Proficiat! Je hebt de hele branding-checklist al doorlopen: logo op zak –check. Kernwaarden bepaald –check. Persona’s tot in detail uitgeschreven -check. Huisstijl tot in de puntjes uitgewerkt –check. Maar hoe zit het met de stijl van je visuele communicatie? Toets je elke afbeelding af aan je brand values voordat je ze de wereld instuurt? Graviteit deelt enkele tips om je beeldtaal op dezelfde lijn te houden met de gevoelswaarde van je merk.

Wat is het belang van passende merkbeelden?

Denk aan grote namen als Mercedes-Benz, Coca-Cola, Proximus of Jupiler en je ziet hun beeldtaal meteen voor je. Een duidelijke visuele beeldtaal versterkt je merk. Afbeeldingen kunnen in een korte blik jouw merkverhaal overbrengen aan je doelpubliek. Ze zijn samen met je visuele identiteit bepalend voor de algemene look & feel van je merk. Verder communiceren ze jouw merkverhaal aan zowel vertrouwde als nieuwe klanten op een toegankelijke en herkenbare manier. Combineer merkbeelden met je logo, je typografie en je huisstijlkleuren en je vertelt een consistent verhaal aan de buitenwereld.

Waar kan je op letten bij jouw visuele communicatie?

Vertel een verhaal

Het doel van een eenduidige beeldtaal is natuurlijk de aandacht van lezers trekken en hen aanzetten tot een bepaalde actie. Wil je dat ze doorklikken naar je website, een product bestellen of simpelweg meer informatie opvragen? Klanten zullen zich aan de hand van een sterk verhaal meer verbonden voelen aan je bedrijf. Een goed beeld vat perfect samen waar je als merk voor staat en wie je bent. Je kan dit zowel visueel als illustratief uitspelen. Let er enkel op dat je dezelfde tone of voice als bij je andere communicatie hanteert.

Lok reactie uit bij je lezer

Als bedrijf weet je natuurlijk heel goed wat er omgaat in de leefwereld van je doelpubliek. Maak daar gebruik van en roep met je verhaal emoties op bij je lezer. Op die manier bouw je een emotionele connectie op met jouw klant. Gelaatsuitdrukkingen van de modellen op je beeld zijn hierbij allesbepalend, maar kijk eens verder dan typische gelukkige gezichten. Speel in op sterke emoties als enthousiasme, verrassing of zelfs angst. Hou de persona’s die je aan je merk koppelde steeds in je achterhoofd en beeld je in welke reactie en gevoel zij zullen ervaren.

Visuele communicatie cijfers interactie social media

Passende beelden gebruiken in je social media posts heeft een duidelijk positief effect voor je merk en je visuele communicatie. Bron: Medium-artikel “Using photography to build your brand & market your business online

De regels van de fotografie

De principes van de gulden snede en de regel van drie zullen sommigen vast wel al eens van gehoord hebben. Met de ‘gulden snede’ plaats je de spiraal van Fibonnaci op je foto om het beeld esthetisch in het oog te laten springen. De ‘regel van 3’ splitst je beeld op in een raster van 3×3, zorg dat je onderwerp ongeveer op de snijpunten valt. Met deze vuistregels kan je met een beeld je onderwerp uitlichten en met leegte rust brengen in een beeld.

Visuele communicatie grid voorbeeldfoto's projecten
Weg met het stockfoto-gevoel

Originaliteit doet het altijd goed. Probeer weg te blijven van clichébeelden, het klassieke stockfoto-gevoel ligt er vaak vingerdik op: overdreven lachende mensen die het opvallend veel naar hun zin hebben bij de dokter, of geënsceneerde beelden waar mensen geforceerd acteren. Realistische situaties lokken herkenbaarheid uit bij klanten en zetten hen aan om je product te gebruiken.

Plan hoe je de foto gaat gebruiken

Denk na over hoe de foto er zal uitzien op drukwerk of op de website. Wordt het beeld bijgesneden? Valt er belangrijke informatie weg? Wordt de afbeelding liggend of rechtstaand gebruikt? Kies dan ook een foto in juist verhouding én een die je kan gebruiken in verschillende formaten voor op sociale media.

Waar vind je kwalitatieve foto’s voor je visuele communicatie?

Probeer in de eerste plaats stocksites te vermijden, iedereen maakt er ten slotte gebruik van. Ga op zoek naar een professionele fotograaf die voor jouw bedrijf beelden op maat kan fotograferen. Graviteit verzorgde zo voor enkele klanten als Splendide, Hoxel, Atelier Fontein en Mustiki de fotografie. Voor andere specifieke fotografie-opdrachten doen we soms beroep op ons netwerk, bv. op CamerAmuze. Zoek zeker een fotograaf wiens stijl aansluit bij jouw visuele uitstraling als merk. Neem vooraf uitgebreid de tijd om de fotograaf duidelijk te briefen over je kernwaarden als merk aan de hand van een samengesteld moodboard.

En als het echt niet anders kan, zijn er nog altijd stockbeelden. Er zijn websites die ‘brand packages’ aanbieden, fotopakketten in een eenduidige visuele stijl en rond een specifieke brand value, die je zelf kan bewerken. Als laatste optie heb je de gratis stockbeelden op websites als Pixabay, UnSplash & Flickr Creative Commons. Het grote nadeel is dat stockfoto’s veelgebruikt en inwisselbaar zijn, en heel clichématig overkomen.

Visuele communicatie fotoshoot achter de schermen
graviteit hoxel foto photshoot visuele communicatie frank mertens

Bekijk zeker eerst de optie om een communicatiebureau als Graviteit of een fotograaf in te huren voor gepersonaliseerde foto’s, investeren in kwaliteitsvolle én gepersonaliseerde fotografie helpt je als merk onderscheiden! Veel hangt natuurlijk ook af van het medium: voor de vluchtigheid van sociale media kan je als ondernemer snel zelf een foto nemen, voor een beursbanner of brochure schakel je best professionele hulp in.

Wil je meer te weten komen over een efficiënte visuele communicatie op maat voor jouw bedrijf? Of zit je nog met vragen over hoe communicatie er in de toekomst zal uitzien? Neem dan contact op met Graviteit!