Gepost op

Een bezoekje aan de aapjes in de zoo of toch liever eens passeren bij de koeien op de kinderboerderij? Neen, Graviteit trok in plaats daarvan liever naar de Zebrastraat, een eventlocatie in Gent, voor de Creative Inspiration & Solution Day (CISD) georganiseerd door Lab 9Pro. We stapten als het ware in onze time machine om een exclusieve kijk te krijgen op de toekomst van Grafisch Design, en dat door de ogen van tal van inspirerende sprekers. Een overzicht van onze takeaways van dit boeiende event kan je lezen in deze blog. Are you ready for the future?

De buitenkant van een gebouw met de naam "Zebra Straat," waarschijnlijk de locatie waar de eerdere afbeeldingen zijn genomen. Het gebouw heeft een moderne gevel met een creatief designelement.
Een bredere opname van hetzelfde zebra standbeeld in wat lijkt op een expositie of een grote ruimte, waarbij het volledige figuur zichtbaar is.

Grafische bedrijven in
industrie 4.0

Geert Coolman, CEO van Lab9 Pro, opende het event en nam ons meteen mee richting Industrie 4.0. Want ook als grafisch bedrijf moeten we immers meesurfen op deze vierde golf en ons zelfs al voorbereiden op de volgende: Industrie 5.0. Want wie niet mee is met termen als connectiviteit, AR, IoT, big data, automation, additive manufacturing en system integration, die verdrinkt wellicht tussen de betere surfers op de markt.

Waar moeten we volgens Geert Coolman onze grafische en communicatieve surfplank dan wel mee vullen? Met digitale services en soft skills.

Je diensten digitaal aanbieden is geen aanbeveling meer, maar een must. Mensen willen immers snel online geholpen worden. Daarnaast zullen ‘smart drukkerijen’ met data aan de basis steeds belangrijker worden. Maar ook mastodonten van klassieke drukkerijen hebben nog een toekomst in ons digitale tijdperk. Gepersonaliseerde bedrukkingen en cadeaus vormen daar het perfecte voorbeeld van. Ook speciale druktechnieken voor uitnodigingen of kaartjes die eruit springen, winnen aan populariteit. Papier is dus nog niet verslagen!

Medewerkers in de grafische industrie 4.0 moeten daarnaast in steeds belangrijkere mate over soft skills beschikken. Bij nieuwe aanwervingen dienen we meer en meer te letten op empathische capaciteiten en sociale vaardigheden.

Met deze wijze takeaways legde Geert Coolman alvast een goede basis voor dit event vol toekomstgerichte en innovatieve sessies over de toekomst van grafisch design.

De toekomst van grafisch design - CISD - speciale druktechnieken Verschillende afgedrukte ontwerpen, waaronder een afbeelding van een neushoorn, kleurrijke patronen en kleurtinten, liggen op een houten tafel.

Online videomontage: bedrijven kunnen niet meer zonder social videocontent

Vincent Van der Meeren legde tijdens deze sessie uit welke tools van Adobe er bestaan om videocontent te creëren, gaande van laagdrempelige tools als Rush tot moeilijkere tools als Premiere Pro.

Dimitri Stevens gaf vervolgens inzicht in het gebruik van After Effects voor social media videocontent.

Het Graviteit team op de Creative Inspiration & Solution day (CSID)
Een selfie van twee mensen in dezelfde omgeving als de eerste afbeelding, waarbij één persoon een duim omhoog steekt met het projectiescherm op de achtergrond.

Automatiseer je werkprocessen in Adobe InDesign

Automatiseren betekent niet dat je niets meer moet doen. Het betekent dat je bij de start van je designproces één keer gestructureerd en doordacht te werk gaat met het opzetten van een proces en dat je daar achteraf de vruchten van plukt. En net daarover hadden Jasper Warson en Tom Moulaert het in hun sessies op CISD. Aan de hand van stijlen, zoals de GREP stijlen, kan je bepaalde processen in InDesign makkelijk automatiseren. Dat kan handig zijn bij bijvoorbeeld het opmaken van brochures of productenwaaiers.

Power tips & tricks in Adobe Illustrator, Photoshop en InDesign

Vincent Van der Meeren en Dimitri Stevens toonden ons alle verborgen hoekjes van Illustrator, Photoshop en InDesign. Van handige, vergeten tools tot verborgen functies, hun tips & tricks zullen onze ontwerpen zeker naar nieuwe hoogtes doen stijgen.

Wist je bijvoorbeeld dat je via de Sky Replacement Tool in Photoshop een zomers landschap in één klik kan omtoveren in een realistisch wintertafereel?

Mensen zitten in een conferentieruimte terwijl een presentatie wordt gegeven. Op het scherm is een grafisch ontwerp te zien.

Beyond CMYK – Verleg de grenzen van traditioneel drukwerk

Jasper Warson introduceerde tijdens zijn sessie de Xerox Iridesse productiepers waarmee je met gouden, zilveren, witte en metallic inkten je drukwerk naar een hoger niveau kan tillen. De vele gedrukte voorbeelden die Lab9 meebracht, gaven ons een inspirerende inkijk en een heleboel ideeën.

Gevel van een gebouw met een felgele, golvende structuur die tegen de zijkant van het gebouw is geplaatst, onder een heldere blauwe lucht.

3D objecten

Dimitri Stevens opende de digitale wereld van vector Art, 3D-objecten & animaties tijdens een eerste kennismaking met Cinema 4D. Vanuit de Adobe-pakketten is C4D Lite een intuïtief pakket om de eerste stappen in 3D te zetten. Je kan vertrekken vanuit de standaard basisobjecten zoals kubussen, balken en cilinders en alles helemaal beginnen ‘sculpten’ naar je eigen noden.

Daarnaast gaf Dimitri meer info over het Adobe 3D Substance pakket, een uitgebreid pakket met tal van mogelijkheden om met 3D objecten aan de slag te gaan.

Ontdek de handige mobiele apps van Adobe

In deze sessie gaf Vincent Van der Meeren meer uitleg over de diverse mobiele applicaties van Adobe zoals Adobe Scan, Adobe Capture, Adobe XD, Adobe Aero, Creative Cloud, Lightroom CC, Adobe Colors, Adobe Fresco, Adobe Dimension en Adobe Fuse. Deze handige mobiele applicaties zorgen ervoor dat je snel en efficiënt leuke resultaten kan behalen, en dat vanop je mobiel apparaat.

Een presentatie in een conferentieruimte, met een spreker die vooraan staat en een dia op het scherm toont waarop een blauw voertuig in een technische presentatie is afgebeeld. De ruimte is gevuld met toeschouwers die aandachtig luisteren.

De toekomst van marketing & media – Richard Van Hooijdonk

Futurist Richard Van Hooijdonk brengt de toekomst letterlijk tot vlak onder onze neus. Hij liet zelf een chip in zijn hand inplanten om live data te tracken. Hij zei dat de toekomst van grafisch design ingevuld wordt door bedrijven die zich richten op het ontwikkelen van apps die interactie creëren met de klant. Hij gaf aan dat klanten bereid zijn in te gaan op reclame wanneer ze het juiste aanbod voorgeschoteld krijgen aan de juiste prijs en via het juiste kanaal. Dat leidt tot hyperpersonalisatie, mensen krijgen campagnes voorgeschoteld die specifiek op hun maat zijn.

Een love & helper brand

Dankzij die hyperpersonalisatie creëer je een love brand, je maakt klanten echt onderdeel van je merk. Daarnaast gaf Richard ook nog aan dat je naast een love brand ook een helper brand moet zijn. Jij moet mensen echt helpen en meerwaarde creëren voor de klant. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor een product wanneer ze er kennis bij krijgen.

Soft skills & generatieclash

Volgens hem zal ook elk bedrijf in de toekomst een technologiebedrijf worden waarbij soft skills belangrijker worden. De bedrijven van de toekomst moeten zich met andere woorden laten omringen met technologie en met mensen met kennis en ervaring. “Iedere zestigjarige moet in de toekomst zijn bedrijf samen besturen met een 24-jarige, die combinatie van generaties zou ideaal zijn.”

Ready for the future! 

Het is duidelijk, deze Creative Inspiration & Solutions Day bracht heel wat inspiratie met zich mee. Nu is het aan ons als communicatiebureau om mee te surfen op de innovatieve golven van de toekomst en onze klanten zo goed mogelijk bij te staan in Industrie 4.0 en 5.0. Wij stappen alvast onze magneetzweeftrein in en zoeven aan 603 km per uur de toekomst tegemoet om de creatieve ontwerpen en concepten van onze klanten naar een hoger niveau te tillen.

Bedankt aan Lab9Pro en inspirerende sprekers Geert Coolman, Vincent Van der Meeren, Dimitri Stevens, Jasper Warson, Tom Moulaert en Richard Van Hooijdonk om jullie inzichten te delen en ons klaar te stomen voor een grafische, sociale en digitale toekomst.

Ook interesse in toekomstbestendige en innovatieve, creatieve communicatieconcepten? Aarzel niet en neem contact op met Graviteit.

Het Graviteit team staat buiten rond een hoge tafel bij een zwembad, genietend van een maaltijd in de zon. De achtergrond toont een rood bakstenen gebouw met grote ramen.