Symfoon / campagne / concept / direct mail / kaart / e-mailing / video / copywriting / social media posts / persbericht /

Symfoon: het Vlaams blinden- en slechtziendenplatform dat mag gezien worden

Over Symfoon

Symfoon – het Vlaams blinden-en slechtziendenplatform – bouwt aan inclusie vanuit de kracht van blinde en slechtziende personen. Door ontmoetingen en dialoog tussen mensen met en zonder visuele handicap te stimuleren, wil de vereniging komen tot een kansrijke samenleving. Door te informeren en te sensibiliseren, stuurt Symfoon aan op structurele verandering in de maatschappij.

Lanceringscampagne

Graviteit mocht mee nadenken over een lanceringscampagne voor de vernieuwde naam en branding van de organisatie. Symfoon moest kenbaar gemaakt worden aan de wereld. Daarvoor ontwikkelde Graviteit campagnefilmpjes en kaartjes met braille-opschrift. Bij deze communicatie ligt de nadruk vooral op het creëren van een rijkelijke geluidsbeleving (aan de hand van kleurrijke en alledaagse geluiden in de campagnefilmpjes) en een interessante tactiele ervaring (door de materiaalkeuze van de kaartjes). Het toegankelijk maken van de samenleving voor blinde en slechtziende personen en het bevorderen van de participatie tussen ziende en niet-ziende mensen staat doorheen de campagne centraal.

Direct mailing & copywriting

Om de lancering van Symfoon kracht bij te zetten, ontwierp Graviteit een direct mailing, een kaart die de contacten van Symfoon in de bus kregen. Je voelt op de kaart een zachte suedestof met daarop een rits die opengaat en een deel van het nieuwe Symfoon logo toont. Op de achterkant staat de tekst over de lancering zowel in braille als tekstueel neergeschreven. Via de bijhorende QR-code kom je op de landingspagina die meer vertelt over de nieuwe branding van Symfoon en die de lanceringsvideo’s toont. Ook voor deze landingspagina voorzag Graviteit meer duiding over de vernieuwde werking van Symfoon aan de hand van aantrekkelijke copywriting.

Video

De video’s die Graviteit in samenwerking met Veeckman Visuals uitwerkte, focussen op de samenwerking tussen zienden en niet-zienden. Dankzij de vrolijke beelden en de rijkelijke geluidsbeleving spreekt de campagne breed aan. Er werden drie aparte video’s opgesteld en één langere totale campagnevideo waarin er 3 duo’s aan bod komen. In elk van de aparte video’s staat er telkens een ziende persoon in combinatie met een niet-ziende persoon in de spotlights. Naast de algemene campagnevideo maakten we ook een uitgebreidere informatieve video op, waarin de Symfoon medewerkers zelf aan het woord komen over de visie van de organisatie.

Er werd bewust gekozen om samen te werken met mensen die een oprechte en authentieke band met Symfoon hebben en die achter de visie staan. De personen die aan het woord komen, zowel de ziende als de slechtziende mensen, hebben écht de effecten van Symfoon in hun leven ervaren. Door deze keuze qua acteurs en door af en toe een toets humor toe te laten, toont Symfoon haar menselijkheid en inclusiviteit aan. En dat is exact waar het vernieuwde Symfoon op aanstuurt: het toonbaar maken en vergemakkelijken van de interactie tussen zienden en niet-zienden. Door deze duidelijke focus te leggen, toont het platform aan dat met kleine ingrepen de samenleving toegankelijker gemaakt kan worden voor blinden en slechtzienden én rijker kan gemaakt worden voor zienden.

E-mailing, social media en pers

De mooie boodschap van het vernieuwde Symfoon moest natuurlijk ook de wijde wereld ingestuurd worden. Bij de lanceringscampagne hoort daarom naast een video en een kaart ook een aangepaste mailing, social posts en een persaanpak. Graviteit verzorgde de tekst en het design van de mailing, het persbericht en de social posts en verstuurde samen met Symfoon het mooie nieuws de wijde wereld in.

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?