Secundum Artem / branding / look and feellogo / storytelling / copywriting / grafisch ontwerp / packaging / etiket /

Secundum Artem: Honingwijn met een vleugje magie

Over Secundum Artem

Secundum Artem is het verhaal van twee apothekers die hun eigen honingwijn maken, een drank van vloeibaar goud. Dankzij hun wetenschappelijke expertise creëren ze een perfecte synergie tussen bij en bloem, waarbij de honingwijn wordt doordrenkt met apothekerskruiden.

Concept

De twee bezielers van Secundum Artem hebben een oog voor het macabere, mystieke en magische. En net dat wouden ze ook visualiseren in hun nieuwe merk aan honingwijnen. De stijl: een clash tussen Harry Potter, oude apotheekelementen, subtiele luxueuze vibes en een vleugje magie. Kers op de taart en protagonist in hun verhaal: DE BIJ – een klein wezentje dat dankzij haar bedrijvigheid de Secundum Artem honingwijnen tot leven wekt. Met een wervelde storytelling en sprekende etiketten brachten we samen de magische obscure stijl en het sprekende karakter van de Secundum Artem honingwijnen naar buiten.

Storytelling & copywriting

De storytelling danst rond één welbepaald concept: de honingwijnen van Secundum Artem vormen magische – én heerlijke – geneesmiddelen voor curieuze aandoeningen als Tenegionis en Chronovola. Twee aandoeningen waar iedereen mee in contact kan komen: het gevoel dat je ervaart wanneer je niet aan iets wil denken, maar er als gevolg alleen maar meer over denkt (lees: ‘denk niet aan een ijsbeer’ – & see for yourself 😉 ) en het gevoel dat alles over is vanaf dat je eraan begonnen bent.

De honingwijnen/geneesmiddelen van Secundum Artem mixen ingrediënten als rosa gallica, citrus sinensis en hibiscus sabdariffa samen om jou te helpen deze gevoelens de baas te kunnen. Maar let op: jouw manier van denken kan er weleens door beïnvloed worden.

De storytelling van Secundum Artem maakt gebruik van leuke allusies naar de apothekerswereld en behoudt steeds een vleugje mysterie. Wat je exact ervaart na het drinken van deze honingwijnen kom je alleen te weten door ervan te proeven.

Packaging & graphics

Ook in de packaging trokken we deze mysterieuze apothekersvibe door: het etiket krijgt een opvallende kapvorm – geleend vanop oude apothekersetiketten – en de fles lijkt recht uit een rek in de 19e eeuw genomen te zijn (omwille van haar opvallende vorm). Ook het bijtje komt ten volle tot haar recht op het etiket: het bijtje en de rand van het etiket werden in goudfolie gedrukt en de achtergrond doet denken aan een honingraat.

De graphics combineren het volledige plaatje: de curieuze aandoeningen waarvoor de drank genezing biedt worden abstract weergegeven. Bij de Tonicum Florum wordt de tornado aan gedachten die je ervaart bij Tenegionis – de curieuze aandoening waarvoor de drank een oplossing biedt – samen gemixt met de papaverbloem die als ingrediënt wordt gebruikt in de drank. Het bijtje maakt het plaatje compleet.

En bij de Elixir Aurum wordt het gevoel van tijd die door je vingers glipt samengemixt met bloem en bij. Zo vormt het etiket een cocktail van magie, mysterie, macabre, en genezing.

Logo

Bovendien kreeg het logo van Secundum Artem een speelse opfrissing. Het bijtje werd in dezelfde tekenstijl opgemaakt als de graphics op de flessen en geplaatst in een open honinggraatje. Zo is het bijtje vrij om haar magie over de wereld te verspreiden, haar werk te doen en bij te dragen aan onze natuur (bijtjes zijn onmisbaar weet je wel). Het lettertype is stoer, een tikkeltje retro, en past perfect binnen de vintage apothekersstijl. Zowel zwart-wit als goud op een groene achtergrond komt het logo tot zijn recht, perfect uitstralend wat Secundum Artem wil belichamen.