Gepost op

Uitpakken met je bedrijf, dat doe je pas echt met gepersonaliseerde merkanimaties. Deze leuke animaties kan je gebruiken op social media, als sticker in je Instagram- en Facebookverhalen bijvoorbeeld, als infographics, in een mailhandtekening of op je website. Het is een andere manier om je content echt te laten opvallen.

Enkele voorbeelden:

Een animatie van een astronaut die een paarse vlag omhoog steekt met het Graviteit logo erop.
Een animatie van een raket, de raket zweeft van links naar rechts.
Een animatie van een krater die uit de verte komt. De krater is paars en groen. De snelheid van de krater wordt weergegeven door een rood omhulsel.

Maar hoe begin je hieraan? 

1. Denk aan je tools

Eerst en vooral is het belangrijk dat je de juiste tools gebruikt om je animaties te ontwerpen.

LottieFiles is bijvoorbeeld een heel makkelijke online tool met heel wat mogelijkheden. De tool zorgt ervoor dat je GIF-bestand kleiner wordt. Van nature is een GIF-bestand namelijk erg groot waardoor je website vertraging kan oplopen als je dit uploadt of waardoor het lang kan duren om door te sturen. Daarnaast kan je via LottieFiles ook makkelijk animaties testen, publiceren, delen en zelfs verkopen. Je vindt er bovendien een bibliotheek vol met open source animaties die je kan aanpassen naar je eigen huisstijlkleuren. Een echte aanrader dus! 😉

Lottie files mogelijkheden:

  • Snelheid animatie aanpassen
  • Aantal frames aanpassen
  • Herhaling toepassen
  • Kleuren aanpassen
  • Bijknippen
  • Testen voor mobiel
  • Goedkeuring / commentaar geven
  • Kleiner bestand maken

Wil je echt een gepersonaliseerde animatie/sticker vanaf 0 maken? Dan kan volgende work flow mogelijks helpen.

2. Zorg voor een logische workflow

STAP 1: ADOBE ILLUSTRATOR

Wil je een animatie maken van een illustratie die je zelf hebt gemaakt? Zorg er dan zeker voor dat je elk element van de illustratie dat je wil laten bewegen op een aparte laag zet in Adobe Illustrator. Hoe beter je bestand klaarstaat in Illustrator, hoe makkelijker je de illustratie zal kunnen animeren.

STAP 2: AFTER EFFECTS

Vervolgens importeer je het illustrator bestand in After Effects (met behoud van lagen) en kan je de verschillende delen van de illustratie animeren.

STAP 3: LOTTIEFILES

Heb je de Lottie-plugin geïnstalleerd in After Effects, dan kan je de animatie vervolgens rechtstreeks naar LottieFiles exporteren. Je kan je animatie hier kleiner maken of delen met anderen bijvoorbeeld.

STAP 4: GIPHY

Giphy is het meest gebruikte GIF-platform. Je kan er makkelijk stickers uploaden of zelf bestaande GIF’s bewerken. Door specifieke tags & keywords toe te voegen, kan je je GIF makkelijk vindbaar maken. Als bron bij de GIF geef je dan de URL naar  je website op. Giphy zorgt ervoor dat je je merkanimatie kan vinden bij de stickers wanneer je een Instagram-of Facebookverhaal wil maken.

Let op: je moet wel zorgen dat je kanaal geverifieerd is om je GIF’s vindbaar te maken.

Een screenshot van de Instagram app interface met diverse stickers en functies zoals locatie, muziek, quiz en een GIF-zoekfunctie. Er staat een paarse pijl op die wijst naar het symbool voor een GIF.
Een screenshot van de Instagram app interface waarbij in de zoekbalk "graviteit" is ingevoerd en verschillende ruimte-gerelateerde GIFs worden getoond.

Het belangrijkste bij het maken van een GIF’je/animatie/sticker is Simple – Short – Small

Je animatie mag niet te complex en niet te lang zijn en moet vooral een kleine bestandsgrootte hebben. Dat zijn de 3 takeaways to succes.

3. Enkele concrete toepassingen voor merkanimaties

Op een website

Klik op de animatie om het resultaat te zien binnen de website.

Een animatie voor beMedico waarbij onderaan een hand te zien is en daar boven verschijnt er een vingerafdruk.
Een grafische afbeelding van een oranje astronaut die een dab pose aanneemt op een witte achtergrond.

Een merkanimatie doet je merk opvallen

Gepersonaliseerde merkanimaties zorgen ervoor dat jouw brand opvalt, dat mensen getriggerd worden door je content. Zorg er bij een merkanimatie steeds voor dat je de kleuren en stijl van jouw merk incorporeert in je animatie om hem echt eigen te maken. Of het nu een eenvoudige of complexe animatie is, jouw bewegende visual trekt sowieso de aandacht.

Dit was nog maar een tipje van de sluier natuurlijk, maar hopelijk heb je er wel zin van gekregen om met je eigen merkanimaties aan de slag te gaan of om je eigen animaties te laten ontwikkelen zodat je deze meteen kan gebruiken! Laat je gepersonaliseerde merkstickers maken door Graviteit. Wij helpen je graag verder.