Gepost op

Een brand imago is de manier waarop je als bedrijf overkomt. Vaak denk je hierbij onmiddellijk aan het logo en de huisstijl die doorheen alles doorgetrokken wordt: van website tot social media en drukwerk. Brand imago – oftewel merkimago – gaat echter verder dan dat. Jouw brand imago heeft een bredere spanwijdte dan wat er op papier of digitaal te vinden is. Het is hoe jouw bedrijfsvisie belichaamd wordt door de mensen in je bedrijf. De indruk die jij of jouw collega’s – als persoon staande voor jouw bedrijf – achterlaten tijdens elk uniek, professioneel contact.

Frank Mertens Ines Maroye Graviteit brand imago Sterck Oost-Vlaanderen

Wees consequent

Je brand imago is de manier waarop je je als bedrijf presenteert naar de buitenwereld toe – denk hierbij aan je logo, je website, je social mediakanalen, de tone of voice in je teksten, je drukwerk tot zelfs de manier waarop je facturatiemails stuurt naar jouw klanten. Brand imago slaat echter ook op hoe jij je als bedrijf intern presenteert. Hoe is de sfeer op kantoor bijvoorbeeld? Is je bedrijf sterk hiërarchisch ingericht of hanteer jij eerder een open door policy? Hoe ga je om met je werknemers? Houd je jaarlijks een evaluatiegesprek of zit je geregeld samen om te peilen naar de gevoelens en bedenkingen bij je werknemers tijdens een persoonlijk gesprek? Je brand imago wordt daarnaast ook belichaamd door hoe jij en/of jouw collega’s praten over jouw bedrijf. Hoe ontvang je klanten? Hoe presenteer je jezelf op een netwerkevent bijvoorbeeld? Dit alles – huisstijl en branding, interne presentatie en externe presentatie – vormen samen jouw brand imago.

Net daarom is het zo belangrijk om consequent te zijn met je brand imago. Heb je als merk bijvoorbeeld een modern logo, praten je teksten over vooruitstrevendheid en innovatie, maar blijkt je bedrijf in wezen niet mee te zijn met zijn tijd, dan val je al snel door de mand.

Frank Mertens Ines Maroye Graviteit brand imago Sterck Oost-Vlaanderen

Hoe moet het dan wel?

‘Doe wat je zegt en zeg wat je doet’. Het is een algemene ondernemersquote waar wel degelijk waarde inzit. Als je zegt wat je doet en vervolgens ook effectief doet wat je zegt, krijgen mensen een coherent plaatje voorgeschoteld. Profileer je je bijvoorbeeld als een familiaal, persoonlijk bedrijf dat geeft om haar werknemers en betrokkenen en komt dat op je website en in je copywriting duidelijk naar voren? Trek deze persoonlijkheid dan door in je klantgesprekken.

Een voorbeeld om dit te staven misschien. Bij Graviteit profileren we ons als een persoonlijk bedrijf dat inspeelt op de specifieke wensen van onze klanten, met wie we streven om een langetermijnrelatie op te bouwen. Van concept tot design en contentcreatie. Op onze social mediakanalen krijg je regelmatig een blik achter de schermen van ons bedrijf, we willen dicht bij onze klanten en geïnteresseerden staan en trekken dat door op onze website. We werken samen met klanten aan projecten en voelen een klik met hen. Wij houden dan ook van een persoonlijk babbeltje in plaats van een stijf, commercieel gesprek. We houden ons niet aan één type stijl, maar werken steeds op vraag van de klant. Deze aanpak werkt voor ons, maar mogelijks niet voor jou. Belangrijk is om na te denken ‘hoe zit mijn bedrijf in elkaar en hoe wil ik overkomen op mijn omgeving?’.

Een rebranding begint in de kern van je bedrijf

Wil je innovatief en vooruitstrevend overkomen, maar loopt de interne werking van je bedrijf nog wat achter in die vooruitstrevendheid? Tijd om alles eens grondig aan te pakken. Begin bij de kern, in je organisatie zelf en zet daar alles op punt wat je anders wil zien. Noteer duidelijk je visie en hoe je die denkt te kunnen bereiken. Een nieuwe branding gaat hiermee gepaard. Door je logo en huisstijl aan te passen naar die nieuwe visie, geef je zichtbaarheid aan je inspanningen en trek je de lijn door. Bovendien maak je het nu makkelijker om je interne organisatie mee te krijgen met de nieuwe wind. Wanneer mensen iets visueel en conceptueel voorgeschoteld krijgen, kunnen zij zich beter het totaalplaatje voorstellen. Waarom bijvoorbeeld de nieuwe manier van digitaal werken per se doorgevoerd moest worden? Dat soort beslissingen worden logischer en beter aanvaard wanneer je het kan aantonen als deel van een groter geheel.

Bovendien geeft het je werknemers een kans om brand ambassador te worden. Door hen deel te maken van het hervormingsproces van je bedrijf, geef je hen het gevoel mee te bouwen aan een nieuwe toekomst voor het bedrijf. Door hen te betrekken in de rebranding en hun mening en input te vragen, wordt de rebranding van jouw bedrijf een verhaal van iedereen en door oprecht in te spelen op hun ideeën en eventuele twijfels – want het is ook belangrijk dat je hier effectief iets mee doet – creëer je de kans om je merk sterk te maken. Roep je medewerkers op om de social media kanalen van het bedrijf te volgen, berichten te liken en eventueel zelf iets te delen. Geef hen vrijheid om op hun manier trots het bedrijf uit te dragen. Zorg hierbij eerst dat je brand imago éénduidig en voor iedereen helder is. Als medewerkers weten wat je met je bedrijf wil uitstralen, – als je brand imago dus eenzijdig en perfect duidelijk is – weten zij veel beter hoe zij jouw bedrijf aan klanten kunnen presenteren en hoe zij over je bedrijf kunnen praten naar hun omgeving toe.

Een STERCK brand imago?

Zorg je voor een logisch totaalplaatje, dan zal je bedrijf gezien worden als een sterke brand met een eenduidige visie en zal je in staat zijn om te blijven groeien.

Graviteit verscheen met dit artikel in het magazine Sterck Oost-Vlaanderen, editie 19. Je kan het artikel hier lezen.

Frank Mertens Ines Maroye Graviteit brand imago Sterck Oost-Vlaanderen
Frank Mertens Ines Maroye Graviteit brand imago Sterck Oost-Vlaanderen

Ook op zoek naar een sterk bedrijfsimago? Aarzel niet en neem contact op met Graviteit.