circulatte / naam / logo / look and feel / branding / website / webdesign / grafisch ontwerp / packaging / storytelling / copywriting / fotografie /
circulatte: Circulaire koffiekaarsen & -zepen
Over circulatte
circulatte is een project van More2Coffee, een Belgische startup die zich inzet om koffiegruis te hergebruiken. Op die manier willen oprichters Dimitri en Frederik meewerken aan een circulaire economie. Met More2Coffee zoeken ze naar diverse manieren om koffiegruis te hergebruiken als nieuwe grondstof en in nieuwe toepassingen. Onder de overkoepelende merknaam ‘circulatte’ lanceren ze diverse consumentenproducten op basis van koffiegruis. Graviteit bedacht de naam van de subbranding en zorgde voor een aantrekkelijk geheel.
Concept, naamgeving & logo
Wij hielpen More2Coffee op weg om hun gloednieuwe consumentenproducten, gemaakt van koffiegruis, de wijde wereld in te sturen. Door de producten te bundelen onder één gezamenlijke merknaam, los van het grotere More2Coffee-concept, wordt het koffiegruisverhaal toegankelijk gemaakt voor de eindgebruiker. De naam ‘circulatte’ is dan ook duidelijk: circulatte, dat zijn ‘coffee-cycled products’, consumentenproducten die bijdragen aan een circulaire economie door koffiegruis te hergebruiken.
Packaging kaarsen & zepen
Het eerste circulatteproduct dat More2Coffee op de markt bracht, zijn circulaire koffiekaarsen. Deze kaarsen worden gemaakt door het koffiegruis van grote organisaties, bijvoorbeeld het UZ Leuven, te verzamelen, te drogen en er de olie uit te trekken. Elke circulattekaars hergebruikt zo het koffiegruis van 36 koffiekopjes.
Graviteit zorgde voor de verpakking van vier soorten circulattekaarsen. We gingen daarbij voor een natuurlijke look and feel met het ecologische verhaal in het achterhoofd, en kozen – samen met de klant – voor stropapier. De speelse, kleurrijke vormen geven de labels een moderne en aansprekende touch. De sprekende quote ‘You and I have one thing in common: we are both fueled by coffee’ tovert een glimlach op het gezicht van de eindgebruiker.
Kort na de lancering van de kaarsenlijn, volgde ook het assortiment aan zepen. Verder bouwend op de packaging van de kaarsen kregen de zepen een branded verpakking. De kartonverpakking heeft een cutout die een eerste blik op de artisanale zepen geeft en die de kans biedt om de producten te ruiken.
Website
Daarnaast zorgden we voor een bijpassende, aansprekende website voor de circulatteproducten. Op de website worden geïnteresseerden geïnspireerd, vinden ze informatie over de producten en de manier waarop deze gemaakt worden en lezen ze meer over More2Coffee’s sociale en ecologische missie. Het geheel wordt doorspekt met leuke quotes, kleurrijke afbeeldingen en speelse gifjes. En dat alles wordt getopt met voldoende witruimte voor een overzichtelijke en aangename leeservaring.
Daarnaast zorgden we voor een website voor More2Coffee zodat mensen ook het brede verhaal van de organisatie kunnen lezen. De circulattepagina is onderdeel van de More2Cofee website en beide verhalen linken naar elkaar door waardoor het volledige concept van A tot Z klopt.
Neem zelf een kijkje via www.more2coffee.be/circulatte
Copywriting
Op de More2Coffee website kozen we ervoor om belangrijke cijfers groot uit te lichten. Wist je bijvoorbeeld dat 90% van alle Belgen minstens één kopje koffie drinkt per dag? Of dat weggesmeten koffiegruis verantwoordelijk is voor een wereldwijde CO2-uitstoot gelijk aan die van 10 miljoen auto’s? Die cijfers spreken duidelijk tot de verbeelding.
Verder is de insteek bij beide websites hetzelfde wat copywriting betreft: het verhaal van More2Coffee en circulatte moet toegankelijk en inspirerend zijn. De missie van de organisatie is duidelijk en niet complex, mensen moeten mee zijn. Bij de circulatte-website is er nog iets meer ruimte voor creatieve beeldspraak, bij More2Coffee is de toon iets informatiever en professioneler. Beide websites richten zich immers naar een andere doelgroep (consumenten bij circulatte, potentiële partners en geïnteresseerde bedrijven bij More2Coffee). Maar allebei bevatten ze enkele ludieke koffie-quotes, want wie houdt daar nu niet van?
Fotografie
Om de circulattekaarsen en -zepen in de kijker te zetten, organiseerden we een productshoot. De producten en hun verpakking worden zo stijlvol en duidelijk in beeld gebracht, alsook de ingrediënten waaruit de kaarsen en de zepen bestaan. Consumenten krijgen zo een eerlijk beeld te zien van het product dat ze kunnen kopen en More2Coffee kan deze productfoto’s meenemen naar geïnteresseerde verdelers.