Gepost op

Een Instagramstrategie voor je bedrijf

Raak jij ook af en toe het noorden kwijt in de storm aan social media content die om ons heen raast? Weet je niet meer hoe je je schip moet navigeren zodat het de juiste koers vaart op de golven van de social media zee? Dan komen Instagram-kapiteins Zarayda Groenhart en Kirsten Jassies to the rescue! Graviteit bundelde enkele van hun adviezen tot een compact blogbericht met vijf tips voor jouw Instagram bedrijfscontent. Dus stap aan boord en enjoy the ride 😉

Maar eerst… toon jezelf! 

Eén van de belangrijkste zaken die onderneemster Zarayda Groenhart aanhaalde in haar presentatie op het Social Ondernemer Congres 2021 is dat bedrijfsleiders zichzelf en hun personeel moeten laten zien. Mensen identificeren met mensen en niet met producten. Door de mens en het verhaal achter een product te kennen, kunnen mensen zich identificeren met je bedrijf en wat je aanbiedt.

Veel mensen hebben schrik om zichzelf te laten zien op social media, ze denken daarbij aan de irritatie die zij zelf voelen wanneer ze bekende personen hun hele leven zien uitsmeren op Instagram. Maar die irritatie kan echter ook een spiegel zijn, zegt Zarayda, een soort van eigen angst gecombineerd met een stiekem verlangen. Want eigenlijk weten we wel dat informatie over onszelf delen nodig is om aandacht te krijgen voor ons bedrijf of product, maar tegelijkertijd durven we onze content niet te persoonlijk maken.

Dus, zo zegt Zarayda, we moeten weten op welk vlak we ons nog niet toestaan om zichtbaar te zijn en die rem daarop wegnemen. Dan pas ontstaat creativiteit en maak je van je socials een magneet.

Waarom is het zo belangrijk om zichtbaar te zijn?

Omdat er nog heel wat ruimte is om te vertellen wat je doet en waarom. 80% van de informatie over je bedrijf bevindt zich immers onder het oppervlak en slechts 20%, het topje van de ijsberg zeg maar, snappen mensen van je. En die 20% is niet genoeg om zich verbonden te voelen. Mensen moeten snappen wie je bent, wat je product inhoudt, waar het vandaan komt en wat het achterliggende verhaal is.

Je moet dus meer laten zien, maar hoe?

De belangrijkste tip hierbij is het gebruiken van video. Video bootst immers het beste na wat er gebeurt als twee mensen in een ruimte elkaar live ontmoeten. Jouw klant heeft nood aan non-verbale informatie en video is de krachtigste tool om dit te laten zien.

Als ze je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen.

Oke, maar wat post ik dan?

Er zijn heel wat mogelijkheden om de visie en de mensen achter je bedrijf zichtbaarder te maken terwijl je ook jouw expertise deelt. Hieronder volgen 5 concrete tips om de Instagramcontent van je bedrijf een boost te geven.

1. Het proces is het verhaal

Vele bedrijven hebben nog steeds het idee dat iets pas gepresenteerd mag worden als het volledig klaar en goed is, maar op social media moet je mensen meenemen in het proces. Als je ervoor kan zorgen dat mensen al gaan beslissen dat ze straks je klant zullen worden, nog voordat je product goed en wel af is, dan ben je vertrokken voor een hell of a ride. Je neemt mensen mee op avontuur, mee in je verhaal, je toont dat wat je doet een proces is, je maakt mensen nieuwsgierig naar meer en als je product dan eindelijk toch klaar is, hoef je mensen allang niet meer te overtuigen. Ze staan allicht al aan je – al dan niet online zijnde – deur te wachten.

Dus denk eens goed na: wat ben je nu aan het maken/doen dat nog niet perfect is? En deel het met je volgers, maak hen deel van het proces zonder dat het resultaat al gekend is. Dat klinkt eng, maar kan je heel wat resultaat opleveren voor je Instagramstrategie. Bovendien toon je op deze manier een soort eerlijkheid en authenticiteit aan als bedrijf, twee eigenschappen die je nog net dat tikkeltje menselijker maken.

Wat kan je doen?
  • Maak de hele dag door korte stukjes video van wat je aan het doen bent. Plak deze stukjes op het einde van de dag aan elkaar en post het filmpje als reel op je Instagram profiel. Mensen krijgen een blik achter de schermen, zien waar je werkt, wat je doet en begrijpen meteen veel beter hoe je bedrijf in elkaar zit.
  • Heb je een mockup van een product, ben je bezig aan een eerste schets voor een logo, verzamel je enkele kleuren of materialen om een moodboard te vormen ter inspiratie van een project? Ideaal, dat is de content die mensen willen zien op je Instagram. Deel het in een story en neem je volgers mee.
  • Toon een ‘voor’ en ‘na’ van een project. Mensen zijn geïntrigeerd door metamorfoses en klikken gegarandeerd door naar het eindresultaat.

2. “Een goede video is een zak patat”

En zoals we weten, zitten de beste frietjes bovenin. Met deze tip bedoelt Zarayda dat je steeds je social video moet beginnen met het interessantste stuk, het beste, hetgeen dat mensen binnentrekt en hen nieuwsgierig maakt naar meer. Zo doen ze dat trouwens ook op de radio, let er maar eens op dat radiopresentatoren steeds aankondigen wat er gaat komen en dan zeggen ‘dat is voor zo meteen’. Of je het nu wil of niet, je blijft luisteren omdat je de rest wil horen.

Vervolg de video dan met wat meer achtergrond, voorzie wat ‘theorie’ en besluit dan met een call to action, sluit de video met andere woorden af met iets dat activeert. Dan kan gaan van het inschrijven op de nieuwsbrief tot het lezen van een blog of het bekijken van een andere video. Ook op deze manier neem je mensen weer mee in je verhaal.

Wat kan je doen?
  • Maak korte, entertainende video’s die mensen kunnen boeien, zulke video’s hebben stopping power, doen mensen stoppen met scrollen doorheen hun tijdlijn.
  • Speel in op bepaalde onderwerpen die het sociale kanaal als trending aanduidt (onderwerpen als klimaat, racisme, feminisme, seksualiteit, gender, inclusiviteit en bodypositiviteit bijvoorbeeld). Volg wat je doelgroep wil en wat het platform wil, maar blijf bij jezelf.
  • Maak gebruik van reels! Pak het podium en entertain je volgers: kies een kort fragment uit een liedje en neem in een nieuwe context je eigen video op. Een tutorial, verkleedpartij, grapje, vertel een verhaal in 15, 30 of 60 seconden (maak je verhalen zo kort mogelijk).
  • Doe mee aan bestaande challenges, kijk naar trending hashtags en speel daarop op je eigen manier in.
  • Tutorials: leg iets uit over je diensten, maak iets begrijpelijk, kies een onderwerp waarover je volgers tips willen, vraag hen ook waarover zij meer uitleg willen en leg dat uit in een korte, maar duidelijke video.
  • Probeer eens een unboxing video waarbij je jouw product of een item in je branding uitpakt.
  • Eén van de makkelijkste videovormen om mee te beginnen is Instagram Stories. Experimenteer hiermee, je kan hier – bijna – niets fout mee doen. Het is een mooie en laagdrempelige manier om je bedrijf tot leven te wekken.
  • De eerste 3 seconden van een video zijn heilig!
  • Lange video (IGTV) kan ook, maar moet in de mix met korte video.
  • Livestreams zijn ook goed om mee af te wisselen.

3. Zichtbaarheid is een dialoog

Op social media, en zeker op Instagram, is het belangrijk om de dialoog met je volgers aan te gaan. Door met hen in interactie te gaan, voelen zij zich gehoord en wordt je bedrijf opnieuw menselijker. Bovendien is het leuk om in te spelen op de ideeën van je volgers. Dat maakt het plaatsen van relevante content makkelijker en dus ook plezanter. Vraag hen geregeld om hun mening en doe hier ook effectief iets mee. Doe nooit alsof je luistert, maar luister echt. Dat verwacht jij toch ook van je vrienden? Dus als je van je klanten ook trouwe vrienden wil maken, zal je moeten maken dat je rekening met hen houdt.

Wat kan je doen?
  • Deel een Q&A op je story, vraag input aan je volgers. Luister en speel daarop in.
  • Deel lijstjes, stappenplannen en tips waar mensen effectief iets aan hebben.
  • Probeer niet in alles uit te blinken. Maar kies maximum 3 thema’s waar jij als expert in wil uitspringen. Deel de expertise en kennis zo duidelijk mogelijk met je doelpubliek en probeer daarin echt relevante en waardevolle content te creëren.

4. Niets te vertellen? Follow your shame! 

Als we onszelf toestaan om iets menselijker te zijn, maar ook de dingen die minder goed gaan te tonen en de dingen die we stiekem nog beter zouden willen kunnen, zal je merken dat er op social media een hele nieuwe dimensie opengaat. Mensen kunnen kernwaarden halen uit jij die je angsten deelt. Menselijke verhalen leveren leuke content op. Wat kunnen mensen zich maar moeilijk voorstellen bij jou? Vertel wat over wie jij bent als mens, maar deel je drama niet, deel wat je leert uit een spannende/dramatische gebeurtenis.

Veel ondernemers willen onderscheid maken tussen privé en business. Welke menselijke elementen die je klanten willen zien, kan je wel laten zien? Deel je zienswijze, hoe bereid jij iets voor, op welke manier doe jij je werk, wat vind je daarbij belangrijk?

Wat kan je doen?
  • Deel een persoonlijke overwinning.
  • Vertel een verhaal waarbij je faalde, maar toon ook aan hoe je daarmee omging en het tot een positieve ervaring maakte.
  • Toon hoe je je angsten overwon, bijvoorbeeld door een lezing te houden voor een groot publiek terwijl je eigenlijk last hebt van plankenkoorts.

5. Kom achter je product of dienst vandaan

We leven in een on-demand wereld dus we doen niet alle moeite van de wereld om aan een product/in een winkel te komen. Er is oneindig veel aanbod. Klanten hebben nood aan een persoon/filosofie/gedachtengoed achter een dienst/product, ook de kernwaarden zijn daarbij van belang. “People buy for YOU. They buy what you stand for”, zegt Zarayda. Je klanten willen je leren vertrouwen.

Wat kan je doen?
  • Is er iets nieuws op kantoor, wordt er vanaf nu elke dag fruit geleverd, heb je een nieuwe collega, nieuw drukwerk of maakt iemand iets grappigs mee? Delen, delen, delen, dat willen jouw volgers ook zien.
  • Post een grappige GIF of een meme.
  • Wissel af in je content: maak eens enkele korte stories of een langere story die een verhaal vormt, post een foto met een aantrekkelijke beeldtaal op je berichtenfeed, maak gebruik van video’s en boomerangs en gebruik af en toe interactie-elementen zoals tekst en tags.
  • Probeer content te maken met een mooie beeldtaal die mensen aanspreekt, waar ze iets mee willen doen.
  • Beeldtaal is niet enkel logo op foto plakken, brainstorm om je beeldtaal uit te breiden. Wat voor beelden, welke kleuren, welke kleuren niet?
  • De sociale platformen willen het liefst dat je gebruik maakt van hun nieuwe features. Dat helpt je om meer bereik te halen met je content. Op Instagram kan je nu ook je eigen filters aanmaken. Experimenteer en leer.
  • Maak een Instagram gids, zeker als je een shop hebt is het een goed idee om hierin je producten uit te lichten en te voorzien van meer duiding.

Het belangrijkste op Instagram is dus dat je experimenteert, dat je regelmatig aanwezig bent en volhoudt, dat je de mens en het verhaal achter je product deelt en dat je zorgt voor een aantrekkelijke beeldtaal. Elk beeld moet als het ware aansluiten bij je merktaal. Meer over hoe je kan zorgen voor een consequente en aantrekkelijke beeldtaal lees je in onze blog Versterk Je Merk Met Visuele Communicatie .

De huidige social media algoritmes sturen op emoties. Persoonlijke verhalen en een visie die inspireert, werken dus het allerbeste. Maak hiervan gebruik en inspireer mensen met je bedrijf en je producten. Maak met andere woorden de menselijkheid en passie achter je bedrijf nog meer zichtbaar. Doe je dat, dan kan het niet anders dan dat mensen fan van je worden. En onthoud, een goede Instagramstrategie is een inspanning op lange termijn, maar is vast en zeker de moeite waard en kan zelfs plezant zijn als je je erin verdiept.

Benieuwd naar wat wij naast het creëeren van de optimale Instagramstrategie nog bijleerden op het Social Media Ondernemer Congres 2021? Ontdek onze belangrijkste takeaways in onze blog!

Toch hulp nodig met je Instagramststrategie? Graviteit helpt je maar al te graag.

social media