Gepost op

De Apple IoS update: een doorn in het oog van Facebook

De kans is groot dat jij net als ons volledig in de war was nadat Apple haar nieuwste update op de markt bracht. Omdat Apple reeds enkele keren in opspraak kwam door privacyschendingen van haar gebruikers, voegde ze een nieuwe melding toe aan de IoS 14 update die in maart 2020 aangekondigd werd. Wanneer Apple-gebruikers nu apps in de Apple Store (bv. sociale mediakanalen als Facebook en Instagram) openen, krijgen ze eerst de kans om tracking van hun online gedrag te aanvaarden of te weigeren. Apple mag dus niet meer zomaar gegevens bijhouden en delen, tenzij jij daar expliciet toestemming voor geeft.

Apple IoS update Facebookadvertentie

No more tracking

Deze update had heel wat gevolgen voor de manier waarop Facebookadvertenties voorheen werkten. Zij rekenden immers op de tracking van de Facebookgebruikers om diegenen met interesse in het bedrijf te targeten op basis van hun online gedrag. Bezochten zij je website al eens? Hadden zij interactie met soortgelijke bedrijven of producten, waren zij recent aanwezig op een specifieke plaats? Nu Apple-gebruikers niet meer getrackt kunnen worden, vervalt ook deze rijkdom aan informatie en dat is een groot probleem wanneer je als bedrijf het juiste doelpubliek wil bereiken. De gemiddelde effectiviteit van Facebook advertenties neemt zo af met maar liefst 60%!

Dus… wat doe je er dan juist aan? Daarvoor legden we ons oor te luisteren bij Mark Bongers, host van het Social Media Ondernemer Congres 2021 en oprichter van de Mark Bongers Academy.

Waardevolle data binnen Facebook zelf

Hij vertelde onder andere dat er nog steeds een schat aan data beschikbaar is op Facebook en Instagram zelf. Pagina-likes, interactie met berichten en video’s genereren cijfers die wel gemeten blijven worden aangezien zij tot het platform zelf behoren. Ondanks die schat aan waardevolle informatie zijn er maar weinig bedrijven die met deze data aan de slag gaan. De boodschap is dus duidelijk volgens Mark Bongers: als we dezelfde resultaten willen behalen, moeten we onze advertentiestrategie aanpassen.

Apple IoS update Facebookadvertentie

See-Think-Do-Care

Om de ideale post-Apple IoS update-advertentiestrategie te verkrijgen, kan je in vier stappen werken: See-Think-Do-Care.

Apple IoS update Facebookadvertentie

1. SEE

Eerst en vooral moet je beginnen bij de basis: koude doelgroepen warm maken over je organisatie, producten of evenement. Je doelgroep kent je nog niet en je moet je toonbaar maken. Je doelpubliek is hier simpel: mensen met interesse in wat je aanbiedt (vb. als meubelverkoper wil je mensen bereiken met interesse in interieur, hout, houtverwerking, decoratie, meubels, maar je wil ook mensen bereiken die onlangs een huis gekocht hebben bijvoorbeeld, ook die data heeft Facebook ter beschikking).

Hen kan je in dit stadium misschien triggeren met mooie foto’s, een filmpje van je meubels en het process van meubelmaken. Organiseer je een event, dan toon je bijvoorbeeld een aftermovie van een ander, soortgelijk evenement dat je reeds organiseerde. Een andere goede strategie in deze fase is mensen bewust maken van een probleem en daarvoor een oplossing bieden.

Een advertentie voor één van onze klanten, D.GIN, kan er in de “See” fase bijvoorbeeld zo uitzien:

Een advertentie voor D.GIN zou er in de “Think” fase bijvoorbeeld zo uitzien:

2. THINK

Nu ga je je richten op de mensen die interactie hebben gehad met je advertentie uit de vorige fase. De doelgroep kent nu je naam en is zich bewust van een behoefte of een probleem. Belangrijk is dat je nu mensen verder doet nadenken over je product/event/service. Je moet in deze fase dus meer informatie bieden, meer van je autoriteit laten zien.

Organiseer jij bijvoorbeeld een evenement, toon dan wat er op het programma staat en wie er komt spreken. Verkoop jij meubels, geef dan meer info over de materiaalkeuze, de oorsprong en de duurzaamheid. Hierbij target je dus de mensen die interactie hadden met je vorige advertentie. Dat doe je via het doelgroepenmenu in advertentiebeheer. Daar maak je nu een aangepaste doelgroep.

3. DO

Eens je deze fase hebt bereikt, kent de doelgroep niet alleen het probleem, maar ook de oplossing. Nu is het van belang dat je de bezwaren kan wegnemen die hen ervan weerhouden om je product te kopen/beroep te doen op je diensten/naar je event te komen. In deze fase verzamel je best mensen rondom je die enthousiast zijn over je product/dienst/event en die als ambassadeur kunnen optreden. User-generated content werkt in deze fase het beste. Vraag aan je ‘fans’, mensen die enthousiast zijn over je product om er iets over te delen.

In het kader van een event vraag je sprekers om te vertellen over hun deelname aan het congres. Deel reviews. Je hanteert hier het concept van social proof, je laat anderen zien die de stap reeds hebben genomen. Target hierbij de mensen die bijvoorbeeld wel al op je website terecht kwamen, maar toch niets gekocht hebben/niet ingeschreven zijn/geen contact hebben opgenomen. Deze data kan je verzamelen dankzij de Conversions API. Door deze in te stellen op het platform van jouw keuze (Google Tag Manager, Wix, WordPress) kan je immers gebeurtenissen via de server meten, zoals het verkeer op je website.

Een advertentie voor D.GIN zou er in de “Do” dan zo kunnen uitzien:

Graviteit - reviews
Apple IoS update Facebookadvertentie

4. CARE

Deze fase richt zich naar de mensen die reeds een product bij jou aankochten/beroep deden op je diensten/naar je event gingen/gaan. Het is belangrijk om deze mensen betrokken te houden bij je bedrijf, zij hebben immers al het hele overtuigingstraject met succes doorlopen. Hen wil je niet kwijt, zij zijn je gloednieuwe ‘fans’. Vraag mensen die al in aanraking kwamen met je producten/diensten/events om een video te maken van hun ervaring met jouw product of dienst. Deze video’s kan je dan weer opnieuw gaan gebruiken in fase 3 van een nieuw overtuigingsproces. Het levert je een win-win situatie op: je klanten voelen zich betrokken en helpen je daarbovenop om potentiële klanten geïnteresseerd te krijgen.

Nog enkele handige tips

  • Zorg steeds voor een combinatie van video- en foto-advertenties die elkaar in een logische volgorde opvolgen.
  • Merk je dat je Facebookadvertentie goed loopt en wil je er extra budget aan toevoegen? Ga dan niet meteen verdubbelen, maar doe dit gradueel. Verhoog je budget ook pas nadat je de leerfase van je advertentie hebt afgerond.
  • Maak verschillende advertenties en laat die gelijktijdig lopen. Kijk vervolgens welke tekst/foto het best werkte en pas die lessen toe om een nog betere versie te maken van de advertentie.
Apple IoS update Facebookadvertentie

In een notendop moeten we dus onze advertentiestrategie aanpassen in het post-Apple IoS update-tijdperk. We beginnen daarbij best met koude doelgroepen die we targeten op basis van interesse, de Apple IoS update zorgt er immers voor dat we makkelijker brede doelgroepen kunnen targeten en moeilijker specifieke doelgroepen. Ga vervolgens over tot het targeten van warme doelgroepen die reeds interactie hadden met je Facebookaccount-en content en zorg steeds voor de perfecte fit tussen de boodschap en de doelgroep. Stem je advertenties daarbij steeds af op het klantstadium van je doelgroep.

Benieuwd naar wat wij naast het opzetten van een Facebookadvertentiestrategie na de Apple IoS update nog bijleerden op het Social Media Ondernemer Congres 2021? Ontdek onze belangrijkste takeaways in onze blog!

Toch hulp nodig bij het opzetten van de perfecte Facebook advertentiestrategie? Graviteit helpt je maar al te graag.

social media