Weefweelde / naam / bedrijfsidentiteit / storytelling / look and feel / branding / logohuisstijl / brandbook / copywriting / website / webshop / social media kanalen / social media templates / social media posts / packaging / flyer template / persbericht / ondersteuning bij lancering /

Online identiteit die buiten de lijntjes weeft

Over Weefweelde

Weefweelde is de gloednieuwe zaak van gedreven onderneemster, oprichtster van iBadge, en textielliefhebber Katrien Van Hauwermeiren. Met Weefweelde wil Katrien het eeuwenoude weversambacht eigentijds transformeren. Daarvoor organiseert Weefweelde weefworkshops waarbij het vrij weven of zenweven centraal staat. Daarnaast kan je op Weefweelde’s webshop ook je eigen weeftoestel en andere weefbenodigdheden aankopen.

En da’s nog niet alles. Weefweelde beschikt ook over een Tintentuin en een verfkeuken waar Katrien garens kleurt met verfplanten uit de Scheldevallei. Binnenkort kan je zelf zo’n Tintentuin-DIY-pakketje aankopen.

De droom van Katrien tot leven wekken, da’s waar we bij Graviteit maar al te graag onze schouders onder zetten!

Bedrijfsidentiteit: visuele en verbale identiteit

Naam

Eerst en vooral begonnen we met het nadenken over de naam voor Katriens gloednieuwe onderneming. Bovenal moest Weefweelde goesting geven om te weven en duidelijk maken dat weven voor iedereen is. De naam Weefweelde drukt exact dat gevoel uit. Er is een weelde aan weefmogelijkheden. Bovendien bekt een alliteratie altijd goed.

Verbale identiteit

Die insteek trokken we verder door in Weefweelde’s verbale identiteit. Aan de hand van een schrijfworkshop vonden we Weefweelde’s tone of voice en schrijfidentiteit. Weefweelde’s waarden, missie en visie. De kernboodschap ‘Iedereen heeft gevoel voor weven’ werd verder versterkt in quotes als ‘Hier mag je buiten de lijntjes weven, graag zelfs.’

Hoe schrijft Weefweelde vraag je je af? Als een Toegewijde Tuinman. Want een toegewijde tuinman schrijft persoonlijk, los, uitnodigend en herkenbaar, met veel kennis van zaken. Op basis van deze schrijfidentiteit werkten wij de storytelling, websiteteksten, een persbericht en de social media copy voor Weefweelde uit.

Visuele identiteit

Ook de visuele identiteit kreeg vorm. Om Weefweelde’s bedrijfsidentiteit ten volle te begrijpen startten we vanuit een woord- en beeldmap waarbij we op zoek gingen naar de juiste associaties bij het merk, zowel verbaal als visueel. Centraal staat ook hier het vrij weven, het niet perfect hoeven te zijn van wat je weeft bij Weefweelde, het weven met diverse materialen en texturen.

Het logo beeldt die speelse, imperfecte perfectie sprekend uit. Het logomark roept meteen de associatie op met een weefgetouw. Het kleurenpallet – bestaande uit onder andere lila, muntmagisch groen en zilverberkblauw – weerspiegelt Weefweelde’s liefde voor het eeuwenoude weversambacht en het werken met natuurlijke materialen.

Verdere patronen en grafische elementen die we voor Weefweelde uitwerkten, benadrukken opnieuw dat gevoel voor weven, dat buiten de lijntjes weven en het bezig zijn met je handen en je hoofd rust geven. Weefweelde komt speels én rustgevend over. Perfect aansluitend bij Katriens visie.

We brachten de visuele en verbale identiteit onder in één overzichtelijk brandbook waarop Katrien alle elementen apart kan downloaden.

Website en webshop

De website van Weefweelde benadrukt verder de losse, uitgelaten, maar tegelijkertijd rustgevende, sfeer van het vrije weven. Dankzij foto’s met een hoekje af, subtiele beweging in de elementen en een leuke, georganiseerde chaos op de pagina’s, ontdek je meteen dat er bij Weefweelde heel wat te beleven valt.

Niet alleen kan je je via de website inschrijven voor de weefworkshops van Weefweelde, in de webshop vindt je bovendien alle weefbenodigdheden die je zoekt. Je filtert er makkelijk op merk, prijs of populariteit. En zoek je meer info of wil je je echt volledig verdiepen in de weefwereld, dan biedt de blogsectie raad. Die blogsectie vult Katrien geregeld aan met nieuwe interessante weetjes over weven.

Op de Tintentuin-pagina kom je vervolgens alles te weten over verven met natuurlijke grondstoffen.

Social media

Om Weefweelde ook op social media tot leven te wekken, voerden we een uitgebreide social media brainstorm uit waarbij we Katrien heel wat concrete ideetjes bezorgden voor elk van Weefweelde’s kanalen: Facebook en Instagram. We zorgden voor profiel- en omslagfoto’s, Instagram highlights en een duidelijke bio. Verder werkten we enkele Canva-templates uit waar Katrien zelf mee kan experimenteren om social posts op te stellen. Tot slot creëerden we zelf al een aantal eerste posts.

Drukwerk

Verder voorzagen we nog een flyertemplate waar Katrien makkelijk zelf mee aan de slag kan om flyers in de Weefweelde-huisstijl op te maken.

Persbericht & lanceringsadvies

Om dit warme project krachtig de wereld in te sturen, gaf Graviteit advies om de lancering af te trappen en om zoveel mogelijk mensen te bereiken. We zorgden o.a. voor een aansprekend persbericht.

Tintentuin

Voor Tintentuin, het zijproject onder Weefweelde, bedachten we eveneens de naam en creëerden we een logo en grafische elementen in gelijkaardige stijl als Weefweelde. Het kleurenpallet baseerden we hier vooral op de planten uit de Scheldevallei waarmee Katrien haar garens verft. Verder zorgden we voor een aangepaste packaging die de Tintentuin-DIY-pakketjes een aantrekkelijk jasje geeft.

Weefweelde heeft nu een sprekende, krachtige bedrijfsidentiteit die in al haar communicatie doorgetrokken wordt.

Zelf een kijkje nemen? Dat kan ofwel in het weefatelier in Wichelen of digitaal via weefweelde.be.

Neem een kijkje naar de website via weefweelde.be

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?