Gepost op

Een Pintereststrategie voor je bedrijf

Arlette Dijkstra kwam op het Social Media Ondernemer Congres 2021 spreken over Pinterest en hoe je Pinterest kan inzetten voor je bedrijf. Mooie afbeeldingen met goede zoekwoorden zorgen er immers voor dat mensen doorklikken naar je website (als je website tenminste vermeld wordt bij de afbeeldingen die je uploadt 😉). Op basis van haar inzichten schreven wij een overzichtelijk stappenplan over hoe je als bedrijf aan de slag dient te gaan met Pinterest en hoe je in no time zorgt voor de ideale Pintereststrategie.

Pintereststrategie

Pinte-watte?

Voor de mensen die Pinterest niet kennen, het is eigenlijk een massale beeldbank, een digitaal prikbord als het ware, waar je posts kan plaatsen die ter inspiratie dienen voor andere mensen. Pinterest is een Aspirational platform: mensen komen er niet om te kopen/iets te doen, maar om ideeën op te doen.

Je vindt er miljoenen foto’s en inspiratie-ideeën, gaande van interieurinspiratie tot DIY-projecten, stappenplannen en tatoeage-illustraties. Pinterest is vooral een B2C kanaal waar gemiddeld zo’n 65% vrouwen en 35% mannen tussen de 25 en 55 jaar op actief zijn.

Waarom Pinterest?

Maar niet enkel de tattoo en DIY-branche zijn gebaat bij een goede Pinterest-aanpak. Zo had Arlette het in haar presentatie over de reden waarom mensen op Pinterest zitten. Ze zijn immers op zoek naar een oplossing, vaak rond een bepaalde gebeurtenis, zoals het vinden van de juiste plooifiguren voor de servieten op je trouw, een recept zodat je iets kan voorschotelen ‘s avonds, inspiratie voor een geboortekaartje of een knutselactiviteit die je met je kinderen kan doen.

pinterest strategie

Hoe speel jij daar nu op in?

Nu je weet waarom mensen op Pinterest zitten, is het makkelijk om daar op in te spelen. Al wat je moet doen om een Pintereststrategie te genereren die werkt, is een oplossing bieden voor een probleem waar mensen mee kunnen kampen. Zoek dus naar de geschikte zoekwoorden: waar zoeken mensen op en hoe kan jij hen hierbij helpen? Zo is Pinterest perfect voor de voedings-, woon-, beauty- en fashionindustrie. Wat zijn de trends van het moment? Welk drankje kan ik maken in de winter? Door een antwoord te bieden op die vragen die mensen stellen, lok je mensen naar je business.

En daarom hoef je nog niet in één van voorgaande sectoren te zitten. Ook jouw bedrijf kan immers inspelen op vragen van haar doelgroep. Let wel op: Pinterest is en blijft een visueel kanaal, je afbeeldingen moeten dus wel authentiek zijn en in het oog springen als je mensen naar je bedrijf wil krijgen.

Hoe doe ik dit dan concreet voor mijn bedrijf?

Het belangrijkste om te onthouden bij het uitwerken van een Pintereststrategie is de gouden driehoek (website – contentcreatie – zoekwoorden), zegt Arlette ook. Je moet beginnen aan de basis van je driehoek, daar bevindt zich je website. Heb je een goede website, dan heb je een goede start en kan je naar de volgende stap. Heb je nog geen goede website? Dan is het slim om hier eerst en vooral in te investeren. De basis moet goed zitten vooraleer je verder kan gaan.

Website check? 

Dan is het een kwestie van juiste, relevante en boeiende content te creëren. Heb je een blogluik op je website? Ideaal! Heb je dat nog niet, dan voeg je dit best toe en zorg je voor een contentstrategie die een continue stroom aan waardevolle content aanlevert. Schrijf op je nieuwspagina blogberichten over je specifieke expertise en zorg dat deze relevant zijn voor je doelpubliek en een meerwaarde aanleveren.

Zorg met andere woorden hier al voor een oplossing voor een bepaald probleem dat je doelpubliek kan ervaren. Als jij hen effectief helpt, gaan ze jou vertrouwen en krijg jij een status als expert.

Wil je meer weten over wat een goede website inhoudt of je hieraan begint? Of kan je hulp gebruiken voor de creatie van jouw bedrijfscontent? Wij bekijken samen welke componenten essentieel zijn om je bedrijf zichtbaar te maken. Aarzel dan niet en neem contact op met ons, wij helpen je met plezier om een website en bijhorende te creëren die eruit springt.

Contentcreatie check? 

Dan is het enkel nog een kwestie van deze content bij je doelpubliek te krijgen. Hierbij kunnen sociale mediakanalen, waaronder Pinterest, helpen. Zorg voor een bedrijfsprofiel op Pinterest en maak van elk blogbericht één of meerdere posts. Daarbij let je best op volgende richtlijnen:

1) Beeld

Zorg steeds voor een kwaliteitsvol, uniek beeld bij je post – een sfeerbeeld. Hierbij zet je je merk/product idealiter in het middelpunt. Je werkt ook best met een verticaal beeld van 2:3, met je logo erop. Meer over hoe je beeldend aan de slag gaat voor jouw bedrijf lees je in onze blog over visuele communicatie.

2) Tekst

Voeg daarnaast tekst toe aan je beeld zodat mensen in het overzicht meteen zien wat je hen kan aanbieden. Deze tekst maak je best zo concreet en praktisch mogelijk, bijvoorbeeld: ‘5 tips om…’). Maak mensen met andere woorden nieuwsgierig om door te klikken.

HOE VERBETER IK MIJN SEO IN 6 STAPPEN?

SEO: iedereen weet er iets van, maar weinigen weten wat het écht inhoudt. SEO is kort voor het Engelse begrip Search Engine Optimization, bij ons beter bekend als zoekmachine-optimalisatie. Het...

3) Zoekwoorden
  • Zorg altijd voor een duidelijke, aansprekende titel en omschrijving bij je post. Maak daarbij zoveel mogelijk gebruik van relevante zoekwoorden. Gebruik ook af en toe enkele populaire zoekwoorden die trending zijn in een bepaalde periode, bijvoorbeeld ‘Sint’ en ‘kerst’ in de wintermaanden en ‘Pasen’ wanneer de lente aanbreekt.
  • Op Pinterest kan je via de zoekbalk een zoekwoord intypen en dan geeft Pinterest de meest gezochte zoekwoorden aan die hiermee gerelateerd zijn. Dit is een heel handige manier om snel relevante zoekwoorden te vinden voor je post. Of je kan ook altijd gebruik maken van de Google zoekwoordplanner.
  • Pas je zoekwoorden steeds aan per pin.
  • Meer over een optimale SEO-strategie lees je in onze blog.
4) Video
  • Upload daarnaast af en toe een video op Pinterest. Video’s genereren doorgaans meer bereik, maar statische afbeeldingen leiden dan weer tot meer doorklikken, aldus Arlette Dijkstra.
  • Zorg hier dus steeds voor afwisseling en evalueer wat het beste werkt.

Wat je dus vooral moet onthouden is dat content op Pinterest visueel aantrekkelijk dient te zijn en dat je content een oplossing moet bieden op de vragen waar je doelpubliek mee zit. Dat doe je aan de hand van relevante zoekwoorden. Door rekening te houden met voorgaande tips creëer je de ideale Pintereststrategie voor jouw bedrijf.

Benieuwd naar wat wij naast het creëeren van de optimale Pintereststrategie nog bijleerden op het Social Media Ondernemer Congres 2021? Ontdek onze belangrijkste takeaways in onze blog!

Toch hulp nodig met je Pintereststrategie? Graviteit helpt je maar al te graag.

social media