Gepost op

Mensen komen op je site terecht omdat ze je website-url kennen of omdat ze via on- of offline media naar je website doorgelinkt worden. Idealiter zorgen ook zoekopdrachten via online zoekmachines (bv. Google) voor websitebezoekers. Om dit te bereiken, optimaliseer je jouw website best voor online vindbaarheid via zoekmachines en dit onder de noemer SEO (Search Engine Optimization).

Er spelen verschillende factoren mee in hoe goed jouw website gevonden wordt in zoekmachines. We duiden kort de belangrijkste basisfactoren van Search Engine Optimization.

Ken je concurrentie

Een eerste belangrijk aspect voor online vindbaarheid is concurrentie. Hoe meer websites er over soortgelijke onderwerpen als de jouwe een website hebben, hoe moeilijker het is om een topplaats in de zoekresultaten te bemachtigen. Iedereen strijdt namelijk voor datzelfde plaatsje. De hoeveelheid concurrenten speelt een grote rol, maar heb je jammer genoeg niet in de hand. Inzetten op zoekwoorden met een hoge zoekfrequentie en lage concurrentie zorgt voor de beste resultaten. 

Is je ranking in zoekmachines van groot belang, en zijn er op organisch vlak veel kapers op de kust? Overweeg dan om in te zetten op betaalde Google Search advertenties. Bij het opzetten, optimaliseren en rapporteren van deze advertenties helpt Graviteit je graag! 

Technisch in orde

Een Graviteit-astronaut zweeft door de ruimte met een toolbox vol handige middelen om je website technisch in orde te houden

Je ranking (de plaats waarop je website te vinden is in de zoekresultaten) hangt voor een groot deel af van hoe jouw website technisch opgebouwd is. Een technisch goed gestructureerde website helpt zoekmachines je content makkelijk te indexeren. Wanneer je een website bij Graviteit laat bouwen, nemen wij dit technische aspect voor onze rekening. Factoren zoals een logische headingstructuur, snelheid, responsiviteit, veilige verbindingen via SSL-certificaten, gestructureerde data en sitemaps staan voorop. We blijven je website ook na lancering technisch in orde houden met onze technische onderhoudscontracten.  

Externe linkbuilding

Het internet staat boordevol websites. Om te weten welke van die websites belangrijk zijn – en dus nuttig om op te nemen in de zoekresultaten -, kijken zoekmachines naar de hoeveelheid andere websites die naar jouw site linken. Google en andere zoekrobots redeneren als volgt: als iemand op hun site een link naar jouw webpagina zet, dan leiden ze hun bezoekers weg van hun eigen site. Als de eigenaar van een website dat ervoor over heeft, moet de site waarnaar gelinkt wordt wel heel nuttig zijn. Kortom: hoe meer externe websites de moeite doen om naar jouw pagina te linken, hoe sterker zoekmachines je belonen qua vindbaarheid. 

Ook het omgekeerde geldt. Als jouw website links naar externe webpagina’s toevoegt, is Google je hier dankbaar voor. Je helpt namelijk om de grote massa aan online pagina’s van het web aan elkaar te linken en context te geven. Ook externe links aan je eigen website toevoegen, wordt dus geapprecieerd. Let wel op: laat links naar externe pagina’s steeds in een nieuw tabblad openen en verlies zo geen bezoekers op je eigen website. 

Een touw verbindt verschillende pinnetjes met elkaar, net zoals links op het internet een web vormen tussen websites.

Weet dat de kwaliteit van de externe websites waarnaar of waarvan er gelinkt wordt, belangrijker is dan de kwantiteit!  

Er is “low hanging fruit” dat snel links kan opleveren. Denk aan websites waarop je een profiel maakt met je bedrijfsinfo en openingsuren. Hierop een pagina rond je bedrijf maken kan snel en makkelijk. Deze manier van linkbuilding heeft een beperkt bereik, maar kosten-baten loont het zeker  

De echte kracht van linkbuilding zit hem echter in het verzamelen van nuttige links en waardevolle contentartikels. Als een website een unieke en lijvige tekst schrijft over jouw bedrijf – bij voorkeur vol nuttige keywords – dan is de link die ze naar jouw site toevoegen erg waardevol. Dat is zeker het geval wanneer die website bekend is in jouw sector, en dus een sectorspecifieke expertiserol heeft. Ook websites die een grote autoriteit hebben (die al lang online staan en waarop veel bezoekers komen die veel interactie hebben met de site) zorgen voor krachtige links.  

Belangrijk! Koop nooit links aan en vermijd linkbuilding via spammerige platformen. Deze acties hebben een omgekeerd effect en kunnen afgestraft worden, met een lagere ranking als gevolg. 

Interne linkbuilding

Je eigen website is ook een bron aan data waarbinnen zoekmachines een hulp kunnen gebruiken. Een goede interne linkenstructuur zorgt voor een betere verdeling van “link juice”. Zo genieten ook minder prominente pagina’s mee, en krijgen die zo meer waarde. Daarom zetten we ook binnen je eigen website in op linken, en dat naar andere pagina’s binnen je site. Dit bevordert de gebruikservaring van websitebezoekers, en helpt het Google om je website beter te snappen. 

Een screenshot van het administratiepaneel van deze website waarin te zien is hoe we een link ingesteld hebben naar een andere pagina binnen deze website.

Content

Tot slot draait alles rond de inhoud van je website. Zoekmachines lezen je website op vlak van teksten, opbouw, titelstructuur, afbeeldingen en links. Wanneer Graviteit je website bouwt, zorgen we dat elke basispagina geoptimaliseerd is om de website-inhoud zo leesbaar mogelijk te maken voor bezoekers én zoekmachines.

Als we ook met je webteksten aan de slag gaan, denken we gericht na over de potentiële vindbaarheid van die inhoud, en over hoe deze te verhogen. Dit doen we door de inhoud zo samen te stellen dat deze jouw doelgroep en hun zoektintenties aanspreekt. Het doel is helder: creëer inhoud die niet alleen waardevol is voor je publiek maar die ook eenvoudig navigeerbaar is en hoog scoort op de zoekwoorden die er echt toe doen.

Domeinautoriteit

Je vindbaarheid verbeteren is geduld hebben. Domeinnamen die langer actief zijn, worden vaak beter geïndexeerd en gevonden via zoekmachines. Websiteautoriteit hangt samen met het ouder worden van je domeinnaam, een proces dat je niet kan versnellen.

Een screenshot waarop te zien is dat Graviteit een goede positie behaalt met het keyword "Communicatiebureau Oost-Vlaanderen"
Een goede positie binnen Google is essentieel om gevonden te worden bij je doelgroep.

Na de basis: blijvende SEO-optimalisatie voor online vindbaarheid via zoekmachines

Het slim toepassen van SEO-tactieken kan het verschil betekenen tussen verloren gaan in de zoekresultaten en stralen op de eerste pagina. Maar hoe zorg je dat je website een magneet blijft voor potentiële klanten? Lees er alles over in onze blog rond online vindbaarheid verhogen door SEO-optimalisatie van blogs, cases en nieuwsberichten. We lijsten er enkele handige tips op om zelf mee aan de slag te gaan! 

Blijft SEO voor jou een vage afkorting waarin je je niet wil verdiepen? Geen ambitie om de vindbaarheid van je website zelf aan te pakken? Geen nood. Aangezien je dit aan het lezen bent is de online vindbaarheid via zoekmachines van Graviteit in orde. We’ve got you covered