EROV / Het ligt voor het rapen / campagne / concept / campagnebeeld / slogan / look and feel / illustratie / kaart / notitieblok / webdesign /
Een ‘recht voor de raap’- campagne
Over Erov
EROV, de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, heeft als missie de sociaal-economische ontwikkeling van de provincie Oost-Vlaanderen te ondersteunen. Ze stimuleren en inspireren ondernemers en starters om het beste uit zichzelf en hun zaak te halen.
Over het project LEADER Waasland
Graviteit werd door EROV betrokken in LEADER Waasland. Binnen dit project wil EROV in 6 deelgemeenten in de grensregio van het Waasland (Wachtebeke, Sint-Gillis-Waas, Beveren-Waas, Moerbeke-Waas, Kruibeke en Stekene) de B2B-afzet van lokale hoeve- en streekproducten verbeteren. De vruchtbare regio kent immers een rijke variatie aan eigen producten en is gegeerd voor zijn landbouw. Binnen de campagne wordt gezocht naar een betere B2B-match voor lokale producten, en wordt er gestreefd naar duurzame logistieke oplossingen en (bijgevolg) een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.
Campagneconcept en -slogan
Om dit project bij de doelgroep van lokale B2B-ondernemers in het Waasland bekend te maken en om de gewenste acties bij hen te stimuleren, bedacht Graviteit een creatief campagneconcept. Wat die gewenste actie precies is? Zorgen dat lokale ondernemers denken aan hoeve- en streekproducten in hun zaak, en dat ze de weg vinden naar dat korteketenaanbod.
Omdat de campagne over lokale trots gaat, mocht een speelse verwijzing naar het Waasland niet ontbreken. De raap, het officiële symbool van het Waasland dat ook op alle wapenschilden van Wase gemeentes blinkt, vormde de inspiratie voor het campageconcept. Deze subtiele verwijzing naar de Wase heraldiek is een leuke extra. Maar ook voor wie deze geschiedkundige info niet heeft, oogt de campagne sterk.
De campagne gaat immers niet over het gewas, maar het werkwoord rapen. In het Waasland liggen interessante B2B-samenwerkingen met lokale producenten letterlijk voor het rapen. Je moet het niet ver zoeken, de opportuniteiten zijn vlakbij.
Lokale samenwerkingen zijn recht voor de raap. Kiezen voor lokaal is niet rond de pot draaien. Het is gaan voor zo weinig mogelijk transport, complexe administratie en tijdsverlies, en kiezen voor direct contact met lokale ondernemers.
Campagnebeeld
Dit concept en de slogan waarrond de campagne werd opgebouwd, zijn de sterren van het campagnebeeld. De slogan staat er in stevige typografie en vraagt direct de aandacht. De geïllustreerde handen zorgen voor de nodige speelsheid en tonen het plezier van het rapen. De tekstballonnen staan voor open en directe communicatie.
Het kleurenpallet is geïnspireerd door de kleuren van EROV en Lekker Oost-Vlaams.
Daarbovenop verwijzen de oranjetinten naar aardekleuren en geven ze een warm gevoel. De groene en blauwe tinten linken naar de natuur. En tot slot zetten we blauw in als de kleur van vertrouwen en kwaliteit.
Notitieblokken en kaartjes
De campagne komt offline tot leven in een opgemaakte dubbele kaart die uitgedeeld wordt op lokale B2B-events en beurzen, en die verspreid wordt naar verschillende B2B-ondernemers die lokale producten kunnen inzetten in hun zaak.
Naast het compacte A6 kaartje, krijgt de doelgroep ook een notitieblok in de campagnestijl mee. Een notablok sluit aan bij het idee van shoppen, en het maken van een boodschappenlijstje.
Op al het drukwerk staat een handig kaartje waarop de verschillende deelnemende producenten te zien zijn. Zowel hun aanbod als hun locatie wordt geduid. Tot slot focust het drukwerk op een QR-code die linkt naar de online omgeving rond de campagne.
Website-integratie
Wie zijn alle deelnemende producten? Wat is hun aanbod? En hoe kan je op een eenvoudige manier korteketenproducten bestellen? Dat alles ontdek je in het online luik van het project. We integreerden de campagne in de website van Lekker Oost-Vlaams en zorgden voor een gebruiksvriendelijke online ervaring.
Bedankt aan POM Oost-Vlaanderen, Plattelandscentrum Meetjesland, Provincie Oost-Vlaanderen, LEADER Oost-Vlaanderen en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling van de Vlaamse overheid voor de steun voor dit project.
Neem een kijkje naar de website via hetligtvoorhetrapenintwaasland.be/