Gepost op

2022, het jaar waarin kanalen als TikTok hun opmars blijven voortzetten, podcasts als paddenstoelen uit de grond schieten en pukkels, vetrolletjes en no makeup posts plots populair worden. Om ook dit jaar van jouw Instagramstrategie een succes te maken, lijsten we 10 belangrijke Instagramtrends op die je dit jaar maar beter in de gaten houdt.

1. Influencer marketing

Influencers – of content creators – hebben in de 21e eeuw evenveel of zelfs meer invloed dan traditionele beroemdheden. In 2022 zal hun populariteit dan ook niet afnemen en zullen merken steeds meer en meer met influencers beginnen samenwerken om hun producten en diensten te promoten. Het is daarbij belangrijk om te zorgen voor de juiste match tussen influencer en merk. Niet iedere influencer past immers bij jouw bedrijf.

De influencers die je kiest, hebben het liefst ook oprecht interesse in jouw product of dienst. Bied je bijvoorbeeld verpakkingsvrije producten aan? Dan is een match met een influencer die zich engageert voor duurzaamheid en het klimaat voor jou de perfecte match. Verkooop je boeken? Dan heb je nood aan een – populaire – boekenworm.

Maar het kan ook creatiever. Ben je bijvoorbeeld als verzekeringsmakelaar op zoek naar meer bereik? Probeer eens een samenwerking met een influencer die jouw diensten op een grappige manier onder de loep neemt. Een out-of-the-box stap voor jou als kantoor misschien, maar wel eentje die op hilariteit en bereik zal kunnen rekenen! Ook in 2022 blijft het belangrijk om influencers zelf voldoende creatieve vrijheid te geven om met jouw content aan de slag te gaan. Geen voorgemaakte posts dus, maar duidelijke afspraken en vertrouwen in je content collaborators.

2. Reels, live & korte video’s

Reels waren al populair het voorbije jaar, maar zullen ook in 2022 toenemen in populariteit. Dit om te concurreren met platformen als TikTok, waar korte, aansprekende video’s het immens goed doen. Reels-gebruikers zullen bovendien beloond wordt door het platform met een hoger bereik en meer interactie. Ook in verhalen doen korte video’s het uitstekend. Daarnaast blijven live video’s immens populair. 2022 is dus het perfecte jaar om aan de slag te gaan en te experimenteren met deze korte video’s. Wist je trouwens dat de optimale lengte van je video’s max. 30 seconden is?

3. Links in verhalen worden voor iedereen toegankelijk

Wanneer je als kleine onderneming mensen via je Instagram-verhalen naar je website wou krijgen – waar dan bijvoorbeeld een interessante blog te lezen was – moest je eerst over 10.000 of meer volgers beschikken. Daar heeft Instagram echter vorig jaar verandering in gebracht. Vanaf nu kan iedereen een link toevoegen aan zijn/haar verhaal. Daardoor kan jij – zijnde een kleine of grote speler – jouw waardevolle content nog beter en verder verspreiden naar je doelgroep. Een trend waar wij alleszins enorm blij mee zijn.

Wil je een link toevoegen aan je verhaal? Druk dan op de ‘sticker’ optie en selecteer de ‘link’ sticker. Zo simpel is het.

4. Instagram shopping – uitbreiding met commissies

Ook Instagram Shopping zal in 2022 hoogstwaarschijnlijk uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. Instagram Shopping bestaat nu al, maar zou uitgebreid worden met een zogenaamd ‘native creator affiliate program’.

Wat houdt dat juist in? Influencers kunnen dankzij deze nieuwe functionaliteit – zoals voorheen – gesponsorde producten taggen in hun berichten, maar wat anders is, is dat ze nu ook zouden kunnen zien hoeveel inkomsten hun post ongeveer gegenereerd heeft. Dankzij deze nieuwe functie zullen influencers een commissie kunnen ontvangen, een percentage van de inkomsten die hun post gegenereerd heeft. En dat geeft een volledig nieuwe dimensie aan het verdienmodel van influencers.

5. De danstrend zet zich voort

Dat er niet alleen op TikTok volop gedanst wordt, maar dat deze trend ook is overgewaaid op alle andere social kanalen, is ondertussen wel duidelijk. Ook op de reels van Instagram verschijnen volop dansfilmpjes. Ook in 2022 zal deze danstrend blijven bestaan en zullen merken die zelf danschallenges lanceren of eraan meedoen, kunnen rekenen op veel bereik en interactie. Bij Graviteit warmen we alvast onze benen op ;).

6. Social justice posts en aandacht voor inclusiviteit

Een andere trend die meer in meer merkbaar is op Instagram, net zoals op andere kanalen, is de aandacht voor sociale doelen en inclusiviteit. Steeds meer merken en mensen delen posts om aandacht op te roepen voor belangrijke maatschappelijke problemen en meer en meer merken proberen diverse mensen te tonen. Instagram en andere sociale kanalen worden zo iets meer een spiegel van de maatschappij en de daarbij horende diversiteit.

Onze tip voor deze trend? Speel in op maatschappelijke thema’s en toon diversiteit wanneer dit aansluit bij jouw kernactiviteiten. Werk je met jouw merk bijvoorbeeld samen met een ngo, sociale organisatie of goed doel? Dan kan je deze op een positieve manier gaan belichten. Werk je met vrijwilligers? Zet hen in de bloemetjes. Zet je je als voedselbedrijf of winkel elke dag in om meer te recycleren en verspilling tegen te gaan? Deel dit dan en roep mensen op om hetzelfde te doen. Ben je een modebedrijf of kledijwinkel? Toon diversiteit in je modellen en kledij. Doe met andere woorden wat bij jouw bedrijf past, zet je in op manieren waarmee jij met je merk het verschil kan maken. Je kan niet alles doen, maar als iedereen kleine stapjes zet, laten we samen grote voetstappen achter.

7. Advertenties nemen het over van organisch bereik

Waar je vroeger nog gigantische cijfers qua organisch bereik kon halen, is dat nu eerder afgezwakt. Instagram – en Facebook – willen dat je gebruik maakt van hun betaalmodel. Betaal je om je posts te boosten en zet je advertenties op, dan zullen de platformen je belonen met een hoger bereik en meer interactie. Let hierbij wel op: zorg niet gewoon voor meer bereik (10.000en weergaven zonder oprechte interesse zeggen immers niet veel), maar zorg voor een waardevol bereik.

Facebook en Instagram bieden heel wat mogelijkheden om jouw bericht te promoten naar mensen die wel degelijk interesse hebben. Je kan aan de hand van tal van targetingopties, met gebruik van de Facebook pixel en Conversions API die doelgroep gaan bereiken die ook effectief geïnteresseerd zijn in de content die je aanbiedt. Honderden waardevolle fans zijn immers veel meer waard dan duizenden ongeïnteresseerden.

Check meer over de ideale advertentiestrategie op Facebook in onze blog ‘WAT NA DE APPLE IOS UPDATE? 4 STAPPEN OM DE IDEALE FACEBOOK ADVERTENTIESTRATEGIE OP TE ZETTEN’.

Instagramtrends

8. Focus op echtheid

Waar je vroeger beloond werd voor het gebruik van esthetische filters op je foto’s – denk daarbij bijvoorbeeld aan de ‘kattenoortjes-inclusief-hartjes-en-blozende-wangen-filter’ – zien we nu eindelijk een terugkeer naar meer oprechte en échte content. Waar je vroeger enkel de awesome momenten in je leven op Instagram mocht plaatsen, zien we nu meer dat mensen ook moeilijke momenten delen en elkaar daar ook in steunen.

Een andere opmerkelijke vaststelling op deze social kanalen is dat mensen steeds meer ‘realistische’ foto’s van zichzelf delen. Denk maar eens na, je hebt zeker al eens een paar vetrolletjes zien verschijnen op je feed, alsook niet-geschminkte poppetjes en mogelijks zelfs één of meerdere puistjes, niet? Deze trend kan alleen maar positief zijn voor het zelfbeeld van tal van jongeren die met deze social media kanalen opgroeien. Het wordt dringend tijd dat zij zich niet langer hoeven te spiegelen aan onrealistische schoonheidsidealen, maar dat zij gewoon zichzelf kunnen zijn.

Graviteit - Ontwerp zonder titel 83

9. Een terugkeer naar de chronologische tijdlijn

Je wist het misschien nog niet of je wist het wel, maar de berichten die op jouw Instagram feed verschijnen, zijn niet random of tijdsgebonden. Instagram werkt namelijk – net zoals Facebook trouwens – met een (ingewikkeld) algoritme dat berichten aan jou toont waarvan het platform denkt dat jij deze interessant zal vinden. Deze selectie wordt gemaakt op basis van jouw gedrag op het platform en op basis van hoe berichten scoren qua likes en interactie. Concreet wil het platform jouw aandacht zolang mogelijk op het scherm houden en daarom zoeken ze naar wat jou zou triggeren op het platform te blijven.

Oké, dat was hoe het nu werkte. In 2022 zou daar mogelijks – en dat is best opvallend – verandering in kunnen komen. In december kondigde het platform immers aan dat ze aan het experimenteren zijn met ‘favorieten’ en een terugkeer naar de chronologische volgorde van berichten op jouw tijdlijn. Heel concreet zou dit betekenen dat je zelf kan aanduiden van welke profielen je het liefst content ziet en deze verschijnen vervolgens bovenaan op je tijdlijn. En je zou kunnen aanduiden om je tijdlijn in chronologische volgorde te zetten waardoor je steeds het recentste bericht eerst te zien krijgt. Een bewezen principe dat op TikTok alvast op veel succes kan rekenen. En dus een trend om in de gaten te houden.

10. Automatische ondertiteling bij video’s

Begin deze maand dropte Instagram nog een nieuwigheidje. Zo zouden ze dit jaar automatisch gegenereerde ondertiteling voorzien voor video’s die je op je Instagramfeed te zien krijgt. Zo zou Instagram toegankelijker worden gemaakt voor dove- en slechthorende mensen. Je zou dan telkens de optie kunnen aanduiden om ondertitels te selecteren. Een trend die we graag opvolgen!

Met deze trends in het achterhoofd, kan het niet misgaan dit jaar.
Nog nood aan informatie? Check dan ook onze andere blogs:

Toch hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw Instagramstrategie? Of eerder nood aan een creatieve uitwerking en inplanning van jouw social media posts? Graviteit helpt je maar al te graag.

Instagramtrends