Gepost op

Van 22-24 september volgden Graviteit-collega’s Ines en Febe het Social Media Ondernemer Congres 2021 mee. Dit congres vond volledig online plaats. Met meer dan 20 sprekers vormde het congres dé plaats om ideeën te verzamelen.

Wij zetten de belangrijkste takeaways uit dit congres voor jullie op een rijtje zodat ook jij mee bent met de social media trends van het najaar.

social media

1. Arlette Dijkstra – Hoe zet je Pinterest zakelijk in voor je bedrijf?

Arlette Dijkstra, oprichtster van het bedrijf Pincreative, kwam op het congres spreken over de ideale Pintereststrategie voor jouw bedrijf. Ze gaf tips over het type content dat je best plaatst, de afmetingen, het belang van zoekwoorden en hoe je als bedrijf meer baat kunt hebben bij het bieden van oplossingen voor de vragen waar je doelgroep mee zit.

Wat wij vooral onthouden uit de presentatie van Arlette?

  • Gebruik de zoekbalk van Pinterest om interessante keywords te vinden en speel in op populaire zoekwoorden
  • Statische afbeeldingen zorgen voor meer doorklikken, video’s voor meer zichtbaarheid
  • Verhaalpins komen eraan (Pinterest Stories)

Benieuwd geworden hoe ook jij Pinterest kan inzetten voor jouw bedrijf? We werkten een handig plan van aanpak uit zodat jij hier in no time mee aan de slag kan! Lees er alles over in onze blog Hoe werk jij als bedrijf een goede Pintereststrategie uit?

2. Koen van de Wetering – Landingspagina’s zorgen voor een exponentiele groei in aankopen

Koen van de Wetering legde op het congres zijn tool, AdPage, uit. AdPage is een tool die zorgt voor razendsnelle laadtijden van landingspagina’s. De kracht van landingspagina’s zit hem volgens Koen vooral in het feit dat mensen een beperkt aantal keuzes krijgen en ze bijgevolg niet kunnen afhaken door een overaanbod op je website.

Onze belangrijkste bevindingen uit zijn presentatie?

  • Op een landingspagina moeten mensen snel de essentie zien
  • Landingspagina’s hebben maar 1 doel en daar moet je op focussen
  • Je kan landingspagina’s ook gebruiken om personeel te werven

Bij Graviteit maken ook wij gebruik van landingspagina’s om de focus te leggen op een speciale actie bij onze klanten, zoals een evenement, een speciale korting of een landingspagina waar mensen specifieke informatie kunnen opvragen over een actuele wijziging of nieuwtje.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

3. Remco Verwaijen – Presentatietechnieken

Remco Verwaijen, oprichter van adviesbureau Remco Presenteert, demonstreerde op het Social Media Ondernemer Congres 2021 zijn presentatietechnieken. Wat wij vooral onthouden?

  • Hou je IGTV (Instagram video) tussen de 5 en 10 minuten
  • Vertel je verhaal en visie aan klanten en niet puur je verkoopspraatje
  • Gebruik steevast 1 boodschap per slide als je presenteert

Ben je geïnteresseerd in presentatietechnieken? Heb je binnenkort een presentatie en wil je graag wat tips? Lees dan zeker onze blog Help! Ik moet opnieuw sociaal zijn! – Een stappenplan voor presentaties in 2021 eens. De technieken blijven ook in 2022 stand houden.

4. Veronique Prins – Tips voor ondernemers op social media 

Veronique Prins, business coach en oprichtster van Je Zaak Voor Elkaar, gaf op het congres op enthousiaste wijze enkele wijsheden mee die ondernemers op social nauw aan het hart dienen te dragen.

Wat wij vooral onthouden uit haar kleurrijke, gemotiveerde soelaas:

  • Weet wat de pijn is bij je klant en speel daarop in
  • Geef en deel echte waarde en wees consistent
  • Zorg dat je geïnteresseerd bent in je ideale klant

En daar zijn wij het volledig mee eens. Bij Graviteit zetten we steevast in op het creëren van waardevolle content. Ook benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het creëren van inspirerende verhalen en een merkcommunicatie die eruit springt?

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

5. Harmke Oudenampsen – Video’s maken met je smartphone

Harmke Oudenampsen geeft met haar bedrijfje Zakelijk In Beeld tips aan ondernemers om op een aantrekkelijke & makkelijke manier video’s te maken met je smartphone.

Wij nemen alvast enkele van haar praktische tips mee:

  • Zet het raster van je camera aan en film je onderwerp op de snijpunten
  • Zet je onderwerp in het licht
  • Zorg dat de ogen van je onderwerp op 1/3e zitten in beeld

Ook interesse in professionele foto’s of korte social media filmpjes voor jouw bedrijf? Onze fotograaf Robbe komt maar al te graag eens persoonlijk bij je langs. Of meer weten over hoe belangrijk een consequente beeldtaal voor jouw bedrijf is? Lees dan onze blog Versterk je merk met visuele communicatie.

6. Jantine Steinmetz – Contentstrategie

Jantine Steinmetz deed de contentstrategie van Dopper uit de doeken voor het aandachtige publiek op het social media congres.

Wat maakt een goede contentstrategie?

  • Laat Brand Ambassadors je content doordelen, op hun eigen manier
  • Als je gebruik maakt van influencers, zoek dan mensen die echt bij je passen
  • Goede contentstrategie = een verhaal vertellen

Graviteit is gespecialiseerd in content, design, maar alles begint bij een concept, het vertellen van een krachtig verhaal. Meer over het brengen van een bedrijfsverhaal vind je in onze blog Brand identity: Het verhaal achter jouw bedrijf. Heb je hulp nodig om een sterke basis op te bouwen? Een fundering waarop je sterk merk kan rusten? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

7. Zarayda Groenhart – Instagram & Instagram Stories

De gedreven Zarayda Groenhart, coacht ondernemers met een down-to-earth aanpak. Ze focust zich voornamelijk op Instagram en roept om meer van jezelf te laten zien.

Haar belangrijkste adviezen?

  • Als mensen je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen
  • Een goede video is een zak patat: begin de video met het interessantste stuk
  • Kom achter je dienst of product vandaan

Wil jij ook als bedrijf aan de slag met Instagram? Wij schreven een blog op basis van de inzichten van Zarayda Groenhart en Kirsten Jassies zodat jij hier in no time mee aan de slag kan gaan. Lees er alles over in onze blog 5 tips voor een goede Instagramstrategie.

8. Miranda Donkers – Goede marketingresultaten met een klein budget

Kan je ook met kleine marketingbudgetten iets bereiken op social media of is dit speelveld enkel voor grote multinationals ingericht? Daarover kwam Miranda Donkers van Stichting EHAK praten. Haar belangrijkste tips voor klein ondernemingen?

  • Je website vormt de basis van je bedrijf en die basis is het belangrijkst
  • Zorg dat je doelgroep heel duidelijk is
  • Volg interessante profielen op social media en stel jezelf voor i.f.v. een eventuele samenwerking

Graviteit helpt je maar al te graag verder met het bouwen van een stevige fundering voor je verdere social media aanpak. Wij specialiseerden ons immers in het bouwen van websites voor kleine tot middelgrote ondernemingen. Neem gerust een kijkje naar ons portfolio om te ontdekken wat voor websites we zoal ontwerpen. Meer weten over hoe je als kleine onderneming aan de slag kan? Lees dan onze blog Marketingtrends voor kleine bedrijven.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

9. Corinne Keijzer – Linkedin Marketing

Corinne Keijzer had het dan weer over Linkedin Marketing en hoe je ervoor kan zorgen dat je je boodschap niet opdringt aan je doelgroep, maar dat hij in tegenstelling echt binnenkomt bij je publiek en iets teweeg brengt.

Haar belangrijkste adviezen voor een goede LinkedInstrategie?

  • Je hebt tegenstanders nodig om voorstanders te hebben & omgekeerd
  • Posts delen heeft geen invloed op het algoritme
  • Doe geen copy paste op je persoonlijk profiel, maar praat er wel over de content op je bedrijfspagina

Toch hulp nodig bij het creëren van een aantrekkelijke advertentie die gericht is naar de juiste doelgroep? Ook daarbij kunnen we je bij Graviteit helpen.

10. Mark Tuitert – Advertentiestrategie

Olympisch kampioen en motivatiespreker Mark Tuitert nam het woord om te praten over de ideale advertentiestrategie en hoe je als onderneming een stabiele groei bewerkstelligt.

Wat we onthouden hebben uit zijn motiverende speech?

  • Zoek mensen op die in jouw hoek zitten en ga elkaar versterken
  • Je hebt altijd een lijst met dingen die je wil doen en je moet kiezen wat je prioriteit is
  • Laat Facebook je doelgroep niet bepalen! Maak content die bij je publiek past

Net zoals Mark Tuitert aanraadt, werken ook wij bij Graviteit samen met mensen die ons versterken en die wij wederom versterken. Indien je nood hebt aan een optimale advertentiestrategie, brengen wij je in contact met advertentiespecialist Feertig en werken we samen een plan van aanpak op jouw maat uit.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

11. Mark Bongers – Facebookcampagnes

Mark Bongers is naast host van het Social Media Ondernemer Congres 2021 ook oprichter van de Mark Bongers Academy waarin hij advies geeft over Facebookcampagnes. Hij bracht een erg interessant en actueel topic naar voren: hoe ga je om met Facebookadvertenties na de Apple IoS update? Zijn belangrijkste advies?

  • Na de IoS-update moeten we onze advertentiestrategie aanpassen
  • Begin met adverteren o.b.v. interesses en ga dan over tot retargeten o.b.v. interactie met je Facebook-content

Ben jij ook helemaal in paniek na de Apple IoS-update en heb je geen idee meer hoe je je advertentiestrategie nu moet opzetten? Geen nood, wij schreven een uitgebreide blog op basis van de inzichten van Mark Bongers, Wat na de Apple IoS update? 4 stappen om de ideale Facebook advertentiestrategie op te zetten.

12. Kirsten Jassies – Beeldtaal op social media

Ook onderneemster Kirsten Jassies was aanwezig op het congres en gaf er tips over de contenttrends op social media en het belang van een aantrekkelijke beeldtaal. Uit haar talrijke contentideeën nemen wij vooral volgende adviezen ter harte:

  • De huidige social media algoritmes sturen op emoties
  • Gebruik dit om mensen te inspireren
  • Korte, entertainende video’s kunnen mensen pakken, hebben stopping power
  • Speel in op trending onderwerpen

Raak ook jij af en toe het noorden kwijt in de zee van Instagramcontent en weet je niet meer waar je schip heen te sturen? Wij schreven een blog met enkele tips voor goede Instagramcontent gebaseerd op de inzichten van Kirsten Jassies en Zarayda Groenhart: 5 tips voor een goede Instagramstrategie.

social media ondernemer congres

13. Dennis van den Berghe & Youri Meuleman – Lessen voor ondernemers

Ondernemers en oprichters van Mailblue Dennis van den Berghe en Youri Meuleman, bespraken op het congres tien doorbraken om je business daadwerkelijk te doen groeien.

Wat wij vooral onthouden hebben?

  • Verzamel de juiste mensen om je heen
  • Blijf jezelf doorontwikkelen
  • Blijf denken in oplossingen, blijf jezelf

Hun belangrijkste advies is er eentje dat ons van jongs af aan werd ingefluisterd door een guitige, roodharige rebel: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Dus denk groot en begin klein en je onderneming zal langzaamaan zijn vruchten beginnen afwerpen. Dat zagen we ook in het traject van ons bedrijf dat bijna 4 jaar geleden lanceerde.

14. Gisele Rebel – Social content

Gisèle Rebel maakt voornamelijk social media content voor de voedingsindustrie. Met haar bedrijf, Foodie Content Factory, zorgt ze voor aantrekkelijke social posts voor beginnende en steeds groeiende food companies. Haar belangrijkste advies voor iedere social media strategie?

  • Zet een pakkende titel op een triggerende afbeelding
  • Begin met iets gratis te geven en zorg vervolgens voor een goede opvolging van je leads

Wanneer je op social media door je tijdlijn scrolt, moet je geraakt worden door een beeld of een stukje tekst op het beeld, je interesse moet gewekt worden en je moet willen doorlezen. Heb je dat doel bereikt? Dan kan je social media strategie niet meer stuk. Lees meer over de ideale social media strategie, specifiek voor Instagram, via onze blog 5 tips voor een goede Instagramstrategie.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

15. Ankie Gijsel – Canva voor social media advertenties 

Ankie Gijsel bracht op het congres misschien wel de meest praktische presentatie. Stap voor stap legde ze uit hoe je met Canva eenvoudig en snel leuke social media ontwerpen kan maken, zowel voor Facebook, Instagram als Linkedin. Wij lijstten enkele van haar handige, praktische tips op:

  • Zorg dat 1 item in je visual ‘de held’ is, 1 ding dat eruit springt
  • Maak verschillende versies om uit te testen welke advertentie best werkt
  • In Canva kan je ook korte, triggerende animaties maken

Geef je je social media toch liever uit handen in plaats van er zelf mee aan de slag te gaan? Graviteit kan je bijstaan met advies, social media ideetjes, het opzetten van een social media kalender of bij het ontwerpen, inplannen en plaatsen van je social media posts. Ontdek via ons portfolio enkele klanten voor wie we al eerder aan de slag gingen.

16. Martijn van Tongeren – Marketing expert

Marketing expert Martijn van Tongeren toonde op het congres zijn expertise in verband met het behouden en verwennen van je klanten aan. Zijn warme aanbevelingen om als B2C-bedrijf te blijven groeien?

  • Steek moeite in je betaalpagina
  • De kracht van woorden heeft heel veel impact op de aankoop van je product
  • Klanten zijn je beste vervolgklanten. Bied hen een warm bad op de afrekenpagina

Martijn zegt met andere woorden dat je moet zorgen dat mensen achteraf geen spijt hebben van hun aankoop, maar dat je hen op de bedankingspagina nog eens wijst op de voordelen van het aangekochte product. Vervolgens raadt hij ook aan dat je nog een extra aanbieding voorstelt, een product dat naadloos aansluit bij hetgeen de klant net gekocht heeft. Dit lijkt een slimme verkooptruc, maar volgens Martijn is het eerder een kans voor de klant om een extra product aan te kopen dat ze mogelijks ook nodig hebben en een kans voor jou aangezien je als ondernemer meer omzet maakt. Een win-win situatie dus!

Ook Graviteit denkt graag mee na over het proces en de customer journey doorheen de webshops en websites die we bouwen. Meer hierover lees je in onze blog Uit het oog, uit het hoofd.

social media ondernemer congres
social media ondernemer congres

17. Shelley Barendregt – Efficientie en tijdswinst

Shelley Barendregt is een plannings-en structuurjunkie en dat is dan ook waar haar presentatie over ging. Wat doe je als ondernemer met alle ideeën die je hebt en hoe vul je je tijd (waarvan je altijd te weinig hebt) zo efficiënt mogelijk in?

  • Iedere ondernemer heeft een tijdlek
  • Zoek een systeem dat werkt voor jou
  • Beter 1 idee echt van A tot Z uitvoeren dan dat je van 10 ideeën een beetje doet

Shelley promoot het zoeken van een systeem dat werkt voor jou. Ook wij bij Graviteit zijn voorstander van het logisch structureren van de taken die dienen te gebeuren. Hiervoor gebruiken we net als Shelley de planningstool Trello waarbij ieder teamlid overzichtelijk ziet wat er dient te gebeuren, welke zaken prioriteit krijgen en welke zaken in afwachting staan.

Daarnaast kan Graviteit helpen bij het ontwikkelen van een contentkalender voor je social media posts zodat ook deze aan een continu ritme gepost worden, met ruimte voor de meer spontane ideeën. Want ‘time’ is inderdaad ‘money’.

Dit waren in het kort de belangrijkste takeaways en ideeën die wij uit het Social Media Ondernemer Congres 2021 onthouden hebben en waar we verder mee aan de slag gaan in de toekomst. Volgend jaar zijn we er wellicht opnieuw bij en ontdekken we wat er in een jaar tijd veranderd is in het social media landschap.

Indien je ook op zoek bent naar een partner om je concept, content of design uit te werken, plannen wij graag een vrijblijvende babbel met jou in. We noteren dit vervolgens in onze Trello-agenda, verkondigen de blijde boodschap in een snelle video op Instagram en maken er een mooie visuele post met duidelijke titel van op Pinterest 😉

Tot snel?