Symfoon / campagnes / concepten / direct mail / kaart / postkaarten / e-mailing / script / video / copywriting / social media posts / persbericht / campagne-ontwerp / campagne-concept / campagne-uitwerking /

Symfoon: het Vlaams blinden- en slechtziendenplatform dat mag gezien worden

Over Symfoon

Symfoon – het Vlaams blinden-en slechtziendenplatform – bouwt aan inclusie vanuit de kracht van blinde en slechtziende personen. Door ontmoetingen en dialoog tussen mensen met en zonder visuele handicap te stimuleren, wil de vereniging komen tot een kansrijke samenleving. Door te informeren en te sensibiliseren, stuurt Symfoon aan op structurele verandering in de maatschappij.

Lanceringscampagne

Graviteit mocht mee nadenken over een lanceringscampagne voor de vernieuwde naam en branding van de organisatie. Symfoon moest kenbaar gemaakt worden aan de wereld. Daarvoor ontwikkelde Graviteit campagnefilmpjes en kaartjes met braille-opschrift. Bij deze communicatie ligt de nadruk vooral op het creëren van een rijkelijke geluidsbeleving (aan de hand van kleurrijke en alledaagse geluiden in de campagnefilmpjes) en een interessante tactiele ervaring (door de materiaalkeuze van de kaartjes). Het toegankelijk maken van de samenleving voor blinde en slechtziende personen en het bevorderen van de participatie tussen ziende en niet-ziende mensen staat doorheen de campagne centraal.

Direct mailing & copywriting

Om de lancering van Symfoon kracht bij te zetten, ontwierp Graviteit een direct mailing, een kaart die de contacten van Symfoon in de bus kregen. Je voelt op de kaart een zachte suedestof met daarop een rits die opengaat en een deel van het nieuwe Symfoon logo toont. Op de achterkant staat de tekst over de lancering zowel in braille als tekstueel neergeschreven. Via de bijhorende QR-code kom je op de landingspagina die meer vertelt over de nieuwe branding van Symfoon en die de lanceringsvideo’s toont. Ook voor deze landingspagina voorzag Graviteit meer duiding over de vernieuwde werking van Symfoon aan de hand van aantrekkelijke copywriting.

Video

De video’s die Graviteit in samenwerking met Veeckman Visuals uitwerkte, focussen op de samenwerking tussen zienden en niet-zienden. Dankzij de vrolijke beelden en de rijkelijke geluidsbeleving spreekt de campagne breed aan. Er werden drie aparte video’s opgesteld en één langere totale campagnevideo waarin er 3 duo’s aan bod komen. In elk van de aparte video’s staat er telkens een ziende persoon in combinatie met een niet-ziende persoon in de spotlights. Naast de algemene campagnevideo maakten we ook een uitgebreidere informatieve video op, waarin de Symfoon medewerkers zelf aan het woord komen over de visie van de organisatie.

Er werd bewust gekozen om samen te werken met mensen die een oprechte en authentieke band met Symfoon hebben en die achter de visie staan. De personen die aan het woord komen, zowel de ziende als de slechtziende mensen, hebben écht de effecten van Symfoon in hun leven ervaren. Door deze keuze qua acteurs en door af en toe een toets humor toe te laten, toont Symfoon haar menselijkheid en inclusiviteit aan. En dat is exact waar het vernieuwde Symfoon op aanstuurt: het toonbaar maken en vergemakkelijken van de interactie tussen zienden en niet-zienden. Door deze duidelijke focus te leggen, toont het platform aan dat met kleine ingrepen de samenleving toegankelijker gemaakt kan worden voor blinden en slechtzienden én rijker kan gemaakt worden voor zienden.

E-mailing, social media en pers

De mooie boodschap van het vernieuwde Symfoon moest natuurlijk ook de wijde wereld ingestuurd worden. Bij de lanceringscampagne hoort daarom naast een video en een kaart ook een aangepaste mailing, social posts en een persaanpak. Graviteit verzorgde de tekst en het design van de mailing, het persbericht en de social posts en verstuurde samen met Symfoon het mooie nieuws de wijde wereld in.

Campagne: een obstakelvrij trottoir (#teamtrottoir)

Graviteit werd verder ingeschakeld bij het uitwerken van een campagne voor de Week van de Mobiliteit (16-22 september 2022). Met de campagne wil vzw Symfoon aandacht vragen voor obstakels op het trottoir. Onder de hashtag #teamtrottoir trekken ze eropuit om obstakels op de Vlaamse voetpaden te signaleren en mensen op te roepen deze aan de kant te zetten. Graviteit hielp met het idee, concept en de uitvoering van drie aparte, maar samenhangende campagnevideo’s en een compilatievideo om de campagne kracht bij te zetten en breed te verspreiden.

Samen met Niels Veeckman Video Production stuurden we de boodschap van vzw Symfoon op een ludieke en aantrekkelijke manier de wereld in. In de drie video’s roepen Dirk, Olivia en May op hun manier op om aandacht te hebben voor wat je op het trottoir achterlaat. Buurman Rudy (prachtig gespeeld door Marc Hens) figureert hier als onwetende burger en Youssri Mejdoubi zorgde voor de geslaagde voice-over. Zelf hebben we immens genoten van het creëren en tot leven wekken van deze vermakelijke campagne. En nu hopen dat iedereen wat meer aandacht heeft voor wat hij/zij op het trottoir achterlaat.

Check de aparte filmpjes via het YouTube-account van vzw Symfoon.

Campagne: heb jij ook enkel OOG voor ZICHT?

De insteek van deze campagne? Musea en museabezoekers bewust maken van de grote focus op zicht bij culturele ervaringen. Daarvoor maakte Symfoon in samenwerking met de Sint Lucas Antwerpen vijf GIGANTISCHE oogbollen. Doordat deze oogbollen in musea komen te staan, roepen ze bezoekers letterlijk tot halt.

Wij hielpen Symfoon om deze campagne verder te verspreiden. We gingen aan de slag met een persbericht, advies i.v.m. een landingspagina voor de campagne, het bedenken van mailinsteken om culturele organisaties en journalisten warm te krijgen voor de actie en het opstellen van een social media planning. Daarnaast zorgden we voor het idee, het script, het shooten en het monteren van een teaser- en campagnevideo. Voor deze twee video’s werkten we samen met videograaf Niels Veeckman.

Ook maakten we per museum waar de oogbollen zullen staan een reeks van diverse kaartjes op. Deze reeks toont het pronkstuk van dat museum, maar dan gezien door de blik van een slechtziende persoon. Ieder kaartje toont het museumstuk met een andere oogaandoening. Bij cataract is het beeld op het kaartje troebel, bij netvliesloslating zie je slechts de helft van het beeld, enz.

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?