Gepost op

Een moodboard is meer dan een willekeurige compilatie van voorwerpen, kleuren, materialen en texturen. Een moodboard doet wat het zegt: het toont een mood, het beeldt een gevoel uit en staat de kijker toe dit gevoel te beleven, ruiken en smaken. Maar enkel als je dit op de goede manier aanpakt. Een moodboard dat aanspreekt, betovert je kijker, werkt uitstekend op social media en kan de aandacht op een uiterst positieve manier richten op jouw producten of diensten.

Wat maakt een goed moodboard?

Een goed moodboard wordt gekenmerkt door een gestructureerde wanorde. Klinkt tegenstrijdig? Dat klopt. Maar door objecten met een duidelijke precisie wanordelijk te positioneren, creëer je een symfonie die heerlijk klinkt, een plaatje dat klopt, een geheel dat aanspreekt en verleidt.

Belangrijk hierbij is om voorwerpen te laten overlappen en tegelijkertijd ook voldoende lege ruimte te creëren. Vaak worden elementen gepositioneerd vanuit één specifieke hoek of zijde van het kader waarbij deze elementen een diagonale lijn beschrijven, rond de diagonale lijn bevindt zich dan lege ruimte. Of het kan ook anders: de objecten worden centraal gepositioneerd en errond bevindt zich een kader van lege ruimte.

Bij dit moodboard wordt duidelijk begonnen vanaf de rechteronderhoek, vervolgens gaan de objecten in een diagonale lijn naar de linkerbovenhoek. De linkeronderhoek en rechterbovenhoek blijven hierbij leeg.

Bij dit moodboard worden de objecten centraal gepositioneerd, met rond de verzameling materialen een lege kader.

Hoe begin je met het maken van een moodboard?

1. Bepaal welk verhaal en welke stijl je zal uitbeelden en zoek je materiaal.

Wat is het gevoel dat je wil vertalen in je moodboard? Zorg dat je dat gevoel duidelijk voor ogen krijgt. Maak je een moodboard voor een nieuwe herfstthee en wil je dat deze thee duidelijk gezelligheid, het idee van idyllische boswandelingen en de geur van versgebakken appelflapjes met een warm theetje na een regendag uitbeeldt? Dan zal je waarschijnlijk gebruik maken van rode, oranje, bruine en gele tinten, natuurlijke materialen, geurige kruiden, appels, pompoentjes en herfstbladeren.

Kies je voor een interieurconcept met sobere, moderne en natuurlijke materialen? Dan zal je eerder naar witte, grijze en beige tinten neigen, naar sober materiaal als egale steentjes, schelpjes, een simpel takje, een marmeren plaatje of een houten plankje. Denk goed na over de stijl die je wil uitbeelden, zoek materialen in je omgeving en verzamel inspiratie op Pinterest en andere DIY kanalen. Typ het woordje ‘moodboard’ in en je krijgt een plateau aan wonderlijke moodparels voorgeschoteld.

De rekwisieten voor je moodboard kunnen erg breed gaan: borden, tassen, kruiden, fruit, groenten. Je vindt ze zowat overal om je heen. Vergeten voorwerpen op zolder, in kringwinkels, kookwinkels, designwinkels, Ikea, rommelmarkten of op vakantie. Houd je ogen open en kijk goed rond.

2. Kies een passende achtergrond en/of ondergrond uit.

Kies bijvoorbeeld een marmeren steen als ondergrond wanneer je een smaakvol ontbijtidee wil vormgeven. De marmeren ondergrond sluit dan perfect aan bij de keukensfeer. Of maak gebruik van ruwe, houten planken die zo uit een oude rustieke boerderij lijken te komen wanneer je meer wil focussen op ambachtelijkheid, gezelligheid en warmte.

Er mag zeker wat textuur en details in de ondergrond zitten, dat maakt het geheel interessanter en sprekender. Wees ook niet bang om verschillende ondergronden te combineren. Leg bijvoorbeeld een plankje en een mooie geweven doek op je marmeren aanrecht en creëer zo nog meer diepte in je beeld.

3. Denk op voorhand na over het formaat van je foto

Vooraleer je begint met het trekken van foto’s van je moodboard, is het belangrijk om te weten welk formaat je foto moet hebben. Zal je moodboard op sociale media verschijnen? Dan zijn staande of verticale foto’s vaak beter. Het verticale formaat werkt goed als post en resulteert vaak in een interessantere compositie. Bij een verticale foto kan je ook meer scherptediepte (voorgrond van het beeld is scherp, achtergrond is wazig -> voorbeeld van een lage scherptediepte) in je beeld leggen en spelen met schaduwen en rekwisieten in de achtergrond.

Als je bij het trekken van deze foto’s bovendien steeds voldoende ruimte voorziet rondom de objecten, kan je de foto achteraf bijsnijden naar een vierkant formaat voor bijvoorbeeld een post op Instagram.

4. Maak een keuze in standpunt

Je kan een moodboard vanuit verschillende standpunten fotograferen.

Je kan dit bijvoorbeeld vanop ooghoogte doen. Let hierbij wel op dat alles in je achtergrond ook zichtbaar is en verplaats eventueel de achterste objecten.

Of je kan een moodboard vanuit een andere hoek trekken, op 10°; 30° of 45° bijvoorbeeld.

Het meest voorkomende standpunt bij een moodboard is echter het top shot/overhead shot waarbij je het moodboard van bovenaf fotografeert. Let er daarbij wel op dat je alle voorwerpen in beeld brengt en voldoende ruimte laat rond je beeld.

5. Maak gebruik van patronen en herhaling.

Het menselijk oog houdt van patronen en herhaling. Maak daarvan gebruik in je objecten. Gebruik onderleggers, tegels, behangpapier, stukjes stof, stukjes tapijt, gordijnen, textiel… Alles kan.

6. Werk in lagen en creeer diepte.

Werk in de hoogte of met lagen. Zet bijvoorbeeld op je stukje tegel een ondertas met daarop een koffietas en daarin chocomelk met marshmallows. Je creëert op die manier meteen diepte en een meerwaarde aan je moodboard.

Bij een moodboard moet je mensen vooral prikkelen met kleine op zichzelf staande, sprekende combinaties die in het grotere geheel van het moodboard opnieuw een combinatie vormen die klopt. Diverse plaatjes in een groter plaatje zeg maar.

7. Let op het licht! 

Fotograferen doe je best ergens waar er veel licht binnenvalt zoals bij een raam. Let vooral op de schaduwen of die hard of zacht zijn. Je kan bv. altijd wat bijlichten van de andere kant door reflecterend materiaal te plaatsen zoals een groot wit papier, maquettekarton of een isomo-paneel.

Bij dit moodboard werd bewust gekozen om te spelen met het schaduwenspel.

moodboard snijpunten fotografierasters

8. Nog meer ritme in je moodboard dankzij de fotografierasters.

Ben je al helemaal enthousiast om fenomenale moodboards te creëren? En wil je deze plaatjes nog meer doen dansen? Dan kan je bij het positioneren van de objecten in het moodboard rekening houden met de bekende fotografierasters of grids.

Die rasters bepalen waar je focuspunt ligt en waar de aandacht van de kijker naartoe wordt geleid. De belangrijkste onderwerpen kan je zo op de snijpunten positioneren. Je kijker kijkt nu naar waar hij moet kijken. Je hebt immers ‘kijken’ en je hebt ‘kijken kijken’ 😉

Toch hulp nodig bij je contentcreatie en fotografie? Graviteit helpt je graag verder.

Zo, nu weet je alles over hoe je een goed moodboard moet maken. Nu is het aan jou. Experimenteer en leer. Test uit en evalueer. Kijk wat werkt en wat niet werkt. Wedden dat je betoverd raakt door je eigen resultaat. Je kan het, let’s go 😉