Gepost op

Het internet bevat een ongelofelijke rijkdom aan content. Wanneer je iets zoekt, vind je dan ook gegarandeerd ergens wel een antwoord op je vraag (vertrouw Dr. Google gewoon niet als je een kwaaltje opzoekt, of je spurt om iedere verkoudheid naar de spoed). Maar hoe je met je bedrijf nog vindbaar blijft tussen die enorme berg aan concurrerende bedrijven is een andere vraag.

Enter linkbuilding: de strategie om een web aan interessante links te spinnen.

Wat is linkbuilding?

In een notendop wil linkbuilding zeggen dat je ervoor zorgt dat zoveel mogelijk andere websites een link naar jouw website bevatten, zodat er op een veelheid aan online wegen naar jouw bedrijf doorgelinkt wordt.

Waarom linkbuilding?

Eerst en vooral belonen Google en andere zoekrobots jouw website in de zoekresultaten als ze merken dat veel andere website ernaar linken. Veel backlinks geven Google het signaal dat jouw websitecontent relevantie en autoriteit uitstraalt. Google en andere zoekrobots volgen deze redenering: als iemand op hun website een link naar jouw website zet, leiden ze bezoekers weg van hun eigen site. De website waarnaar gelinkt wordt, moet dan wel heel nuttig zijn.

Ook het omgekeerde is waar: als jouw websites naar andere websites verwijst, is Google je ook dankbaar. Je geeft immers context aan de grote hoeveelheden data op het web.

Door een cirkelvormig raam zien we een astronaut peinzend over de wereld uitkijken, op zoek naar tips voor een goede vindbaarheid van hun website op Google en andere zoekmachines.

Daarnaast maak je meer kans dat mensen jouw website op één of andere manier ontdekken. En je bouwt bovendien extra naamsbekendheid op.

Ontdek meer tips over hoe je je online vindbaarheid via zoekmachines kan verhogen in onze blog rond de basis van Search Engine Optimization en onze blog rond SEO via RankMath.

Hoe ga je aan de slag met linkbuilding?

Bepaal wie je belangrijkste concurrenten zijn met een goede online aanwezigheid

Eerst en vooral is het van belang om te bepalen wie je belangrijkste concurrenten online zijn. Zoek elk van die concurrenten op via Google en maak een oplijsting van de sites waarop ze te vinden zijn. Scroll hiervoor doorheen diverse pagina’s met zoekresultaten (beperk je niet tot de eerste pagina die Google toont).

Bekijk vervolgens voor welke pagina’s het haalbaar en interessant is om ook een link aan te vragen naar jouw website.

De insteek is hier: als jouw concurrent er in slaagt op een site terecht te komen, moet jou dat ook lukken.

Mix & match jouw linkbuildingstrategie

We onderscheiden diverse manieren om aan linkbuilding te doen, elk met een eigen waarde, maar ook een eigen benodigde hoeveelheid aan effort. Je zet best op elk type in: quick wins met beperkte effecten en grote resultaten die veel energie vergen.

1. Maak een (bedrijfs)profiel aan op een bedrijvengidssite

Op sites zoals Companyweb, Trends Top, Handelsgids en Bizzy, kan je gratis een profiel aanmaken met enkele details over je bedrijf. Dit zijn makkelijke links die je snel in orde kan brengen. Zoek even op hoe je je inhoud moet aanleveren en je eerste links zijn een feit!

Graviteit - Screenshot 2024 10 08 154813
2. Plaats zelf je link in reacties

Een andere strategie is om zelf je websitelinks toe te voegen in comments op artikels of in reacties op social media posts. Deze links hebben een beperkte waarde, maar vragen ook het minste effort en vallen dus zeker niet te onderschatten in een linkbuildingstrategie.

3. Zoek op jouw bedrijfsnaam en claim links

Deze strategie is simpel: je zoekt online je bedrijfsnaam op en kijkt waar je wel vermeld wordt, maar niet met een link. Schrijf de website vervolgens aan om jouw websitelink aan je naam te hangen. Daar doen de meeste websites niet moeilijk over, want de content gaat immers al over jou.

Graviteit Starter van de Week Beschrijving: Een nieuwsartikel over Graviteit als starter van de week. Frank Mertens en Ines Maroye staan naast elkaar en jongleren met appels. De titel van het artikel is "Starter van de week: Graviteit zet bedrijven op de kaart" geschreven door Bart De Bruyn. Aan de rechterkant van het artikel staan recent nieuws en advertenties. De website "Made in Oost-Vlaanderen" is zichtbaar met hun logo in de linkerbovenhoek.
4. Vraag een nieuwssite/ blogplatform om jouw content over te nemen

Bij websites die relevant zijn in je branche, kan je een aanvraag doen om een (blog)artikel aan te leveren. Dit is gratis content voor het bedrijf/platform in kwestie en een ‘gratis’ link voor jou. Schreef je bijvoorbeeld een artikel over ‘de voordelen van padel voor jouw hartslag’, kan je hiermee sportwinkels en gezondheidswebsites aanschrijven. Of je schrijft een artikel in functie van de website in kwestie, om zo meer kans te maken dat ze dit overnemen.

Ook nieuwsplatformen zoals Made In die jouw persbericht overnemen, tellen als waardevolle link.

5. Ga in op nieuwssites/blogplatformen die een artikel op maat willen maken over jou

Nog waardevollere links zijn de links op websites die een artikel op maat rond jouw bedrijf willen maken. Dit is unieke content volledig over jou en daarom dus nog waardevoller. Maar ook iets exclusiever en iets meer werk om te vinden.

6. Schrijf waardevolle content waar andere sites naar willen linken

Ook een goede contentstrategie kan helpen om extra links te verkrijgen. Schrijf jij een waardevolle blog of publiceer jij een interessante infographic, dan betrekken andere websites de waardevolle link hiernaartoe graag in hun content.

7. Fix broken links

Een andere linkbuildingstrategie is om te kijken naar de blogartikels van grote websites binnen jouw branche en te checken of die blogartikels ‘broken links’ bevatten. De meeste grote websites hebben immers vaak een aantal broken links. Schreef een website bijvoorbeeld een artikel over ‘5 tips voor jouw linkbuildingstrategie’, maar werkt die link niet meer, stuur hen dan een mailtje om hen te informeren over de broken link en bied jouw content aan ter vervanging.

Vervolgens kan je uitzoeken of er nog andere websites naar deze broken link verwijzen en ook hen een mailtje sturen met jouw link. Dit is voor de website in kwestie zelf ook een win-winsituatie want zij vermijden broken links, maar behouden wel relevante content.

404 Foutmelding Beschrijving: Een foutpagina met de tekst "404 - Houston, we have a problem." Er wordt aangegeven dat de pagina niet gevonden kan worden met de melding "O-ow! It looks like you are completely spaced out..." Er is een link naar de startpagina met de tekst "Homepage". De kleuren zijn voornamelijk wit met groene accenten voor de foutcode en andere teksten.
8. Ruil links

Kijk eens in je poel aan partners en klanten en bekijk of jullie elkaar kunnen helpen door op je eigen website naar hun site te linken en omgekeerd. Een win-winsituatie voor beiden! Zorg wel dat je de link in een relevante context plaatst op je website, zodat deze ook relevant is.

9. Laat influencers je link vermelden

Verkoop je een product, dan kan je influencers aanschrijven om het product uit te proberen en er een review over te maken (en social posts als ze dan toch bezig zijn). Daarbij vraag je hen best altijd om ook je website te vermelden in hun social media post, blogartikel of YouTube-video.

10. Hermaak een goed scorend artikel

Zoek een pagina die/een artikel dat goed scoort in Google en maak dit artikel vervolgens na, maar dan beter. Zoek vervolgens op welke websites naar het oorspronkelijke artikel verwezen en vraag hen om in de plaats daarvan naar jouw artikel/pagina te verwijzen. Neem hierbij geen content letterlijk over uit het oorspronkelijke artikel en doe dit enkel als jij ook gespecialiseerd bent in de materie in kwestie.

Zorg voor een goed systeem om je links te bewaren

Ben je bezig met je linkbuilding, zorg dan voor een goed systeem om bij te houden bij welke websites je al links hebt aangevraagd. Een Exceldocument is bijvoorbeeld prima. Houd in diverse kolommen bij over welke website het gaat, welk type aanvraag, wat de status van de aanvraag is (bv. profielindiening aangevraagd maar nog niet gepubliceerd), en de finale vermeldingslink. Zo houd je orde in de chaos en raak je het overzicht niet kwijt.

Een touw verbindt verschillende pinnetjes met elkaar, net zoals links op het internet een web vormen tussen websites.
Kwaliteit, niet enkel kwantiteit

De kwaliteit van de externe websites die doorlinken naar jouw website is bij linkbuilding van belang. Ben jij een verffabrikant? Dan is een link van een schildersbedrijf of interieurspecialist meer waard dan een link van een autoverkoper. Sommige backlinks zijn nu eenmaal relevanter dan andere.

Sommige websites hebben ook meer autoriteit dan andere. Denk bijvoorbeeld aan Google die zelf een artikel schrijft en doorlinkt naar jouw website, of jouw link die op een overheidssite staat. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw website doorverwijst, hoe waardevoller de link.

Betaal niet voor links!

Hoewel je vroeger backlinks in bulk kon aankopen en pagina’s zonder relevante content hoog in de zoekmachine konden belanden, is dat vandaag anders. Het algoritme kijkt intussen naar de combinatie van enerzijds sterke content en anderzijds relevante backlinks. Spammy linkbuilding werkt dus niet meer en kan zelfs negatief uitdraaien.

Controleer regelmatig of je links nog werken

Een ander belangrijk aspect in je linkbuildingstrategie is controleren of de backlinks die je verkregen hebt nog werken. Check regelmatig of bepaalde links verwijzen naar 404 pagina’s en verwijder/vervang deze.

Graag meer informatie over linkbuilding? Bij Graviteit helpen we je met veel plezier. 
Bovendien denken wij bij het aanpakken van jouw communicatie na over content die goed scoort en creëren we een aantrekkelijke én inhoudelijk sterke website waar externe sites maar al te graag naar linken.

Deze blogpost werd het laatst gewijzigd op november 21, 2024.