Gemeente Wichelen / Made in Wichelen / De Warmste Gazette / De Warmste Televiese / De Warmste Zomer / Heet Van De Naald / Vrijdagmarkt Wichelen / Klimaatplan Wichelen / Dorpsplein Schellebelle / ’t Ankerpunt / branding / look & feel / logo / iconen & graphics / promodrukwerk / Strooibriefje / Krant / Affiches flyers / folders kaartjes / brochures / bewegwijzering / spandoeken / enquete / tombolabox /

“Bijna een jaar geleden deden we voor het eerst een beroep op Graviteit voor het ontwerp van onze Warmste Gazette, ons gemeentelijk infoblad in een nieuw jasje. Dat was onmiddellijk een voltreffer: aantrekkelijke lay-out, snelle service en piekfijn afgewerkt product, elke week of elke maand opnieuw. Flexibliteit inbegrepen 😉. Bedankt, Ines en Frank !” 

Gemeente Wichelen

Over Wichelen

Wichelen, of “Wiecheln” voor de inwoners, is een Oost-Vlaamse gemeente gelegen in de Denderstreek. De stad grenst aan de Schelde en vormt de overkoepelende naam voor de gemeentes Wichelen, Serskamp en Schellebelle. Graviteit werd ingeschakeld voor de communicatie van deze warme en ondernemende gemeente.

Warme communicatie voor een warm Wichelen

Warm Wichelen

Tijdens de coronacrisis ondernam de gemeente Groot-Wichelen verschillende warme initiatieven voor haar inwoners, zoals de warmste gazette, de warmste téleviese en de warmste zomer.

De warmste gazette

De warmste gazette is een krantje dat elke inwoner van Wichelen wekelijks in de bus kreeg sinds het begin van de coronacrisis. Het doel was om alle inwoners op de hoogte te houden over de coronacrisis en vooral de warme initiatieven uit de gemeente in de kijker te zetten. Zo straalt het krantje veel positiviteit uit door inwoners een hart onder de riem te steken, opmerkelijke initiatieven in de kijker te zetten of spelletjes voor kinderen aan te bieden.

Graviteit verzorgde wekelijks de opmaak van de warmste gazette en zorgde dat het krantje op tijd bij de drukker belandde. We werkten met de typische blauwe en groene kleuren van Wichelen om het krantje een herkenbare look te geven. Ook hanteerden we een heldere structuur die een breed publiek aanspreekt. Ondertussen loopt de warmste gazette nog maandelijks en blijft Graviteit haar schouders zetten onder dit warmhartig initiatief.

De warmste televiese

Een tweede initiatief van de gemeente Wichelen is de warmste téleviese. Doordat er geen bezoek mogelijk was aan de zorgcentra tijdens de crisis, ging woonzorghuis Molenkouter op zoek naar een alternatief. Vandaar ontstond het idee om familie en vrienden van bewoners aan te moedigen om filmpjes te maken van alledaagse dingen. Op die manier wou men bewoners opvrolijken en op de hoogte houden van wat er leeft buiten het woonzorghuis.

Graviteit ontwierp het logo voor de warmste téleviese. We goten dit logo in een retrojasje om de inwoners van het woonzorgcentrum extra aan te spreken. Bovendien stelde het logo onmiskenbaar een televisie voor en zorgden de marineblauwe en rode kleuren voor een warm gevoel. Tot slot maakte Graviteit strooibriefjes voor de inwoners waarin stond op welk kanaal ze konden afstemmen om de filmpjes te bekijken.

De warmste zomer

Ook tijdens corona wil Wichelen er een plezante zomer van maken boordevol activiteiten. Zo organiseren ze cinema-avonden in openlucht, gaan de kermissen door en liggen er drie extra speelterreinen. Voor deze warmste zomer dichtbij huis creëerde Graviteit een speels logo en verzorgden we de branding voor de reclame en communicatie rond dit evenement. Door de kleuren okergeel, appelblauwzeegroen en zuiver wit te combineren slaagden we erin het logo en de folder een erg vrolijke uitstraling te geven. Graviteit ontwikkelde ook passende, zomerse logo’s per evenement om de folder extra aantrekkelijk te maken.

Warme kaartjes

Als communicatieve afsluiter van het jaar 2020, voorzag de gemeente warme eindejaarskaartjes voor haar inwoners en medewerkers. Ook krijgen de Wichelaars na afloop van wegenwerken in hun buurt, een bedankingskaartje in de bus. Graviteit zorgde voor het ontwerp van deze warme kaartjes.

Zelf op zoek naar strategische, visuele of tekstuele ondersteuning voor jouw bedrijf of organisatie?

Communicatie voor de Wichelse handelaars & verenigingen

Made in Wichelen

Om lokale handelaars een duwtje in de rug te geven in coronatijden lanceerde de gemeente Wichelen de website www.madeinwichelen.be. De site geeft een praktisch overzicht van alle lokale handelaars per sector.

Logo

Voor deze nieuwe website ontwierp Graviteit een krachtig logo waarin de typische kleuren van de gemeente Wichelen terugkeerden. De kronkel in het logo verwijst bovendien naar de Schelde. Dankzij de gekartelde rand lijkt het logo net een stempel en geeft het een artisanale indruk.

Tombolabox

Verder ontwierp Graviteit een tombolabox voor de warmste wedstrijd. Met die tombola konden de Wichelaars hun lokale handelaars ondersteunen en maakten ze bovendien kans op een voucher bij één van de Wichelse handelszaken.

‘T Ankerpunt

’t Ankerpunt is het Jeugd- en Cultuurcentrum van Wichelen waar voorstellingen doorgaan die onder andere georganiseerd worden door Muskuton, de Serskampse toneelvereniging d’Eglantier, Toneelvereniging WAT? en verschillende gemeentelijke instanties.

Logo & branding

Dit Jeugd- en Cultuurcentrum bestaat al langer maar had nog geen vast logo en bijhorende branding. Graviteit ging voor hen aan de slag een maakte een modern, eenvoudig en heel herkenbaar logo op. We kozen voor een kleurensetting met veel contrast die écht in het oog springt.

Brochure

Het opgemaakte logo hangt nauw samen met de nieuwe programmatie brochure. Alle voorstellingen worden met elkaar verbonden door middel van een “gele” draad. De schuine lijnen doorheen de publicatie leunen aan bij het idee dat er wel eens een hoek mag af zijn en bij de creativiteit doorheen de voorstellingen. Het resultaat is een frisse en overzichtelijke brochure.

 

Bezoek gerust de website van ’t Ankerpunt

Vrijdagmarkt Wichelen

De Vrijdagmarkt in Wichelen vindt, zoals de naam het zegt, iedere vrijdag plaats in Wichelen. Het is een initiatief van de gemeente om de lokale handel in de kijker te zetten en haar inwoners aan te moedigen hun boodschappen te doen bij de Wichelse handelaars.

Logo & branding

Graviteit ontwierp een passend logo en de slogan ‘lekkers van bij ons‘. Het logo van de vrijdagmarkt ligt in lijn met de andere communicatie van de gemeente, maar vormt toch een op zichzelf staand, apart en herkenbaar gegeven. We maakten ook een bijpassend spandoek op om de Vrijdagmarkt nog extra in de kijker te zetten. De handige zakkalender zorgt er bovendien voor dat iedereen steeds goed op de hoogte is van wanneer de markt plaatsvindt.

Omgevingsgebonden inspanningen

De Cirkel

De Cirkel is het nieuwe sportpark in de gemeente Wichelen. Het sportpark met een omvang van 4,2 ha. is gelegen op een historisch waardevolle site. Tijdens de metaaltijd (ca. 2000 v.C.) deed de plaats waar de Wichelse bevolking nu volop rondjes rent en met ballen smijt immers dienst als rouwplaats. Er bevonden zich twee monumentale grafheuvels waar men enkele duizenden jaren geleden rouwrituelen hield en de doden begroef.

Logo & branding

Graviteit voorzag een nieuw logo voor Sportpark De Cirkel. In het logo zit subtiel de opgravingsaantekening verwerkt. Wanneer bij de opgraving voor het eerst notie werd gemaakt van de twee aanwezige grafcirkels, werd dit op het grondplan aangeduid. Deze tekening vormt nu het hoofdelement van het logo van Sportpark De Cirkel en verbindt zo de nieuwe invulling van de site met de oude bestemming ervan.

Informatiebord & uitnodigingen

Sportpark De Cirkel werd feestelijk geopend met bijhorende uitnodigingen, voorzien van een woordje uitleg dat de Wichelaars moest aanzetten om een bezoekje te brengen aan de nieuwe aanwinst van de gemeente. Ook staat er permanent een nieuw informatiebord te pronken aan het nieuwe sportcomplex waarop de geschiedenis van de het sportpark belicht wordt. Graviteit zorgde voor bijhorende opmaak bij dit bord.

Nieuwe inrichting dorpsplein Schellebelle

Het historisch dorpsplein van de toekomst

De gemeente Wichelen wou weten welke inrichting het beste zou passen bij het Schellebelle van de toekomst. En daar wou ze de mening van haar inwoners absoluut bij betrekken. Graviteit zorgde mee voor een aantrekkelijke en duidelijke communicatie rond de toekomstplannen van dit nieuwe dorpsplein.

Enquete

De gemeenten liet eerst en vooral een enquête rondsturen naar al haar inwoners. Hierin konden de inwoners aangeven wat zij belangrijk vonden bij de nieuwe inrichting van het dorpsplein. Aan de hand van makkelijke meerkeuzevragen en dankzij de afwisseling met sprekende afbeeldingen, kregen zij zo een duidelijk beeld van de mogelijkheden voor het nieuwe dorpsplein.

Infomarkt 

De heldere manier van communiceren i.v.m. de plannen voor het nieuwe dorpsplein werd verder doorgetrokken in een informatiemarkt met posters die de plannen voor Schellebelle toonden. Inwoners van Schellebelle konden er een blik werpen op de visie van de gemeente, waar hun input in verwerkt zat, er vragen stellen en opmerkingen doorgeven.

Banners & flyers

Verder verschenen er her en der in het straatbeeld van Schellebelle grote banners die het toekomstige straatbeeld lieten zien. De banners werden zo geplaatst dat je zowel het huidige aanzicht als het toekomstig nieuwe uitzicht kon vergelijken. Bewoners kregen ook een flyer in de bus met uitleg.

Bewegwijzering parking

Park & walk

Tijdens de ‘warme’ zomermaanden wou de gemeente Wichelen het liefst zo weinig mogelijk voertuigen zien op het dorpsplein zodat de terrassen wijd uitgebreid geplaatst konden worden. Om bezoekers vlot de weg te wijzen naar de natuurparken en wandelgebieden in en rond Wichelen, zorgde Graviteit in samenwerking met de gemeente voor wegwijzers.

Klimaatplan Wichelen

De ‘schoonste’ fietstocht door Wichelen

Het klimaatplan is een initiatief van het burgemeestersconvenant van Wichelen voor een toekomst met minder CO2. Het burgemeestersconvenant strijdt voor -40% CO2 tegen 2030. Daarvoor organiseren ze onder andere de ‘schoonste’ fietstocht. Graviteit ontwikkelde een huisstijl voor het klimaatplan en een affiche voor ‘De schoonste fietstocht door Wichelen’. De opgemaakte huisstijl kan het burgemeestersconvenant vervolgens doortrekken in al haar communicatie rond het klimaatplan van Wichelen.

Wichelse Wintergloed

Een magische winterwandeling

Wichelse Wintergloed is een magische winterwandeling waarbij Serskamp wordt omgetoverd tot een magische, verlichte sprookjeswereld. Graviteit ontwierp het conceptbeeld, social media posts en een banner om deze wandeling bekend te maken bij het grote publiek.

Interne communicatie

Heet van de Naald

Template Nieuwsflash

Om de medewerkers van gemeente Wichelen op de hoogte te brengen van relevante nieuwigheden of belangrijke zaken waar ze rekening mee dienen te houden, brengt de gemeente tweemaandelijks een Nieuwsflash uit, een interne informatiefiche die iedere medewerker voorgeschoteld krijgt. Graviteit ontwierp een template van deze fiche die de gemeente zelf kan invullen en aanpassen.