Atelier Fontein / branding / look & feel / logo / naamgeving / interviews / storytelling / copywriting / fotografie / website / videografie / wedstrijd / e-mailhandtekening / fiches / prijslijsten / certificaten / groetenkaart /

Stijlvolle start voor Belgische meubelontwerper

Over Atelier Fontein

Als vierde generatie meubelmaker die opgegroeid is in familiebedrijf Splendide, heeft Pieter-Jan met Atelier Fontein zijn eerste eigen meubelbedrijf op poten gezet. Dit kan en mag letterlijk genomen worden. Zijn eerste collectie “Poel” vormt een unieke verzameling van zeven karaktervolle meubelstukken. Bovendien staat Atelier Fontein voor eerlijke, duurzame en Belgische kwaliteit die op ambachtelijke wijze tot stand komt.

Inspiratie

Samen met Pieter-Jan gaven we het verhaal achter Atelier Fontein vorm. Voor de naamgeving van de meubels baseerde Graviteit zich op oude Belgische namen, opdat de link met het familiale, het Belgische, en het ambachtelijke duidelijk zou zijn. De naam van de collectie “Poel” hangt enerzijds samen met de achternaam van Pieter-Jan (Van Wesepoel), maar is anderzijds ook een natuurelement dat staat voor een broeihaard aan creativiteit en dat uitnodigt tot samenkomen.

Logo & Branding

Voor het logo kozen we voor een eigentijds maar tegelijk eenvoudig design waarbij er subtiel enkele waterdruppels naar boven sproeien. De zwarte kleur sluit daarnaast mooi aan bij de pure look van Atelier Fontein. Het lettertype lonkt naar de letters van een ouderwetse typemachine en draagt zo bij aan een warme en persoonlijke uitstraling. Voor de bijhorende branding hanteerden we een hedendaagse stijl waarbij de focus lag op het ambachtelijke karakter van de meubels. Ook gebruikten we het logo in de mailhandtekening van Pieter-Jan om te zorgen voor een persoonlijke en professionele uitstraling.

Fotografie & video

Het visuele aspect is erg belangrijk in Pieter-Jan’s verhaal. Unieke meubels verdienen een unieke fotoshoot. Omdat Atelier Fontein regelmatig nieuwe stukken ontwerpt, voerden we reeds twee fotoshoots uit voor het bedrijf. Daarbij zochten we bij de eerste fotoshoot eerst en vooral naar een geschikte locatie en setting waar Pieter-Jan’s meubels het best tot z’n recht konden komen. Tijdens de tweede fotoshoot focusten we meer op achter-de-schermen-content zodat we het authentieke karakter van de meubels van Atelier Fontein en de werkwijze van het bedrijf in beeld konden brengen. Graviteit verzorgde fotoshoots waarbij zowel de meubels als Pieter-Jan aan bod kwamen. Na een kleine dosis fotobewerking waren de foto’s helemaal klaar om te pronken op de website en sociale media van Atelier Fontein.

Samen met Veeckman Visuals Videoproductie verzorgden we naast de foto’s ook de bedrijfsvideo voor Atelier Fontein. Met een duidelijk script en setplanning verliep de shoot vlot en werd de bedrijfsvideo tot in de puntjes uitgewerkt. In de bedrijfsvideo wordt duidelijk de focus gelegd op de ambachtelijke details, de historiek en de passie achter de meubels van Atelier Fontein. De bedrijfsvideo is te vinden op de website van Atelier Fontein.

Website & copywriting

Nadat het verhaal achter Atelier Fontein volledig visueel op punt stond, kon het geheel worden doorgetrokken in een professionele en stijlvolle website. De grote witruimtes zorgen voor rust en leggen de nadruk op de sprekende foto’s. Daarnaast verzorgden we ook de copy van de website. Hierbij koos Graviteit voor een aparte stijl met korte opgesomde woorden om een poëtisch gevoel van ritme te creëren. Deze ritmiek in de teksten keert ook in de foto’s en de gehele compositie van de site terug. Dit alles, samen met de karaktervolle benamingen van de meubelstukken, zorgt voor een extra mystiek en een verhalend gevoel.

Graviteit update na verloop van tijd de teksten en zorgde voor een Engelse vertaling aangezien het bedrijf steeds meer internationaliseert. Op basis van interviews met Pieter-Jan voegt Graviteit daarnaast geregeld nieuwe meubelstukken met bijhorende namen en technische details toe aan de website.

Daarnaast voegden we in 2022 ook enkele spraakmakende projecten toe aan de website. Deze projecten komen tot leven in meeslepende beschrijvingen. Je stapt letterlijk even een boutique-hotel in het Zuiden van Frankrijk, een sterrenrestaurant in Leuven, een gerenoveerd penthouse of een high-end store in Knokke binnen.

In functie van de stevige groei van Atelier Fontein blijven wij de website regelmatig updaten zodat deze hedendaags en aantrekkelijk blijft, in lijn met het groeiende imago van het bedrijf.

Drukwerk

Naast de digitale uitwerking van Atelier Fontein verzorgde Graviteit ook het drukwerk. Zo werd er voor de echtheidscertificaten, groetenkaarten en gebruiksaanwijzingen nagedacht over het juiste materiaal. We kozen er uiteindelijk voor om een diepdruk toe te voegen waarbij het logo als het ware in het drukwerk ‘kruipt’. Deze speciale druktechniek slaagt er in om de branding rond het authentieke en professionele Atelier Fontein naar een hoger niveau te brengen, wat volledig past bij Pieter-Jan’s kwaliteitsvolle interieurstukken. De prijslijst die online kwam te staan, kreeg dezelfde professionele uitstraling. Ook voorzag Graviteit een klassevolle brochure waarbij weer diezelfde diepdruk naar voren komt. Bovendien is de brochure moduleerbaar zodat Pieter-Jan steeds nieuwe stukken kan toevoegen aan zijn catalogus.

 

Wist je dat Graviteit ook aan de slag ging met de volledige communicatie en branding van Splendide, het maatwerkbedrijf van Pieter-jan? Bekijk het project over Splendide.

Neem een kijkje naar de website via www.atelierfontein.be

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?