Gepost op

Ben je op zoek naar een leuk restaurant in Gent? Vroeger tikte je daarvoor ‘restaurant Gent’ in in de zoekbalk van Google en je kreeg meteen een hele lijst. Random eentje kiezen uit de lijst en klaar.

Vandaag stel je die vraag aan ChatGPT. Die geeft je meteen enkele gevatte voorstellen, met een samenvatting van de troeven per restaurant. En natuurlijk wil jij ook tussen die voorstellen staan. Of het nu met je restaurant of eender welke zaak is. In deze blog leggen we je graag uit hoe je daarmee aan de slag gaat.

Wat is GEO?

De afgelopen jaren kwamen er een heleboel generatieve AI tools de kop op steken: ChatGPT, Perplexity, Copilot, Midjourney, en noem maar op. We leerden omgaan met deze tools en hebben ze intussen omarmd en in onze dagelijkse routine geïmplementeerd.

Nu we met zovelen aan de slag zijn met die tools, komt natuurlijk ook de nood om onze eigen content te laten oppikken door die AI zoekmachines. De nieuwste vorm van SEO is geboren: Generative Engine Optimization – afgekort GEO. Deze aanpak focust op het optimaliseren van content voor AI-gestuurde zoekmachines die steeds vaker het eerste aanspreekpunt worden voor informatiezoekers.

GEO is het proces waarbij je je online content zo opbouwt dat generatieve AI’s ze betrouwbaar, begrijpelijk en nuttig vinden. Waar traditionele SEO vooral draait rond keywords en backlinks, baseert GEO zich op deze peilers:

  • Context
  • Transparantie
  • Betrouwbaarheid
  • Structuur
Graviteit - Ontwerp zonder titel

Hoe kan je GEO concreet toepassen?

Zorg voor een goede online reputatie: Autoriteit en betrouwbaarheid

AI platformen hechten veel waarde aan vertrouwen. Dus hoe meer jouw bedrijfsnaam elders opduikt, hoe beter. Reddit, Wikipedia, Youtube en Linkedin zijn online platformen die AI robots héél graag gebruiken als bron. Daarop aanwezig zijn is dus zeker interessant.

Hou steeds ook rekening met het E-E-A-T-principe bij de creatie van content:

  • Experience- Ervaring
  • Expertise – Kennis van zaken
  • Authority – Autoriteit
  • Trustworthiness – Betrouwbaarheid
GEO

Enkele tips om aan E-E-A-T te voldoen:

  • Vermeld bij elke blog de auteur.
  • Voorzie voor elke auteur een pagina op je website. (of link minstens door naar het LinkedIn-profiel)
  • Van het auteursprofiel kan je linken naar een LinkedIn-, Twitter- en/of Instagram-pagina.
  • Op die manier kan je niet alleen aantonen dat de auteur een echt persoon is, maar ook iemand met relevante ervaring binnen zijn of haar domein. Daardoor kan je je profileren als een betrouwbare bron voor je lezers.
  • Zorg dat je content relevant is en voldoende onderbouwd.
  • Consistentie: komt jouw inhoud overeen met wat andere bronnen zeggen?
  • Zorg dat je info up-to-date is. Pas dus regelmatig je oude blogs aan.
  • Vermeld steeds je bronnen en link er ook naar.

Optimaliseer je content

  • Creëer content die vragen beantwoordt vanuit verschillende perspectieven.
  • Schrijf voor mensen, niet voor machines: zorg dus dat – waar mogelijk – je teksten helder, menselijk en empathisch geschreven zijn.
  • Beantwoord echte vragen die mensen stellen.
  • Zorg voor een logische structuur met duidelijke secties.
  • Bied genuanceerde inzichten in plaats van alleen feitelijke informatie.
  • Integreer vergelijkingen en contextuele relaties.
  • Zorg dat alle bedrijfsinformatie up-to-date is.
  • Gebruik lijstjes, samenvattingen, key take-aways en voorbeelden om complexe onderwerpen toegankelijk te maken. Probeer ook eens een ‘how to’ uitleg, infographics of tutorial video.
  • Verkies context boven stand-alone keywords: AI begrijpt tekst beter als deze inhoudelijk rijk en goed onderbouwd is. Gebruik ook long-tail keywords (een zin van 3-5 woorden waarop gezocht wordt in zoekmachines) hiervoor.

Een praktisch voorbeeld: Voor SEO zou je een blogartikel schrijven over “beste koptelefoons 2025” met een focus op specifieke keywords. Voor GEO gaan we een uitgebreidere benadering kiezen. We gaan dieper in op de verschillende types koptelefoons: Wil je er vooral muziek mee luisteren of eerder videocalls mee doen? En welke factoren bepalen de kwaliteit van je geluid? – allemaal binnen de context van moderne koptelefoons, al dan niet met noise cancelling.

Wees transparant

Bied een duidelijk inzicht in je prijzen en product- of dienstspecificaties.

Voor onze klant Comobi die transport naar en van de luchthaven aanbiedt raden wij dan ook aan om volgende zaken te vermelden: 

  • Prijs per kilometer
  • Welke factoren de prijs bepalen
  • Bijkomende kosten
  • Verschillende types vervoer
  • Concrete prijsvoorbeelden

Je zegt op die website dus niet enkel “Wij brengen je naar de luchthaven vanaf €15”, maar leg uit waarom er prijsverschillen zijn en geef vergelijkingen tussen diverse opties.

Gebruik vraag en antwoord

Voorzie FAQ’s op je website. Daarmee kan je een dialoog simuleren zoals bij AI robots.

  • Hoe kan ik een rit boeken naar de luchthaven?
  • Hoeveel kost een autorit naar de luchthaven met Comobi?
  • Kan ik kiezen voor gedeeld vervoer?
  • Hoeveel bedraagt de korting als ik kies voor gedeeld vervoer?
  • Zijn de voertuigen rolstoeltoegankelijk?
  • Kan ik een kinderzitje reserveren voor mijn rit naar de luchthaven?
Graviteit - tablet faq comobi e1747666730334

Reviews. Reviews. Reviews.

  • Hogere zichtbaarheid: Reviews helpen je hoger scoren in Google Maps en lokale zoekresultaten.

  • Meer vertrouwen: Positieve reviews overtuigen potentiële klanten sneller.

  • Betere conversie: Je ontvangt meer klikken, telefoontjes en aanvragen via je Google Bedrijfsprofiel.

  • Lokale relevantie: Reviews bevatten vaak locatiegerichte termen die je SEO versterken.

Interactie en betrokkenheid

Probeer voor interactie met je websitebezoeker te zorgen. Gebruik daarvoor interactieve elementen zoals video, polls en call-to-actions.

AI Only vs. AI-assisted

AI herkent zelf of content werd geschreven door een AI-robot of niet. Daarom is het uitermate belangrijk om toch steeds zelf een handje toe te steken aan die gegenereerde teksten, zodat die menselijker worden. Of je schrijft je content natuurlijk helemaal zelf.

AI assisted versus AI written content

Bron: Neil Patel

BING webmaster tool

De belangrijkste spelers op dit moment op vlak van generatieve zoekmachines zijn ChatGPT, Bing en CoPilot en deze zijn – toeval of niet – allemaal gelinkt aan Microsoft.

Terwijl wij op de dag van vandaag steevast rekenen op de Google Search Console voor het delen van onze websitecontent aan zoekmachines, kunnen we BING dus ook niet langer negeren. Voortaan is het dus belangrijk om onze website ook aan de BING webmaster tool te koppelen.

Structured data en semantiek

Door structured data toe te voegen aan je content, help je AI de context van je content te begrijpen. Bijvoorbeeld:

  • reviews, producten, events of FAQ’s.

  • <article></article> (blogs)

  • <cite></cite> (citaat boek, films, …)

  • <abbr></abbr> (afkorting of acroniem)

  • <blockquote></blockquote> (quotes)

Dit vergroot ook de kans op rich snippets in zoekresultaten. Rich snippets zijn uitgebreide zoekresultaten waarin extra informatie wordt getoond, zoals beoordelingen, prijzen, events of FAQ’s. Ze worden mogelijk gemaakt door gestructureerde data (zoals schema.org) toe te voegen aan je webpagina, waardoor zoekmachines beter begrijpen waar je content over gaat. Zo val je meer op in de zoekresultaten en verhoog je de kans op doorkliks.

Graviteit - Scherm­afbeelding 2025 05 22 om 09.05.37

AI kijkt daarnaast ook verder dan exacte zoekwoorden:

  • Gebruik synoniemen en gerelateerde termen rond je onderwerp.

  • Anticipeer op vragen of zorgen die bezoekers hebben.

  • Denk in thema’s of intenties, niet enkel in keywords.

Is SEO dan dood?

Neen, zeker niet. Volgens cijfers uit 2024 werden er nog altijd véél meer zoekopdrachten uitgevoerd via de klassieke zoekrobots dan via AI. Echter wordt er voor dit jaar wel een sterke verschuiving verwacht. In België is het gebruik van AI zoekmachines het afgelopen jaar met 80% gestegen. Wie dus zichtbaar wil blijven, moet zich aanpassen aan die evolutie.

Chatgpt-in-cijfers

Waarom is GEO relevant?

Hoewel Google vandaag nog veruit het meeste zoekverkeer genereert, groeit het aandeel van generatieve zoekmachines snel. Tools zoals ChatGPT, Perplexity en Bing AI zijn in opmars en sturen gebruikers steeds vaker door naar websites. Ook wij komen de AI-tools meer en meer tegen in de analyse van de websitebezoekers bij onszelf én bij onze klanten.

Wat je moet onthouden:

  • Optimaliseer voor BING-indexering
  • Focus op long tail keywords
  • Duidelijke vraag-antwoord structuur (bijvoorbeeld FAQ)
  • Gebruik structured data
  • Focus op natuurlijk taalgebruik/mensentaal/conversatievorm
  • Geef voldoende context
  • Kies voor eigen of AI-assisted content, not AI-only
  • Zorg voor up-to-date content: pas regelmatig oude blogs en data aan

Geschreven door Frank, webbouwer en zaakvoerder bij Graviteit, in AI zoekmachines beter bekend als Duits muzikant en beeldend kunstenaar. Hij heeft nog best wat werk om zijn GEO-score op te krikken. Of hij verdiept zich in Duitse chansons. Dat is ook een optie.

Tags: