Gepost op

Nu de coronavaccins langzaamaan de hoop doen heropleven op dagen waarin de coronaheerser ons niet voortdurend in de ban houdt, horen we reeds stille kreetjes en gejuich vanuit de bedrijfswereld. Eindelijk kunnen we onze klanten en connecties opnieuw face-to-face ontmoeten. Maar… weten we nog wel hoe dat moet? Zijn we nog wel capabel om met elkaar te interageren of zijn tezamen met COVID-19 ook onze sociale skills gaan lopen? Is het antwoord op voorgaande vraag ‘ja’ en slaak je nu al ongerust een kreet van paniek? Geen zorgen, Graviteit komt to the rescue met een go-to-plan ‘Hoe geef ik een presentatie/verkoopspitch?’. Je kan dit plan stapsgewijs volgen of er gewoon de tips uithalen die jou kunnen helpen bij jouw eigen aanpak. Jouw zelfvertrouwen en social skills duiken meteen weer de hoogte in!

Hoe geef ik een presentatie/verkoopspitch – stappenplan

Stap 1: Ken je publiek

Het allerbelangrijkste bij een presentatie is ten eerste weten voor wie je spreekt. Pas je presentatie aan aan degene die voor je zit. Heb je de gegadigde nog nooit ontmoet voor de presentatie, doe dan research. Zo vermijd je niet alleen blunders bij je presentatie, maar stap je deze ook zelfzekerder en beter voorbereid tegemoet.

Stap 2: Zorg dat er een klik is

Probeer je presentatie zo te creëren dat mensen zich kunnen herkennen in jouw verhaal. Bij Graviteit vinden wij het heel belangrijk om mee te gaan in iemands beleving en niet af te komen met een heel nieuw verhaal waar de klant zich nog amper in kan herkennen. Daarom houden wij het liefst een persoonlijke babbel met onze klanten waarbij er wederzijds gepraat en geluisterd wordt.

Om ervoor te zorgen dat je je luisteraar onderweg niet kwijtgeraakt, moet je eerst en vooral zorgen dat je presentatie logisch in elkaar zit. Wanneer je een presentatie geeft, moet je een duidelijk en aantrekkelijk verhaal opbouwen. Dankzij de drie magische woorden Inhoud, Structuur en Storytelling connecteer je met je luisteraar en trek je deze mee in jouw verhaal. Uiteraard primeert jouw inhoud. Je moet zorgen voor een goed verhaal waar je zelf volledig achter staat. Daarnaast moet dat verhaal logisch worden opgebouwd en gestructureerd. Sla geen stappen over die voor jou logisch lijken, maar leg alles haarfijn én kort en krachtig uit.

Verder is het ook van belang dat je zorgt voor een aantrekkelijk geheel. Maak een verhaal van jouw presentatie en vervoer jouw luisteraar(s) doorheen jouw ervaring. Bouw als het ware spanning op en zorg dat jouw luisteraar(s) gelooft/geloven in de uitkomst van jouw story. Het is daarbij eerst en vooral van belang om te weten waarom je een presentatie doet. Welk probleem wil je juist oplossen of waarvoor komt de klant bij jou terecht?

Graviteit - langer
Stap 3: Toon wat je in huis hebt

Nu je weet welke inhoud je wil brengen en het duidelijk is dat je je verhaal gestructureerd moet brengen, is het tijd om jouw luisteraar mee te nemen op de customer journey. De customer journey of klantreis is de reis die het product van de klant aflegt van bij de ontwikkeling tot aan de verkoop en het gebruik ervan door de consument. Als eerste stap in deze reis schets je het probleem en toon je aan wat er mist of waarom de luisteraar jou heeft ingeschakeld. Vervolgens leg je uit welke oplossing je voorstelt en wat dat voor de klant kan betekenen.

Je neemt de luisteraar dus bijna letterlijk mee op een reis met het probleem als vertrekpunt, het invoeren van de oplossing als reisroute en de gevolgen van de voorgestelde oplossing als eindbestemming. Denk bij het presenteren steeds na over hoe je overkomt en zorgt dat alles duidelijk is (denk eraan dat jouw klant dit maar één keer hoort en jij het waarschijnlijk al tien keer gelezen en gedacht hebt). Hierbij gebruik je best visuele hulpmiddelen zodat je luisteraar zich een goed beeld kan vormen bij wat je juist voorstelt.

Stap 4: Bouw verder

Vervolgens is het van belang om te kijken naar de concurrentie en moeilijkheden bij jouw klant. Onthoud hierbij dat concurrentie gezond is, als er geen competitie is, is er ook geen markt voor jouw product/dienst. Toon de zwaktes van de competitie, maar ook de sterktes. Toon aan wat de waarde gaat zijn van jouw klant ten opzichte van de competitie. Leg je plan uit: hoe gaat jouw klant succesvol op de markt gepositioneerd worden en hoe behaalt hij bereik? Leg hierbij duidelijk uit wat jouw rol is in het proces: zal jij slechts een adviserende rol invullen of verzorg jij ook de uitvoerende kant? Maak hier duidelijke afspraken over zodat er langs beide kanten geen misverstanden kunnen ontstaan. Benadruk de sterktes van jouw team en toon eventueel op het einde van de presentatie enkele reviews over je diensten.

Stap 5: Sta open voor vragen

Het is belangrijk om steeds open te staan voor feedback en mogelijke vragen die er kunnen komen. Zorg dat je ook voorbereid bent op deze vragen. Denk hier dus op voorhand al over na. Het ergste is met je mond vol tanden voor jouw klant komen te staan. Weet je nog niet precies hoe je een vraag van de klant in de praktijk gaat aanpakken? Dat is geen probleem, deel dit gewoon eerlijk en duidelijk mee en vertel tegen wanneer je hier een beter zicht op gaat hebben en een datum wanneer je met meer concrete informatie komt.

Tips & Tricks

Persona’s

Wat altijd zeer goed werkt bij een presentatie, is het gebruik van persona’s. Neem je publiek mee doorheen je verhaal door het te laten vertellen door een fictief personage, bijvoorbeeld ‘Tom’.

“Tom heeft een probleem. Hij zit elke dag op social media, is aanwezig op alle kanalen, maar krijgt toch geen likes. Dat maakt Tom verdrietig”.

Vervolgens kan je beginnen met het uitleggen van een strategie om de social media van jouw klant te optimaliseren bijvoorbeeld. Een persona maakt jouw uitleg bevattelijker voor jouw klant. Een persona baseer je op het doelpubliek van jouw klant, het is de eindgebruiker van het product/de dienst dat/die jouw klant verkoopt. Tijdens een presentatie kan het echter ook jouw luisteraar/het bedrijf van jouw luisteraar zijn die/dat als persona wordt weergegeven.

presentatie stappenplan tips&tricks
presentatie stappenplan tips&tricks
Houding

Ook de manier waarop je presenteert is van cruciaal belang. Wanneer je boodschap inhoudelijk zeer sterk zit, maar je deze niet kan verkopen, ben je eraan voor de moeite. Dus, haal je handen uit je zakken, sta er niet bij als een leerkracht die zojuist straf heeft gegeven (met de armen over elkaar) en wees zelfzeker.

Kill your darlings

Houd je boodschap kort en krachtig. Kill your darlings. Een korte, krachtige boodschap onthouden mensen veel sneller dan een lange, eindeloze uitleg.

Gebruik humor, maar let op!

Ook grapjes maken werkt vaak heel goed in presentaties, maar test ze misschien voor de zekerheid op voorhand eens uit. Anders kan het best gênant worden.

Zorg dat je presentatie er visueel aantrekkelijk uitziet!

Ook visueel moet jouw presentatie er goed uitzien. Zorg voor niet te veel tekst en uitleg op de slides, enkel keywords. Denk hierbij aan de 7-7 regel (maximum 7 woorden horizontaal en 7 woorden verticaal). Gebruik ook maximaal:

  • 3 kleuren,
  • 2 lettertypes
  • en 3 lettergroottes.

Dit alles om jouw presentatie aantrekkelijk en overzichtelijk te houden. Let op kleurcontrasten (genoeg contrast tussen de letters en de achtergrond), zorg dat de boodschap helder en duidelijk blijft.

Gebruik heldere slides (less is more!) met een duidelijke focus. Ook coherentie doorheen je slides is cruciaal. Denk daarnaast bij elke zin na of deze niet kan omgezet worden in een visual.

presentatie stappenplan tips&tricks
Vertel je verhaal zoals jij dat het beste kan

Met deze tips&tricks op zak kom je al een heel eind. En maak je maar geen zorgen, na drie of vier presentaties heb je de draad weer helemaal opgepikt en zijn jouw social skills vast en zeker opnieuw up to date. Bij Graviteit verkiezen we nog steeds een persoonlijke babbel waarbij we onze ideeën rechtstreeks afstemmen met onze klanten. Hoewel deze spontane babbel voor ons goed werkt, zijn anderen dan weer meer geholpen met een kant-en-klare aantrekkelijke presentatie (uiteraard voorzien van ruimte voor vragen en ideeënuitwisseling met de klant).

Je hoeft deze ideeën niet één op één toe te passen, maar ze kunnen wel van pas komen om mee te nemen in jouw eigen aanpak, in de manier waarop jij inhoud brengt naar jouw klanten.

Het belangrijkste bij het geven van een presentatie, verkoopspitch of persoonlijke babbel: geloof in je eigen verhaal. Als je niet staat achter hetgeen je zelf zegt, is dat meteen klaar en duidelijk en krijg je je klant maar met moeite mee in je verhaal. Deel jouw idee en visie met passie en plezier. Daar word niet alleen jij, maar waarschijnlijk ook jouw klant wild van. Klaar voor een (hopelijk iets socialer) 2021?

Hulp nodig bij jouw communicatie? Graviteit helpt je met plezier verder!

Ook zin in een persoonlijke babbel met Graviteit voor jouw specifieke probleem? Wij demonstreren voorgaande tips&tricks maar al te graag eens om jouw bedrijf verder te helpen.