Gepost op

Het belang van Identity voor een sterke Branding

Heb jij een bedrijf of organisatie of wil je er één opstarten? Sta dan zeker voldoende stil bij jouw Brand Identity. Deze bepaalt je look en feel en je imago en is belangrijk om jouw onderneming te onderscheiden van de concurrenten. Daarnaast is je Brand Identity het eerste waar jouw potentiële klanten bewust of onbewust mee in contact komen. Je krijgt slechts 1 kans om met jouw bedrijf een blijvende indruk na te laten.

Brand Identity, meer dan een logo

Een Brand Identity gaat veel verder dan enkel en alleen je logo en de visuele aspecten van je bedrijf. Het gaat over de manier waarop je jouw bedrijf en je verhaal communiceert naar de buitenwereld en over hoe dit verhaal blijft hangen.

Laten we even inzoomen op het woord Brand Identity. Wanneer we het woord Brand laten vallen, blijft Identity nog over. Wanneer we denken aan iemand zijn identiteit, denken we onmiddellijk aan de persoonlijkheid: Wie is die persoon? Hoe communiceert hij of zij? Hoe is die persoon in de omgang? Wat zijn zijn of haar hobby’s? Het is nuttig om op diezelfde manier over jouw bedrijf na te denken. Bij Graviteit gaan we samen op zoek naar de persoonlijkheid en het gewenste imago van jouw bedrijf om zo een ijzersterke Brand Identity te creëren.

Graviteit - scene1

Wanneer we het woord Brand terug bij de Identity plaatsen wordt het duidelijk dat een Brand Identity een geheel identiteitsplaatje is, maar dan specifiek voor een bedrijf. Jouw Identity zorgt ervoor dat de boodschap die jouw bedrijf communiceert naar de buitenwereld een bepaald gevoel oproept bij de doelgroep. Net zoals een persoon die je net leert kennen een eerste indruk nalaat. Door bewust om te gaan met je Branding kan je jouw Identity nog sterker laten binnenkomen bij je doelgroep. Zoals jij die in een nieuwe groep een glimlach gebruikt wanneer je je voorstelt om aan te geven dat je open en sociaal bent. Een goede samenwerking tussen Identity en Branding is noodzakelijk om een blijvende indruk na te laten op de doelgroep.

Wat is jouw verhaal?

Één van de belangrijkste elementen van jouw Brand Identity is je verhaal. Hoe is jouw bedrijf tot stand gekomen? Waarom, hoe en door wie werd het opgericht? Veel bedrijven hebben een verhaal, maar weinigen delen dat met hun doelgroep. Een persoonlijke toets en zorgt voor verbinding. Het zorgt ervoor dat de doelgroep zich kan inleven en zich kan herkennen in jouw verhaal.

Brand Identity
V/M/X (visie, missie en X)

Een bedrijfsverhaal kunnen we opnieuw opsplitsen in 2 onderdelen: de visie en de missie. De visie is de beweegreden van je bedrijf. Het geeft je blik op de wereld en de doelgroep weer. Je visie is een constante die doorheen de jaren niet veel verandert. Het is met andere woorden de ziel van jouw bedrijf, de basis voor wat je doet en hoe je dat doet.

De missie geeft invulling aan de visie van je bedrijf. De missie is datgene dat jij met jouw bedrijf wil uitdragen naar buiten. Er is een sterke link met de kernwaarden van jouw bedrijf en de fundamentele behoefte van de doelgroep. Het is met andere woorden de praktische invulling van je bestaansreden.

Het verhaal van je bedrijf moet daarnaast beschikken over een element ‘X’. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Welke speciale focus onderscheid je van andere bedrijven in dezelfde sector? Het is met andere woorden het hoekje af van jouw organisatie. Dat hoekje, dat X’je, is wat jou er doet uitspringen. Het kan hierbij gaan om een speciale focus in doelgroep, bijvoorbeeld een reisorganisatie specifiek voor holebi’s en transgenders. Of het kan gaan om een belangrijke, sterk doorgetrokken waarde zoals een horecazaak die al haar drankjes serveert in 100% gerecycleerde flesjes. De ‘X’ van jouw bedrijf kan met andere woorden alles zijn, zolang het er maar uitspringt. Neem die X mee in je verhaal, als belangrijk onderdeel van je missie en visie, als opschrift op de T-shirt van jouw Brand Identity als het ware en je krijgt een sterk merk. Combineer daar de perfect aansluitende branding bij en je krijgt een consistent verhaal dat onverslaanbaar is.

Jouw verhaal in beelden en woorden

Een goede Brand Identity gaat verder dan enkel en alleen je verhaal in geschreven teksten delen. Je Brand Identity moet doorheen je volledige bedrijf terug te vinden zijn. Van de foto’s die je gebruikt tot het communiceren met de doelgroep. Denk hierbij aan de specifieke woorden die je wil associëren met je bedrijf en de toon waarop je over je bedrijf wil praten. Deze woorden en ‘tone of voice’ vormen je Brand Language en zorgen ervoor dat je bedrijf op een consistente manier communiceert met de doelgroep. Mensen zullen, na het succesvol groeien van jouw bedrijf, deze woorden en manier van communiceren in het beste geval onmiddellijk aan jouw bedrijf linken. Bovendien zorgen deze eenduidige manier van communiceren en de doorgetrokken consistentie in de beelden die je gebruikt voor een duidelijk en meeslepend verhaal. Bij Graviteit zorgen we ervoor dat bij al onze klanten het verhaal doorheen de volledige Branding wordt doorgetrokken.

In deze blog hebben we ons tot nu toe vooral gefocust op het woord Identity. De branding is en blijft natuurlijk even belangrijk. In onze blog Versterk je merk met je visuele communicatie kan je je inlezen over Branding en het belang van visuele communicatie. 

Ook op zoek naar jouw verhaal?

We zitten graag eens met jou samen om de persoonlijkheid van jouw bedrijf helder te krijgen en jouw verhaal te verspreiden. Neem contact op voor een vrijblijvende babbel.