Gepost op

Wil je verpakkingen maken waarbij elk stuk uniek is, waarbij de folders gepersonaliseerd zijn of waarbij er met interactieve QR-codes gewerkt wordt, maar weet je niet hoe het in zijn werk gaat? Maak je geen zorgen, Graviteit kan helpen!

Variable Data Printing, wat is dat?

Variable data printing is een vorm van printen waarbij informatie van een databank of externe file gebruikt wordt om variabele gegevens te printen. Je hebt steeds een databank met variabele gegevens nodig, zoals bijvoorbeeld een Excel-bestand met een lijst van namen, adressen, functies enz. 

Concreet betekent dit dat je met variable data printing duizenden unieke exemplaren drukt in één drukgang, zonder het drukproces te stoppen of te vertragen. Tekst, illustraties en foto’s kunnen bij elk exemplaar veranderen. 

digitale pers: HP Indigo

De HP Indigo, een voorbeeld van een digitale pers

Digitale druk voor VDP

Voor variable data printing wordt een digitale printer gebruikt, zoals bijvoorbeeld de HP Indigo. In tegenstelling tot bijvoorbeeld offset-printers, maken digitale printers geen gebruik van drukplaten. Bij de digitale pers worden de drukbestanden rechtstreeks naar de prepress gestuurd, om vervolgens naar de pers gezonden te worden. Geen drukplaten betekent dus ook geen hoge opstartkosten. Hierdoor zijn kleine oplages ook betaalbaar. 

Eindeloze variable data printing mogelijkheden

Allemaal goed en wel, maar waarvoor kan je variable data printing nu gebruiken? VDP kan je op veel verschillende manieren inzetten. Er zijn zowel interactieve, analytische als designopties. 

Interactieve QR-codes

Met variable data printing kan je unieke QR-codes drukken, die de klant doorverwijzen naar recepten, video’s of kortingscodes. Ook kan je via QR-codes authenticatie toevoegen aan jouw producten met bijvoorbeeld informatie als herkomst of datum van productie. Ook recycling instructies kunnen getoond worden.

Herinner je nog onze D.GIN branding? Daarvoor maakten we zo’n 2.000 cadeaubonnen, elk met een unieke QR-code. In dit geval werd de statische informatie eerst gedrukt en daarna de variabele data.

Interactieve QR-codes D-Gin

Direct marketing via personalisatie

Stel, je verkoopt auto’s. Je houdt al jaren alle gegevens bij van jouw klanten. Met behulp van je database is het mogelijk om met VDP bijvoorbeeld een folder te sturen naar Miranda, met als titel “Hallo Miranda, interesse in het nieuwe sportmodel?”. Dit gecombineerd met een foto van een rode sportauto, aangezien Miranda een paar jaar geleden een rode sportwagen heeft gekocht. Naar Peter stuur je dan een folder met exact dezelfde lay-out, echter met het verschil dat de titel hier “Hallo Peter, interesse in de nieuwe gezinswagen?” zal zijn. En dit in combinatie met een foto van een zwarte gezinswagen, want Peter heeft jaren geleden een zwarte auto gekocht voor zijn groot gezin. Dit is een vorm van direct marketing, wat wil zeggen dat je in plaats van 10.000 exact dezelfde folders met exact dezelfde boodschap naar verschillende mensen stuurt, je 10.000 gepersonaliseerde folders stuurt, elk met een andere boodschap gericht naar een bepaalde persoon. Deze vorm van marketing zorgt voor een snellere en grotere respons van het juiste doelpubliek. 

Verpakkingen

Niet enkel op folders en flyers maar ook op verpakkingen kan je uitpakken met variable data printing. Je kan productverpakkingen uitbrengen die stuk voor stuk uniek zijn. Dit kan door middel van graphics, maar ook door bijvoorbeeld namen op jouw product te plaatsen. Kijk maar naar de gepersonaliseerde verpakkingen van Coca Cola en Nutella. Zo trek je op een leuke manier de aandacht met speciale limited edition verpakkingen!

Variabele, gepersonaliseerde verpakkingen voor Coca Cola

Variabele, gepersonaliseerde verpakkingen voor Coca Cola

Variabele verpakkingen voor Nutella, gemaakt volgens de mozaïek-methode. (links)
Ontwerpbureau The Creative Method ontwierp wijnflessen met variabele labels volgens de collage-methode. (rechts)

HP Smartstream Designer

Met behulp van HP Smartstream Designer is het mogelijk om unieke verpakkingen te maken. Er zijn twee methodes: mozaïek en collage. Bij mozaïek worden er unieke verpakkingen gemaakt door een algoritme dat stukjes uit een artwork neemt en deze steeds schaalt, roteert en verplaatst. Bij collage leg je op voorhand basiscomponenten, ’seed elements’, vast. Hierna bepaal je de herhaling, rotatie, grootte, overlapping en verspreiding. 

Voordelen op een rijtje

  • Het grootste voordeel van variable data printing is de mogelijkheid tot personalisering.
  • Het is een doeltreffende vorm van direct marketing, die meer interactie en een snellere respons in de hand werkt.
  • Ook versterkt het de band en het vertrouwen met en in jouw bedrijf. 
  • Verder zijn unieke verpakkingen zeer memorabel en een gespreksonderwerp voor de consument. Zo’n soort producten onderscheiden jou van de concurrent. 
  • Ook kan je met behulp van QR-codes zeer eenvoudig gerichte informatie meegeven aan de consument.
  • Tot slot is het handig dat je gegevens kan verzamelen van de gebruiker, waarmee je een database kan bijhouden voor toekomstige direct marketing.

Graviteit doet mee!

Allemaal goed en wel, maar hoe begin ik daar nu aan? Geen paniek, Graviteit is jouw redder in nood! Indien je geïnteresseerd bent, kan je altijd contact opnemen met ons, wij helpen dan graag met een oplossing op maat.

Even een voorproefje van wat we in onze mars hebben: hier enkele unieke posters die we gemaakt hebben in Graviteit-thema via de mozaïek methode!

GIF Poster Variable Data Printing