uit een onderzoek van Sprout Social, dinsdag, woensdag en donderdag de beste dagen om te posten.

Dus, onthoud: Plaats relevante content op het juiste moment, wees consistent met de frequentie van je posts en overdrijf niet!

Balans - een astronaut op een weegschaal, kleuren paars en blauw

Ken je kanaal

Elk kanaal heeft zijn eigen unieke normen en aanpak. Op LinkedIn spreek je niet dezelfde doelgroep aan als op TikTok, content afstemmen is de boodschap bij de social media etiquette. Ga niet zomaar dezelfde content recycleren op meerdere kanalen, maar breng aanpassingen aan die de inhoud relevant en passend maken per platform. Denk aan:

  • Lengte van de tekst
  • Tone of voice
  • Formaat en type beeldmateriaal
  • Hoeveelheid hashtags (check onze blog hierover)
  • Doel en doelgroep
Astronauten lopen naar voren in een roze mist

Trends

Trends zijn leuk, maar vaak van korte duur. Spring dus op tijd op een trend, want een maand later – of soms al een week later – is sommige content gewoonweg niet meer relevant. Voorkom dat jouw kijkers je post wegswipen met de gedachte “Ugh, alwéér dit”.

Doe anderen ook niet altijd klakkeloos na, maar zoek naar een creatieve insteek die jouw versie uniek maakt. Ook belangrijk: niet elke trend is het waard om aan mee te doen. Denk na over welke content bij je merk past en waarde biedt.

Let op je taal

Niemand leest graag schrijffouten én ze ogen onprofessioneel. Dubbelcheck dus, nee, driedubbelcheck je content altijd alvorens je deze de wijde wereld instuurt. Je kanalen maken deel uit van je reputatie, en die wil je toch niet schaden door een stomme taalfout?

Moeite met correcte taal? Maak dan gebruik van extensietools zoals Grammarly of LanguageTool, of laat je tekst nachecken op de website van VRT’s Schrijfassistent Nederlands. Artificiële intelligentie inschakelen om je tekst te optimaliseren is ook een optie.

Graviteit - Scherm­afbeelding 2025 05 08 om 16.31.00

Bye bye fake followers

Moeten we dit zelfs nog zeggen? Veel volgers zeggen niets wanneer er geen interactie is. Investeer dus in goede content en engagement, in plaats van in nutteloze (aangekochte) volgers. Als je je kanaal wil boosten, hebben wij wel een paar andere tips die effectiever zijn dan het kopen van volgers. Volgers ronselen met hashtags zoals #followforfollow is trouwens ook not done en zó 2012. In de social media etiquette is hiervoor absoluut geen plaats.

Wat je moet onthouden:

  • Ga in interactie met je volgers en zorg voor engagement
  • Plaats (niet te) frequent, wees consistent en post relevante content op het juiste moment
  • Pas je inhoud aan per kanaal
  • Wees op tijd met relevante trends
  • Let op correct taalgebruik
  • Streef naar authentieke en betrokken volgers

Oh ja, en ook nog:

  • Je eigen posts liken is niét cool
  • Laat de Instagramfilters voor wat ze zijn (ongebruikt)
  • Gebruik emoji’s op de juiste manier en in mate

Geschreven door Prisca, een Gen Z’er die de kriebels krijgt van mensen zonder social media etiquette.

Tags: