User experience in de kijker

user experience

Het bouwen van een website lijkt simpel, maar is eigenlijk een verborgen kunst. Hoe je informatie rangschikt op een website, bepaalt de route van de gebruiker en op die manier ook hoe lang een gebruiker blijft plakken en welke acties hij of zij onderneemt. Een goeie website bestaat uit verschillende elementen: een aantrekkelijk design, converterende copywriting, een correcte technische opbouw enz. De basis ligt echter bij het structureel uitdenken van een site.

Het creëren van een logische user experience brengt een website naar een hoger niveau en maakt er een doeltreffend communicatiemiddel van. Hoe beter de user experience uitgedacht en geoptimaliseerd is, hoe makkelijker de gebruiker er mee kan werken en hoe vlotter je deze gebruiker naar een specifiek door jou gekozen doel kan leiden. Hoe we dat doen? We lichten een tipje van de sluier op.

Laat je leiden door titels en beelden

De bezoeker van je website staat voor een visuele route. Soms is dat jammer genoeg een doolhof of een kruispunt met onduidelijke wegaanduidingen, soms een kale baan met eenrichtingsverkeer of een doodlopende straat. Idealiter staat ‘ie voor een mooie, uitgestippelde route. Met duidelijke titels die tonen waar hij heen moet gaan en sterke visuals die helpen bij de aanduiding. De homepagina is de startplek van je gebruiker, dus zorg ervoor dat deze pagina doorverwijst naar andere pagina’s.

Eeeeeeeeen… Actie! 

Call-to-actions zijn broodnodig en mogen gerust op elke pagina verschijnen. Motiveer je lezer om de rest van je webpagina’s te ontdekken en zo langer op je website rond te hangen. Breng je bezoeker naar de plaats waar je hem wil hebben: de webshop, het inschrijvingsformulier voor je mailing list, een offerteformulier, etc. Schreeuw, luid genoeg: “Hey, jij daar, hier moet je zijn.” Hyperlinks en buttons zijn hiervoor handige tools.

user experience
user experience

Copy-wat?

Maar er komt meer bij een website kijken dan eenvoud en functionaliteit. De afbeeldingen, hyperlinks en buttons zijn 1 ding, maar tekst vormt een ander essentieel onderdeel. Communicatie op je website moet duidelijk en to the point zijn. De route van je tekst kan duidelijk worden met titels, subtitels en het aanduiden van kernwoorden in het vet. Een goede copywriter zorgt ervoor dat alle tekst aan deze eisen voldoet en bovendien voldoende interesse aanwakkert.

Op ’t gevoel

Alhoewel je website theoretisch gezien perfect kan zijn, kan je gevoel toch iets ander zeggen. Een website moet functioneel zijn en makkelijk in gebruik, maar soms is dit moeilijker te bereiken dan verwacht: soms wil je veel meer tekst weergeven, of is de afbeeldingstijl niet je ding. En dan ben je niet tevreden met het eindproduct.

Als je ’t ons vraagt, is een website een mooie samenstroom van zowel theorie als creativiteit. Een website mag wel afwijken van wat de theorie beveelt en kan zo alternatieve aspecten van de user experience belichten. Ons motto? Volg de regels, maar ga er speels mee om. Creatief denken verloopt in kronkels en dan is het niet altijd even makkelijk om binnen de lijnen te kleuren.

Schiet je website op bepaalde plekken te kort? Of heb je het gevoel dat je gebruikers hun weg niet vinden? Dan kan Graviteit jou helpen om orde te scheppen.

 

Ontdek hoe Graviteit deze inzichten rond user experience toepast bij haar klanten.