Het moet gezegd worden: de coronacrisis vormt een ware uitdaging voor eenieder die zichzelf ondernemer mag noemen. Niettegenstaande is het ook hét ideale moment om als bedrijf te laten zien dat het ondernemersbloed nog steeds kruipt waar het niet gaan kan. Dit besefte ook Overondernemers.be, en daarom laten zij wekelijks een rasechte ondernemer aan het woord op hun website. Vorige week was het de beurt aan ons eigen creatief wezen Ines om te vertellen over creatief ondernemerschap in tijden van corona.

overondernemers.be, creatief ondernemerschap in coronatijden

Euh… Overondernemers.be?

Overondernemers.be is een online én offline platform waarop verhalen van allerhande ondernemers worden gebundeld. Op die manier brengt oprichtster Phebe D’hondt ondernemers samen zodat ze hun kennis en expertise eenvoudig met elkaar en de buitenwereld kunnen delen. Het initiatief kent succes dankzij het verspreiden van authentieke verhalen en interessante gastblogs. Daarnaast vinden er, in niet-coronatijden uiteraard, ook face-to-face netwerkevenementen plaats.

Het interview met Ines kan je hier terugvinden. Of blijf gewoon op deze pagina en lees hoe “creatief ondernemerschap” een nieuw begrip is geworden in coronatijden.

De C van corona? Nee, de C van creatief ondernemerschap

Ook op onze planeet Graviteit liet het coronavirus zich voelen. Terwijl we het gewend zijn om steeds hetzelfde ruimtestelsel met elkaar te delen, dienden we nu elk vanop onze eigen planeet te werken. Deze uitdaging heeft echter aangetoond dat de teamspirit binnen Graviteit zodanig sterk is dat het ook van thuis uit lukte om een geoliede machine te vormen. Aan de hand van groepschats en calls via Skype verliep de interne communicatie zeer vlot en zijn we erin geslaagd om nuttig bezig te blijven. Verschillende bedrijven zagen het namelijk als een uitgelezen kans om hun communicatiestrategie onder handen te nemen en deden daarvoor beroep op Graviteit.

werken vanop planeten, laptop, creatief ondernemerschap in coronatijden

Zo bleek er veel nood te zijn aan specifieke communicatie rond de coronacrisis en quarantainemaatregelen. Bedrijven spraken ons aan met de meest creatieve ideeën: van het ontwerpen van een raamsticker om voorbijgangers een hart onder de riem te steken tot het schrijven van een krantje om informatie en hoop te verspreiden onder inwoners. Tegen zoveel warmte konden we bij Graviteit natuurlijk geen nee zeggen. We zijn erg blij dat onze klanten zo massaal inzetten op gerichte communicatie in deze crisisperiode. In onze blog over crisiscommunicatie gaan we dieper in op het belang van heldere boodschappen in vreemde tijden.

Ondanks de vlotte werking van de afgelopen weken verheugen we er ons natuurlijk wel op om opnieuw in real-life met elkaar te kunnen brainstormen en onze creatieve ideeën met iedereen te delen.

vrouw werkt van thuis uit, laptop, plant, creatief ondernemerschap in coronatijden

Hoe zal de ruimtereis naar de toekomst eruitzien? 

De coronacrisis heeft bedrijven aangezet om op een andere manier te werken dan voorheen. De kans dat de nabije toekomst er voor veel bedrijven en sectoren anders zal gaan uitzien, is dan ook groot. Veel  organisaties hebben namelijk ontdekt dat niet elke verplaatsing noodzakelijk is. Op lange termijn zal een dagje van thuis uit werken of een e-meeting dus zeker tot de mogelijkheden behoren.

Niettemin heeft deze periode van creatief ondernemerschap nogmaals aangetoond hoe voordelig het is om een hecht en samenhangend team te vormen. Dankzij het vertrouwen en de open communicatie binnen Graviteit konden we als bedrijf blijven draaien en beseffen we meer dan ooit de waarde van ons team.

Tips to keep on shining

Zie de moeilijke momenten als een opportuniteit tot creativiteit. Het is hét moment om dingen uit te proberen. De beste manier om deze periode dragelijk te maken is door jezelf uitdagingen te stellen en hier voluit voor te gaan.

Een tweede tip is te beseffen dat er momenteel veel verdraagzaamheid en begrip is. Probeer je niet te veel druk te maken over dingen waar je geen controle over hebt. Kan je die mail niet direct beantwoorden omdat jij die dag op de kinderen moet letten? Is die levering een dag later bij jouw klant omwille van drukte bij de pakjesbezorgers? Duurt het even vooraleer je jouw microfoon ingeschakeld krijgt tijdens de videovall? No worries. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Wil je meer te weten komen over creatief ondernemerschap? Of zit je nog met vragen over hoe communicatie er in de toekomst zal uitzien? Neem dan contact op met Graviteit en laten we samen de coronacrisis overwinnen!