Twee decennia lang was Google Analytics dé standaard voor het meten van websitestatistieken. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom: Google Analytics is gratis, uitgebreid en eenvoudig te installeren. Het was de perfecte tool om te zien hoeveel bezoekers je website trok. Maar tijden veranderen. Strengere privacyregels, technologische beperkingen en een steeds minder gebruiksvriendelijke interface maken Google Analytics hoe langer hoe minder aantrekkelijk.
Daarom kiezen wij zoals steeds meer websitebeheerders voor alternatieven. De afgelopen jaren hebben deze alternatieven enorme stappen vooruit gezet, waardoor overstappen in 2025 niet alleen interessant, maar in veel gevallen zelfs noodzakelijk wordt.
1. Privacyregels maken tracking via cookies steeds moeilijker
Bezoekersstatistieken bijhouden werkt niet meer zoals tien jaar geleden. Google Analytics is sterk afhankelijk van cookies en externe datacenters, maar loopt steeds vaker tegen beperkingen aan:
- Cookies worden steeds vaker geweigerd – Bezoekers hebben meer controle over hun privacy en schakelen tracking eenvoudig uit.
- Browsers en adblockers blokkeren tracking – Safari, Firefox en populaire extensies verhinderen dat Google Analytics correct werkt.
- De GDPR verbiedt opslag van privacygevoelige data buiten Europa – Google’s servers bevinden zich grotendeels buiten de EU, wat juridische risico’s met zich meebrengt.
Het resultaat? Google Analytics mist een groot deel van je bezoekers. Je bezoekersaantallen kloppen dus niet meer.

Allemaal goed en wel, maar…
Wat zijn cookies eigenlijk?
Een cookie is een klein bestandje dat een website op je toestel plaatst wanneer je die bezoekt. Het bevat informatie die je toestel moet onthouden voor die website, zoals een code die jou herkenbaar maakt bij je volgende bezoek. En dát, de mogelijkheid om via een bestandje op je toestel je te herkennen wanneer je terugkomt op die of op een andere website met dezelfde technologie, ligt gevoelig… Privacygevoelig…
Wat zonder cookies? Geen paniek! Er zijn meerdere alternatieven om bezoekers te tellen, zoals:
- Sessies: Sessies kunnen tijdelijk gegevens vasthouden. Ze verlopen zodra je de browser sluit, en zijn dan niet meer op je toestel te vinden.
- Fingerprinting: Analyseert kenmerken van je toestel (zoals schermresolutie en browserinstellingen) om je te herkennen, zonder een bestand op te slaan waarnaar gezocht kan worden. Voldoende parameters analyseren volstaat, de unieke code is niet meer nodig.
- Server-side tracking: Statistieken worden verwerkt op de server van de website zelf, en niet in de eerste plaats door externe partijen.
- Local storage tracking, ETag tracking, CNAME cloaking, IP identificatie, …
Omdat de wetgeving vooral gericht is op het aanpakken van cookies, die lokale codebestanden, specialiseren moderne tools zich in deze alternatieven. Let wel: die zijn niet per se privacyvriendelijker, sommige maken het net gemakkelijker om privacy-inbreuken te verstoppen! Het hangt dus vooral af van wat men met de verzamelde gegevens doet.
2. Je bezoekersaantallen kloppen niet meer
Omdat Google Analytics een deel van de data niet mag of kan verwerken, zijn de cijfers vaak niet betrouwbaar. Bij analyses van websitecijfers bij klanten stelden ook wij meermaals vast dat het gerapporteerde aantal bezoekers soms tientallen procenten lager ligt dan het werkelijke aantal.
Bovendien verandert Google regelmatig de manier waarop bezoekers geteld worden. Dit betekent dat je cijfers per periode kunnen fluctueren, zonder dat er echt iets aan je verkeer veranderd is. Dit maakt het moeilijk om trends te volgen en marketingcampagnes goed te evalueren.
Voor bedrijven die vertrouwen op hun statistieken om marketingcampagnes te evalueren, is dit een groot probleem. Als je data niet betrouwbaar is, hoe weet je dan wat werkt? Het evalueren van campagnes wordt hierdoor onnodig complex en onoverzichtelijk.
3. Complex en onoverzichtelijk
Sinds de overstap van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4 (GA4) is de tool in zijn geheel een stuk minder intuïtief geworden.
- Veelgebruikte statistieken, zoals het bouncepercentage, zijn verdwenen.
- Rapporten die vroeger eenvoudig te vinden waren, zitten nu verstopt in ingewikkelde menu’s.
- De interface voelt onoverzichtelijk en traag aan, en het kost veel tijd om de juiste cijfers boven water te krijgen.
Een hele hoop nuances maakt dat het interpreteren van de Google Analytics rapporten een aparte specialiteit is geworden. Dit geeft niet het gevoel dat je data echt van jou is.

4. Je data is niet echt van jou
Eén van de grootste nadelen van Google Analytics is dat de data niet in jouw handen blijft. Google verzamelt gegevens niet alleen voor jouw statistieken, maar gebruikt ze ook om eigen producten, advertenties en trends te optimaliseren. Dit betekent dat je bezoekersgegevens bijdragen aan Google’s advertentieplatform, terwijl je zelf weinig controle hebt over wat ermee gebeurt.
Daarnaast is het opslaan van gevoelige gebruikersgegevens op servers buiten Europa niet langer legaal. Sommige Europese overheden en rechtbanken hebben zich hier al strikt over uitgesproken. Daarom is het verstandig om een tool te gebruiken die gegevens binnen de EU opslaat en volledig GDPR-compliant is.
Wil je volledige controle over je bezoekersdata? Dan is Google Analytics simpelweg niet langer de juiste keuze

De juiste keuze
Nu we de grootste nadelen van Google Analytics hebben besproken, is het tijd om vooruit te kijken. Wat mag je anno 2025 van een moderne statistiekentool verwachten?
- Bezoekers tellen zonder cookies of overmatige tracking.
- Statistieken direct vanuit je eigen website verzamelen in plaats van via externe scripts.
- Een heldere, gebruiksvriendelijke interface zonder overbodige complexiteit.
- Privacyvriendelijke dataverzameling en opslag van gegevens binnen de EU.
Gelukkig zijn er alternatieven die wél aan deze eisen voldoen. Bij Graviteit nemen we het heft in eigen handen en kiezen we bewust voor Burst en Plausible. Twee betrouwbare, privacyvriendelijke tools die een goed evenwicht vinden tussen bruikbare data en respect voor privacy. Daarnaast biedt Plausible een vrij geavanceerd platform, dat ook het bijhouden van verregaande statistieken en de voor marketing onmisbare UTM-tags toelaat.
Wat betekent dit voor Graviteit-klanten?
Heb je een Graviteit-onderhoudspakket? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken! Wij schakelen proactief je website om naar een modern en veilig alternatief. Geen gedoe, geen stress—gewoon correcte, inzichtelijke statistieken zonder overvloedige tracking.
Heb je geen onderhoudspakket, maar wil je wél betere inzichten zonder de privacy van je bezoekers in gevaar te brengen? We staan klaar met advies, implementatie en ondersteuning om je website klaar te maken voor de toekomst.
Privacyvriendelijk én liefhebber van cookies? Het kan allebei! Dat bewijst Pieter, schrijver van dit artikel en websitebouwer bij Graviteit. Met een Burst van creativiteit en een vleugje magie maakt hij jouw website helemaal Plausible.