Gepost op

Wie zoekt die vindt! Tenminste, als je website de juiste stappen van Search Engine Optimization doorloopt. Een goed vindbare website start met een sterke basis. In onze blog rond online vindbaarheid via zoekmachines doen we deze startprincipes uit de doeken. Zo krijg jij inzicht in hoe Graviteit jouw website bouwt om met een sterk geoptimaliseerde fundering van start te gaan. 

SEO via Rank Math

In deze blog geven we de basisprincipes rond het zelf instellen van SEO-eigenschappen bij blogs, cases, vacatures, producten en nieuwsberichten, en passen we deze praktisch toe op de SEO-tool Rank Math. Graviteit bouwt websites via WordPress, en kiest standaard voor de plugin Rank Math voor het beheren van SEO. Is jouw website via een ander CMS-platform gebouwd, of werd er gekozen voor een andere SEO-plugin? Ook dan zullen heel wat tips uit deze blog toepasbaar zijn! 

Daarnaast is het vooral een tool die je helpt om je SEO-efforts te analyseren en te quoteren. De tool biedt je een handige SEO-checklist om af te vinken. Verlies je echter niet in het halen van een hoge score. Deze checklist en score is er puur voor jezelf als referentie en wordt niet door websitebezoekers en zoekmachines gelezen. En, een perfecte SEO-score bestaat niet. Je content moet immers nog steeds aantrekkelijk blijven voor je lezers. Gebruik je 50 keer hetzelfde keyword in één paragraaf, dan haken je lezers onverbiddelijk af. 

Als we het over pagina’s hebben, vallen blog, cases, vacatures, producten en nieuwsberichten hier ook onder. Deze artikels krijgen immers elk een eigen URL en worden door zoekmachines als aparte pagina’s gezien. 

Rank Math is een ondersteunende tool die je helpt om bepaalde SEO-eigenschappen (zoals de title tag en de meta tag) in te vullen, en zo geautomatiseerde instellingen te overschrijven.  

Een screenshot van de Rank Math opties waarin we kunnen zien hoe je de titel van een blogpost, media-element, pagina of artikel kunnen aanpassen en optimaliseren.
Stel een focus keyword in in Rank Math en doe je voordeel met de verschillende automatische controles.

Daarnaast is het vooral een tool die je helpt om je SEO-efforts te analyseren en te quoteren. De tool biedt je een handige SEO-checklist om af te vinken. Verlies je echter niet in het halen van een hoge score. Deze checklist en score is er puur voor jezelf als referentie en wordt niet door websitebezoekers en zoekmachines gelezen. En, een perfecte SEO-score bestaat niet. Je content moet immers nog steeds aantrekkelijk blijven voor je lezers. Gebruik je 50 keer hetzelfde keyword in één paragraaf, dan haken je lezers onverbiddelijk af. 

Nadat een website gelanceerd is, blijft deze in beweging. In een ideaal scenario worden er continu nieuwe blogs, cases, nieuwsberichten, producten, vacatures en dergelijke aangevuld. Want aan een goede vindbaarheid in zoekmachines moet je blijven werken. Hier kan jij als klant ook een rol in opnemen. En in dat geval is het nuttig dat je de basisprincipes van SEO via Rank Math kent zodat je deze op nieuwe websitecontent kan toepassen.  

Klaar voor een spoedcursus Search Engine Optimization en SEO via Rank Math? 

  • De basis van je website-URL staat vast bij het kiezen van je domeinnaam. Elke pagina krijgt een eigen permalink, hetgeen achter de .be/ of .com/ komt. 
  • Verwerk vanaf je een nieuwe blog, case, vacature, product of nieuwsbericht maakt direct het gewenste focus keyword in de permalink van je pagina. De uitleg over het kiezen van een focus keyword per pagina volgt verder in deze blog.  
  • Een focus keyword kiezen is iets dat bij aanvang van de berichtcreatie moet gebeuren zodat de gecreëerde link direct juist is. Een onmiddellijk correct ingestelde link vermijdt verwarring. Achteraf links aanpassen kan immers gevaarlijk zijn, want wie weet linkt er intussen al een andere pagina vanop jouw website of een externe bron naar je oorspronkelijke link. Achteraf wijzigen in URL’s maken, verhoogt het risico op dode linken. 
  • Een goede permalink bevat je gekozen focus keyword, maar vermijdt nutteloze woorden. Hoe korter een link, hoe beter. Zet dus in op waardevolle woorden en schrap vulwoorden. 
  • Praktisch:
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Pagina’s met het focus keyword in de url en met een compacte url krijgen een groen vinkje bij “Focus Keyword used in the URL.” en “URL is x characters long. Kudos!”. 
Om SEO via Rank Math uit te voeren zien we op deze screenshot hoe we in Rank Math de permalink kunnen aanpassen en welk effect dit heeft.
De "permalink" optie in Rank Math helpt je een goede URL in te stellen voor je bericht of pagina.
  • Zoekmachines hebben een voorkeur voor websites en webpagina’s met veel tekst. 
  • Zet nooit in op “keyword stuffing”! Dit is een techniek waarbij je valsspeelt om meer keywords op je pagina te verwerken, bijvoorbeeld door te werken met onzichtbare teksten die dezelfde kleur als de achtergrond hebben. Die zie je als bezoeker niet, maar worden wel door zoekmachines gelezen. Deze niet authentieke techniek werd vele jaren geleden ingezet, maar worden op vandaag terecht als onethisch gezien en afgestraft. Je ranking wordt er waarschijnlijk eerder negatief mee beïnvloed dan verbeterd!  
  • Praktisch:
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Pagina’s met teksten van minstens 600 woorden krijgen een positief vinkje bij “Content is x words long. Good job!”. Hoe meer woorden hoe liever, er is dus geen einddoel. Een positieve melding is in dit geval geel en niet groen.
    • Extra tips rond hoe langere teksten te structureren vind je in het “Rank Math SEO” luik onder “Content readability”. 
Een screenshot met aanduiding wat betreft de suggesties voor SEO via Rank Math om voldoende content te voorzien.
De suggesties van Rank Math om voldoende content maar ook overzichtelijke content te voorzien.
  • Het focus keyword is de belangrijkste term waarop je wil gevonden worden met je webpagina.
  • Een focus keyword kan ook een keywordgroep zijn, dus een vast terugkerende samenstelling van meerdere woorden. 
  • Een goed focus keyword heeft enkele eigenschappen. Probeer zoveel mogelijk van deze eigenschappen toe te passen: 
  • Kies focus keywords die effectief passen bij de inhoud van jouw pagina. Dit maakt dat de woorden makkelijker in de teksten te integreren zijn zonder dat je bij het lezen een kunstmatig gevoel krijgt. Het is daarnaast een must om een focus keyword te kiezen dat de inhoud van je pagina reflecteert, omdat jouw webpagina aan de zoekintentie van je bezoeker moet beantwoorden. Als iemand een keyword opzoekt via een zoekmachine en ze komen op je site terecht, moeten ze vinden wat ze zochten. Ze mogen niet weggejaagd worden door info die irrelevant en daardoor storend overkomt. 
  • Een goed focus keyword is een keyword waarnaar gezocht wordt. Denk na over wat de zoekintenties van jouw doelgroep zijn, wat leeft er bij hen en welke termen voeren ze in via zoekmachines. Bouw je content zo zodat deze beantwoordt aan wat je doelgroep zoekt.  
  • Tot slot kan je het best keywords kiezen die beperkt zijn qua concurrentie. Hoe meer andere websites content rond een bepaald keyword maken, hoe moeilijker het is om te winnen van hen in de ranking.  
  • Soms kan je dus beter een specifieker keyword kiezen waarop minder vaak gezocht wordt, maar waar minder concurrenten op inzetten.  
  • Een goed gekozen keyword is uniek voor jouw website. Als je meerdere pagina’s binnen je website op eenzelfde keyword optimaliseert, concurreren deze met elkaar. Kies een uniek keyword per pagina, zo heeft elke pagina zelf de kans om goed vindbaar te zijn. 
  • Praktisch 
    • Een focus keyword instellen doe je uit door op een pagina door te scrollen tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik en het veld “Focus Keyword” te vullen.  
    • Een goed gekozen focus keyword komt voldoende en snel genoeg in de teksten voor, wat resulteert in volgende groene vinkjes: “Focus Keyword appears in the first 10% of the content.” en “Focus Keyword found in the content.”. Ook de dichtheid van de keywordaanwezigheid wordt aangeduid, in een goede situatie met een geel vinkje bij “Keyword Density is X, the Focus Keyword and combination appears x times”. Een te lage of te hoge keywordaanwezigheid t.o.v. de totale hoeveelheid tekst resulteert in een rood vinkje. 
    • Kies voor een keyword dat op geen andere pagina’s gebruikt wordt. Ga voor een groen vinkje bij You haven’t used this Focus Keyword before..
Stel een focus keyword in in Rank Math en doe je voordeel met de verschillende automatische controles.
Stel een focus keyword in in Rank Math en doe je voordeel met de verschillende automatische controles.
  • Los van het focus keyword is het belangrijk om ook andere nuttige keywords in de teksten te gebruiken. Ook hier gelden dezelfde regels als bij het focus keyword: kies woorden die makkelijk toe te passen zijn in teksten zonder een kunstmatig gevoel te krijgen. Woorden waarop je gevonden wil worden, waarop je doelgroep zoekt, en bij voorkeur niet enkel termen waarop zware concurrentie zit. 
  • Titels zijn belangrijk om je website te structureren. Voor websitebezoekers die je pagina’s screenen vooraleer ze alles lezen en voor zoekmachines die via titels de grote thema’s van je webpagina begrijpen.  
  • Daarom is het nuttig om ook in die belangrijke onderverdelingen van je website nuttige keywords te verwerken, en ook zeker aandacht te hebben voor je focus keyword. 
  • Praktisch 
    • Titels toevoegen doe je via vooraf geprogrammeerde titelstijlen die “Headings” genoemd worden. De hoofdtitel van je artikel is “Heading 1” (H1), daarna wordt er afgebouwd naar H2, H3, enz. 
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Na het invoegen van titels met het focus keyword krijg je een groen vinkje bij “Focus Keyword found in the subheading(s).”. 
Een h2-tag hoger in dit artikel bevat ons hoofd-keyword voor dit artikel; "SEO via Rank Math"
Een h2-tag hoger op deze pagina bevat ons hoofd-keyword voor dit artikel; "SEO via Rank Math"
  • De title tag van een pagina is de vette, blauwe, aanklikbare titel die in de Google zoekresultaten te zien is.  
  • Een title tag moet uitnodigen om erop te klikken. Je wil nieuwsgierigheid wekken naar de achterliggende pagina – bijvoorbeeld door het gebruik van emotionele triggers zoals “gratis”, “exclusief”, “5 tips om…” en “nu beschikbaar” – en een hint geven van wat er te lezen of te zien valt. Online surfers gaan naar zoekmachines met een zoekintentie. Een title tag schrijven die beantwoordt aan deze zoekintentie en uitnodigt tot verder klikken, is het doel. Denk daarom zelf na over wat de woorden zijn die jou zouden overtuigen om dat zoekresultaat te kiezen. 
  • Title tags mogen niet te lang zijn zodat ze volledig leesbaar zijn in de zoekresultaten en er geen woorden wegvallen. Voor een optimale lengte baseer je je op de gekleurde lengte-barometer naast het invulveld in Rank Math. In de title tag neem je het focus keyword op. 
  • Als je zelf geen title tag schrijft, bouwen zoekmachines zelf een automatische title tag op, op basis van info op je webpagina. Vermijd deze standaard ingestelde titels, aangezien de aantrekkelijkheid om door te klikken en het gebruik van nuttige keywords niet gegarandeerd is. 
  • Praktisch: 
    • Aanpassingen aan de title tag voer je uit door op een pagina door te scrollen tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik, te klikken op “Edit Snippet” en de “Title” aan te vullen. Via het kleurenbalkje rechtsboven het “Title” vlak zie je wanneer je ingevulde title tag te lang is.  
    • Onder “Basic SEO” in het “Rank Math SEO” luik krijg je een groen vinkje bij “Hurray! You’re using Focus Keyword in the SEO Title.” als je ingestelde focus keyword in de title tag opgenomen is. 
    • Extra tips rond goede titel tags vind je in het “Rank Math SEO” luik onder “Title readability”. 
Een screenshot van de Rank Math opties waarin we kunnen zien hoe je de titel van een blogpost, media-element, pagina of artikel kunnen aanpassen en optimaliseren.
Een screenshot van hoe een resultaat in een zoekmachine eruit kan zien, met nadruk op het ingestelde focus keyword.
Het resultaat zoals het ook te zien zal zijn in de zoekmachines.
  • Onder het vette blauwe aanklikbare titeltje in de zoekresultaten zie je enkele regels tekst in een grijze kleur. Dit is de meta tag van je pagina. 
  • Pas bij het schrijven hiervan dezelfde regels toe als bij de title tag: zet aan tot verder klikken, geef effectief correcte info over de achterliggende pagina en vermijd teleurstelling, maak je tag niet te lang, zet in op nuttige keywords (o.a. het focus keyword), en pas de automatisch gegenereerde meta tags handmatig aan. 
  • Praktisch 
    • Aanpassingen aan de meta tag voer je uit door op een pagina door te scrollen tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik, te klikken op “Edit Snippet” en de “Description” aan te vullen. Via het kleurenbalkje rechtsboven het “Description” vlak zie je wanneer je ingevulde meta tag te lang is. 
    • Onder “Basic SEO” in het “Rank Math SEO” luik krijg je een groen vinkje bij “Focus Keyword used inside SEO Meta Description.” als je ingestelde focus keyword in de title tag opgenomen is. 
We zien op een screenshot de module van Rank Math waar we een beschrijving kunnen opgeven over een element in de website, welke in zoekmachines zal weergegeven worden.
Een screenshot van hoe een resultaat in een zoekmachine eruit kan zien, met nadruk op het ingestelde focus keyword.
Het resultaat zoals het ook te zien zal zijn in de zoekmachines.
  • Voeg doorheen je webpagina’s links naar andere pagina’s binnen je site toe. Zo ontstaat er een vlotte flow doorheen je website en ontdekken bezoekers gaandeweg al je pagina’s. 
  • Links kunnen zowel via buttons, achter afbeeldingen of in de teksten verwerkt worden. 
  • Door naar andere pagina’s te linken, zorg je voor een verhoogde vindbaarheid van die pagina’s in kwestie. Zoekmachines redeneren: waarom zou je bezoekers wegleiden van de pagina waar ze nu op zitten en ze naar een andere pagina binnen je site sturen? Dan moet dat wel een nuttige pagina zijn! 
  • Praktisch:
    • Interne links toevoegen doe je via de knop “Link invoegen/bewerken”. 
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Na het invoegen van interne links krijg je een groen vinkje bij “You are linking to other resources on your website which is great.”. 
Een screenshot van het administratiepaneel van deze website waarin te zien is hoe we een link ingesteld hebben naar een andere pagina binnen deze website.
Een interne link zoals toegevoegd in dit artikel
  • Zorg ook voor links naar andere websites doorheen je content.  
  • Hiermee verstevig je enerzijds je eigen ranking. Door vanuit je website links te leggen naar andere websites (liefst sites met een zo groot mogelijke autoriteit: websites die al lang bestaan, die zelf goed zit qua SEO, die veel bezoekers krijgen), verstevig je ook je eigen vindbaarheid. 
  • Door naar andere sites te linken, help je hen met hun vindbaarheid. Want ook hier volgen zoekmachines de redenering: waarom zou je bezoekers wegleiden van de website waar ze nu op zitten en ze naar een andere website sturen? Dan moet dat wel een nuttige website zijn! Goed voor de vindbaarheid van de site waarnaar je linkt dus. Let op: voeg alleen nuttige externe links toe en zorg dat je website geen spammerig imago krijgt. Doe dit zowel naar bezoekers als naar zoekmachines, want beiden zullen je hiervoor afstraffen als je het niet doet. 
  • Maar zoekmachines redeneren ook als volgt: deze website maakt de keuze om naar een andere site te linken, en mensen dus weg te leiden van de eigen site, dat is een mooi gebaar. Je helpt namelijk om het web te verstevigen door het linken van verschillende elementen, en zo het geheel waardevoller te maken. Iets waarvoor zoekmachines je graag belonen door vindbaarheid. 
  • Een belangrijk detail wanneer je naar externe pagina’s linkt: laat deze links steeds openen in een nieuw tabblad. Zo kunnen bezoekers makkelijker terugkeren naar jouw website.  
  • Praktisch:
    • Externe links toevoegen doe je via de knop “Link invoegen/bewerken”. 
    • Een link in een ander tabblad openen doe je door met het link icoon een link toe te voegen, via het tandwielicoon “Linkinstellingen” te openen, en “Open link in nieuw tabblad” aan te vinken. 
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Na het invoegen van externe links krijg je een groen vinkje bij “Great! You are linking to external resources.”. 
Een back-end screenshot van een externe link ingevoegd in dit artikel
Een externe link ingevoegd in dit artikel
Een screenshot uit de back-end van een website die toont dat de optie is aangevinkt om de link in een nieuw tabblad te openen.
Vergeet niet in te stellen dat de link opent in een nieuw tabblad, hoe dit eruitziet en waar je dit kan vinden hangt af van de gebruikte plugins op je website.
  • Alt tekst staat voor alternatieve teksten. Deze zijn er in eerste instantie om blinden en slechtzienden te helpen om jouw website te lezen. Je geeft aan elke afbeelding in je website een zo beschrijvend mogelijke tekst mee. Wanneer mensen met een visuele beperking je website laten voorlezen via software, begrijpen ze wat er op de visuele site-elementen afgebeeld staat. 
  • Een tweede functie van alt teksten is om niet ingeladen afbeeldingen te beschrijven. Bij technische problemen kunnen afbeeldingen tijdelijk niet laden in je website. Op dat moment kan de alt tekst duiding geven aan je bezoekers. 
  • Alt teksten zijn er tot slot voor je online vindbaarheid. Zoekmachines lezen je website als code en tekstuele inhoud. Zelf afbeeldingen interpreteren is moeilijk. Door alt teksten toe te voegen, help je zoekmachines om die afbeeldingen en dus je website-inhoud te interpreteren. 
  • Een goede alt tekst toont effectief wat er te zien is op de afbeelding, maar grijpt ook de kans om nuttige keywords (o.a. het focus keyword) te integreren. 
  • Vergeet niet dat veel mensen die online surfen niet enkel Google Search maar ook Google Images als pure zoekmachine gebruiken. De afbeeldingen die daar getoond worden, komen er via goed ingevulde alt teksten.  
  • Praktisch 
    • Alt teksten invullen doe je via de mediabibliotheek van je WordPress backend platform, door elke foto afzonderlijk te openen en het vak “Alternatieve tekst” in te vullen. 
    • Scrol op een pagina door tot onder je ingevoegde content naar het “Rank Math SEO” luik. Na het invoegen van externe links krijg je een groen vinkje bij “Focus Keyword found in image alt attribute(s).”. 
Een screenshot uit het WordPress-administratiepaneel van de Graviteit-website waarin te zien is hoe de auteur van dit artikel een alt-tekst heeft ingesteld voor deze afbeelding. Een soort van inception dus.
Een screenshot uit het WordPress-administratiepaneel van de Graviteit-website waarin te zien is hoe de auteur van dit artikel een alt-tekst heeft ingesteld voor deze afbeelding.

Blijf schrijven voor je websitebezoekers

Al deze SEO-tips zijn vooral belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines, om hen te helpen om je website zo goed mogelijk te lezen en om te begrijpen.  

De eerste focus dient echter steeds je websitebezoeker te zijn. Het zijn zij die via zoekmachines op je website komen, maar die er ook moeten willen blijven en die uiteindelijk de gewenste actie moeten nemen op je website. Hoelang een bezoeker aanwezig is op je website en of jouw website het einde betekent van hun zoektocht, blijft namelijk één van de belangrijkste redenen voor zoekmachines om jouw website beter te positioneren. 

Verlies je dus niet in het volgen van SEO-regels. Schrijf in eerste instantie teksten voor je bezoekers en volg in tweede instantie de basisregels voor SEO via Rank Math.   

Klaar om te optimaliseren?

Blijft SEO voor jou een vage afkorting waarin je je niet wil verdiepen? Geen ambitie om de vindbaarheid van je website zelf aan te pakken? Geen nood. Aangezien je dit aan het lezen bent is de SEO via Rank Math van Graviteit in orde. We’ve got you covered.