Gepost op

Opgelet: jij hebt als lezer het geprivilegieerde recht om deze blog te lezen. Hieronder doen we namelijk één van Graviteit’s grootste geheimen uit de doeken. Maar voor één keertje zien we het door de vingers dat je ons nieuwtje doorvertelt 😉 De elf gouden regels om een succesvol logo te creëren, die waardevolle inside information geven we je hieronder!

1. Ken je klant

Het is allereerst van belang om te weten voor wie we een logo moeten maken. De klant leren kennen is dus een goed begin. Daarbij zitten we het liefst samen met de klanten en laten we deze honderduit vertellen over hun diensten, waar hun bedrijf voor staat en wat ze het allerliefste zouden uitstralen.

Sommige klanten schudden meteen een Shakespearewaardige monoloog uit hun mouw. Maar voor de klant die teveel naar die mimespeler op de Antwerpse Meir heeft staan kijken en dus alle klank verloren is, kan werken met een vragenlijst verhelderend zijn. In deze stap zorgen we er dus voor dat we alle nodige info als een detective naar de oppervlakte brengen. Nu weten we perfect wat de klant wil bereiken.

2. Alles begint met een goede brainstorm

Aha, er hangt iets in de lucht. Brainstormen zijn immers onze favoriete stormen, voor moest je dat nog niet gelezen hebben in één van onze vorige blogs. Vooraleer we van start gaan met het uitwerken van een logo zitten we eerst samen om ideeën uit te wisselen. We merken immers dat we dankzij zulke brainstormen en de samengevoegde gedachten van ons team vaak tot nieuwe inzichten komen die ons logo-ontwerp tot nieuwe hoogtes doet stijgen. En als echte stormtroopers kunnen we dan ook met de juiste uitrusting op missie vertrekken!

Let op: je kan ook grondig de mist in gaan met brainstormen. Wees je bewust van creativiteitskillers en breek niemand af. Ontdek onze tips voor een efficiënte brainstormsessie in onze blog over creatieve communicatie.

3. Schets, schets? En schets! 

Zit ons team vol met geboren Picasso’s die meesterwerk na meesterwerk van de lopende band doen rollen? Hoewel het in de buurt komt, is dat net niet het geval en is niet elk idee een schot in de roos 😉 Schetsen blijft een zeer belangrijk onderdeel bij het ontwerpen van een logo, niet enkel om ideeën te visualiseren maar ook om impulsieve oprispingen op ta­fel te gooien. Na de schetsfase kunnen ideeën die werkten in het hoofd geschrapt worden uit de potentiële pistes wanneer ze op papier niet overkomen.

Moeten we hiervoor dan onze schildersezel bovenhalen of ons potlood slijpen? Hoewel dat laatste nooit kwaad kan, hoeven deze schetsen echt niet van hoogwaardige kwaliteit te zijn. Een goeie tip bij het schetsen die wij vaak gebruiken is dan ook om even ons brein af te zetten en te schetsen zonder na te denken. Zo komen we tot ontwerpen die we niet direct bewust zelf zouden uitgewerkt hebben of ideeën die spontaan ontsproten in onze gedachten en pas tot leven zijn gekomen door ze op papier neer te krabbelen (lees: neer te tekenen op een hoogstaande, Van Gogh-waardige, manier).

4. Analoog, digitaal? Wat is dat toch allemaal?

Nee, we hebben het hier niet over fotografie. Al kan je uit foto’s wel veel inspiratie halen over het kleurenpalet en de sfeer die je met het logo wil overbrengen. Tijdens deze stap beslissen we om het logo ofwel digitaal of analoog uit te werken. Uiteindelijk wordt een logo steeds gedigitaliseerd, maar tussen deze uiteindelijke digitalisatiefase en de voorgaande schetsfase zitten nog heel wat stappen.

Bepaalde racepiloten koersen met hun design rechtstreeks richting de finish en andere chauffeurs maken liever een ommetour voor het fijne zicht onderweg 😉 Opgelet wel, want hoewel het in een echte race not done is om onnodige omwegen te nemen, is het in het logo-ontwerpparcours wel een optie. Je hebt de snelheidsduivels, maar je hebt er ook die twijfelend zijn over de stevigheid van de barrières onderweg. Zij brengen hun logo’s liefst eerst op papier tot leven om deze dan in te scannen en digitaal verder af te werken. Graviteit bevat echter ook teamleden die niet bang zijn om te botsen en die de eindmeet als een rode vlag voor een stier percipiëren. Zij zullen hun logo-ontwerpen rechtstreeks digitaal maken. Welke tactiek de effectieve race wint, is daarbij telkens opnieuw in dubio. Het moet spannend blijven, toch? 😉

5. Experimenteer, hier gaan we weer

Stap 5, dat betekent dat de eindmeet wel bijna in zicht is zeker? Niets is echter minder waar. Hoewel het kan dat een logo meteen een schot in de roos is wanneer we hier zijn aangekomen, kan het evengoed zijn dat we mis schieten en i.p.v. de roos eerder een gat in de muur bereiken. Betekent dat dan dat wij ook in een zwart gat terecht moeten komen? Absoluut niet. Het is belangrijk om niet te blijven hangen in een tunnelvisie, maar onze geest open te stellen voor nieuwe pistes. Om het niet al te spiritueel te laten klinken: we verbranden onze perkamentrol, slijpen ons potlood of digitale pen opnieuw en we start over.

In plaats van te gokken op rood en even, schakelen we eens over op zwart en oneven. Gewaagd? Ja, maar een gokje hier en daar brengt ons mogelijks dichter naar de jackpot (of is dat hoe een logo-verslaafde zou praten?).

6. Gebruik de ruimte die je hebt

Personal space, please? Het kan de baseline zijn van eender welk logo. Een logo voelt zich immers pas echt goed in zijn vel wanneer je het ruimte geeft. We bekijken daarom in deze stap de afstand van de letters t.o.v. van elkaar, hoe een eventueel visueel element zich ofwel opdringt of juist koel en afstandelijk gedraagt t.o.v. het lettertype en of de baseline niet best vanaf de eerste rij degradeert naar tweede klasse.

We zorgen er daarnaast voor dat het logo zich flexibel kan opstellen en kan aanpassen aan de context. Profielfoto op Facebook? Dan kan je date je ronde vormen vast appreciëren. Omslagfoto of briefhoofd? Doe mij dan maar een strak (lees: vierkant) formaat.

7. Punch die line!

Tijd om wat spice toe te voegen aan de punch. De punchline – of baseline – doet wat ‘ie zegt: hij puncht het logo zo de boksring uit en behaalt de ultieme overwinning. De uitrusting van onze bokskampioen? Dat is variabel van onze inzet voor de strijd: met één enkel woord wonnen tal van kampioenen al het duel, maar ook met de volledige zinsuitrusting werd al goud behaald. Door tekst bij het logo te plaatsen, krijgt de lezer meer duidelijkheid en een onmiddellijk beeld van waar je als bedrijf voor staat. Het is als een affiche voor de bokswedstrijd van zo meteen, waar je de troeven van je kampioen al prijsgeeft. Wedden dat ze op jou inzetten?

Vaak wordt zowel het logo met, als het logo zonder baseline gebruikt, afhankelijk van de context. Op je website zet je bijvoorbeeld beiden, maar op een social media post of op klein drukwerk volstaat het bijvoorbeeld om enkel je beeldmerk te plaatsen.

8. Probeer zo tijdloos mogelijk te gaan werken

Beschikken we in 2022 al over tijdmachines? Helaas voor alle time travel fans niet, maar moest je Back To The Future gekeken hebben is dat misschien ook maar best. Dankzij onze designbril kunnen we echter wel al een glimp opvangen van de toekomst. En kunnen we ons logo aldus future proof maken.

We beschikken immers over een volledige databank van logo’s door de jaren heen, opgestapeld in het immense online archief bestempeld ‘Google’. Door ons toetsenbord af te stoffen, ontdekken we al snel de logotrends van vroeger en nu. Het allerbelangrijkste hierbij is om te onthouden dat een logo bullet proof moet zijn, nu en binnen enkele lichtjaren van nu verwijderd (stel dat iemand toch al een tijdmachine gebouwd heeft en je logo tien jaar van nu outfashioned is, dat zou gênant zijn, toch?)

Wij zorgen er bij onze logo-ontwerpen daarom steeds voor dat we niet volledig vasthangen aan opkomende designtrends, want net zoals die time traveler van zonet, gaan deze even snel weer weg als ze gekomen zijn.

9. Vergroot en verklein

Het klinkt als de slogan van de Alice In Wonderland energy drink, maar het is ook de leuze van onze negende stap in het logo-ontwerpproces. Een sterk logo is immers duidelijk leesbaar zowel in groot als in klein formaat. We drinken daarom ons drankje op, vergroten het logo en nemen dan een hap om te zien of het logo klein ook nog matcht. Blijft alles leesbaar of werken de effecten van het drankje stilaan op ons waarnemingsvermogen in? Dan doen we nog een kleine – of grote – aanpassing aan het logo.

Zowel op die grote boksmatchaffiche als op de zijkant van een (digitale) pen/inktveer en als opdruk op ons racetruitje moet het logo tot zijn recht komen. We experimenteren daarbij met het volledig logo, het logo met baseline en enkel het logobeeldmerk. Leesbaarheid is de sleutel. (tot Wonderland misschien?).

10. Mockups

Mockups? Het klinkt als een volgende gevaarlijke hindernis die we nog moeten overwinnen voor we de eindsprint inzetten van onze logo-designrace. En niets is minder waar! Mockups zijn als het ware het tankstation dat ons logo de nodige energie geeft om te shinen en met volle kracht te racen richting eindmeet.

De klant ziet het logo nu ten volle tot zijn recht komen in een eventuele context waarin het logo gepresenteerd zal worden (lees: balpen, flyer, affiche, reclamebord, tram of racemachine). Klanten zijn immers onze meest gewaardeerde supporters, roepend van aan de zijlijn, hopend op een knallende overwinning. Je wil hen toch wel een vlekkeloze, doch spannende winst bezorgen?

De prijs die onze klant in ontvangst zal kunnen nemen na deze bloedstollende race? Een logo dat eruit springt, dat voor hen puncht, racet en verwondert. Een logo dat storm en tijd trotseert en overleeft. Een logo met karakter dat jouw business doet stralen.

Ook interesse in een logo dat de eindmeet haalt? Aarzel niet en neem contact op met Graviteit.

Het logoproces van Wichelen

Bekijk de volledige branding en wat we nog meer deden voor de gemeente Wichelen in onze case.