Persoonlijke, oprechte en hapklare content:
wees groots in het klein zijn.
Communicatie, reclame, marketing. Het is moeilijk en onnodig om deze sectoren scherp af te bakenen. Elk vakgebied heeft een eigen focus, maar het hoofddoel is steeds hetzelfde: bedrijven doen groeien. Graviteit definieert zich in eerste instantie als communicatiebureau. Maar omdat het één niet zonder het andere kan, vinden we het belangrijk om ook up-to-date te blijven van wat er leeft in de marketingwereld. Op het event Future Proof Marketing, dompelde Graviteit zich onder in de huidige trends binnen marketing.
Wat zijn de marketingtrends voor 2018?
Op donderdagavond stond het event Future Proof Marketing aangestipt in de agenda van Graviteit. Het motto van de avond luidde: “blijf op de hoogte van de laatste marketing trends & technologieën”. Op het programma stonden 4 keynotes die elk een marketingtrend onder de loep namen.
- Pello Mugica Gonzalez (zaakvoerder van Cross Validated) had het over predictive marketing en het belang van data,
- Thibo Christiaens (zaakvoerder van Brandimpact) over het Google Search Algoritme en SEO,
- Maarten Kesteloot (zaakvoerder van Influo) over Influencer Marketing
- en Bram Van Oost (Marketing Manager van Poppr) over virtual en augmented reality.
Na elke keynote was er ruimte voor enkele vragen.
Eén vraag keerde telkens terug. “Is er potentieel om deze marketingtrends voor kleine bedrijven toe te passen?”
Hoe toegankelijk is virtual reality, augmented reality, predictive marketing en machine learning?
De vraag of bepaalde marketingtrends voor kleine bedrijven mogelijkheden bieden, bleek interessant. Zeker omdat het antwoord niet steeds eenduidig “ja” was. Nieuwe technologieën zoals virtual/augmented reality of predictive marketing en machine learning zijn technologische hoogstandjes. In theorie kunnen ook kleine bedrijven hier mee aan de slag om creatieve en doeltreffende campagnes op te zetten. In de praktijk hangt er echter een stevig prijskaartje vast aan deze marketingtrends.
Aangezien beide technieken volop aan het groeien zijn, bestaat de kans dat het kostenplaatje in de nabije toekomst gunstig evolueert. Kijken we bijvoorbeeld naar virtual reality, dan zien we dat er qua hardware al heel wat budgetvriendelijke oplossingen zijn. De grotere vraag zal ook op vlak van software voor meer aanbieders zorgen, wat de marktprijzen enkel ten goede kan komen. Daarnaast zijn er al goedkopere manieren om de realiteit te manipuleren of om nieuwe werelden te creëren, maar deze gunstigere prijzen gaan hand in hand met lagere kwaliteit.
Ok, de technologie zelf leent zich nog niet voor elk bedrijf. Toch kan de achterliggende gedachte van de technologieën wel onmiddellijk toepast worden. Virtual en augmented reality staan in de eerste plaats voor beleving, voor het sterker maken van visuele ervaringen en voor het brengen van verhalen. Predictive marketing steunt op het belang van analyse en opvolging. Deze eigenschappen tonen wat er leeft in de maatschappij. Het is perfect mogelijk om deze inzichten toe te passen op traditionelere communicatiemiddelen of toegankelijkere media.
Graviteit gelooft dat er voor elk bedrijf en elke sector mogelijkheden zijn om ook met beperktere middelen communicatie te creëren die past in de huidige tijdsgeest.
Search Engine Optimization: nieuwe algoritmes, nieuwe opportuniteiten?
Er zijn gelukkig ook marketingtrends voor kleine bedrijven die wel onmiddellijk toepasbaar zijn. Search Engine Optimization is en blijft een belangrijk middel om visibiliteit te verhogen en om potentiële klanten aan te trekken. Het concept van SEO is op zich geen nieuwe tendens. De innovatie zit eerder in de steeds veranderende algoritmes van Google, of in het opkomen van nieuwe zoekmethodes zoals Voice Search. In principe kan een klein bedrijf hier evengoed de vruchten van plukken als grote ondernemingen. De belangrijkste aspecten van een geslaagde SEO strategie zijn immers experimenteren en geduld hebben. Zeker als bedrijven zich in een nichemarkt bevinden, is SEO een ideale tactiek om boven de weinige concurrentie uit te steken.
Search Engine Optimization stopt nooit. Wie niet meer optimaliseert, geen extra links implementeert of stopt met boeiende content maken, wordt van de troon gestoten. Dat is beangstigend, maar tegelijkertijd ook hoopvol. De moraal is dat SEO werkt voor bedrijven die doorzetten en consequent authentieke, visueel aantrekkelijke en gedetailleerde content delen. Succes hangt dus niet per se samen met een hoge financiële inbreng!
Nog een belangrijke side note uit deze sessie: zet niet alleen op SEO in. Een plotse algoritme update of een onverwachte move van een concurrent kan jouw rankings snel in de war brengen. Een nog betere tip: zet nooit 100% in op één tactic in het algemeen. Kies voor een multichannel aanpak, denk na over waar jouw klanten actief zijn, en zorg dat elk kanaal een unieke ervaring biedt.
Lees meer over de ideale SEO-aanpak in onze blog.
Van micro-influencers tot brand advocates en brand ambassadors
Ook op vlak van influencer marketing zijn er tal van mogelijkheden voor KMO’s. De kans is klein dat je met een net opgestarte zaak of met een kleine familiezaak Kim Kardashian kan scoren voor een Instagram post. Gelukkig zijn er ook andere en vaak doeltreffendere manieren om te zorgen dat er online over jouw bedrijf of product gesproken wordt. Naast grote of middelgrote sterren (de zogenaamde mega- en macro-influencers) zijn er immers ook de micro-influencers. Dit zijn bloggers, vloggers en social media gebruikers die een beperkter bereik, maar wel een erg trouwe achterban hebben. In hun vaak erg specifieke niche of branche hebben micro- influencers veel invloed, wat de perfecte setting creëert om jouw merk of product onder de aandacht te brengen. Kleinschaligere influencers hebben geen woekerbedragen nodig om zich in te zetten voor bedrijven. Dat is zo omdat ze meestal oprecht achter de producten in kwestie staan. Vergoedingen moeten ook niet per se monetair zijn. Zo lang er maar een balans is tussen wat er gegeven en gekregen wordt!
Naast de klassieke influencers zijn er ook de zogenaamde “brand advocates” of “brand ambassadors”. Niets krachtiger dan werknemers, klanten en partners die transparant en oprecht ervaringen delen in de online wereld. Indien deze partijen echt tevreden zijn over de samenwerking, worden deze berichten met plezier en kosteloos geplaatst. Gratis en échte reclame met een grote visibiliteit, klinkt goed toch!
Geen idee hoe je van start gaat met engageren van influencers of brand ambassadors? Graviteit helpt graag!
Andere marketingtrends voor kleine bedrijven: kies voor video, LinkedIn & Instagram, en direct klantencontact
SEO en influencer marketing zijn twee mooie voorbeelden van marketingtrends die toegankelijk zijn voor KMO’S. Zijn er naast deze voorbeelden die op Future Proof Marketing werden aangekaart nog marketingtrends voor kleine bedrijven die het bekijken waard zijn?
Ja, heel wat zelfs! Kleine ondernemingen kunnen bijvoorbeeld perfect op de kar van de videohype springen. De tijd dat je een professionele cameraman en filmeditor moest inhuren voor het maken van beeldmateriaal is voorbij. Video moet oprecht, hapklaar en persoonlijk zijn. Niets wat je niet met jouw smartphone kan dus.
Hou ook de populariteit van social media kanalen in de gaten. De huidige tendens is het toenemende belang van LinkedIn en Instagram, en het dalend publiek van Twitter en Facebook. Veel twitteraars namen afscheid van het platform na onsuccesvolle nieuwigheden zoals de uitbreiding van het aantal tekens per post. Facebook staat in een slecht daglicht omwille van privacy issues, wat heel wat gebruikers wegjaagde.
Een laatste tip is de focus op direct klantencontact. Zorg dat jouw bedrijf makkelijk bereikbaar is via verschillende media en maak customer service laagdrempelig. De perfecte manier om dit te doen is door in te zetten op chats en messenger.
Hierboven een simpel voorbeeld van hoe Graviteit als klein bedrijf gebruik maakt van de huidige trends binnen marketing.
Graviteit was aanwezig bij het event van motorcross club MC Scheldeland, onder andere door het ophangen van een spandoek. We maakten zelf een simpele video van het spandoek en de setting, gewoon met de smartphone! Het filmpje is visueel aantrekkelijk, en de combinatie met de audio zorgt dat volgers zich – mits gebruik van de nodige fantasie – op het motorcross event voelen. Dit filmpje werd samen met de nodige hashtags gedeeld op Instagram, het ideale platform voor dit soort hapklare posts. De offline promo werd dus gebruikt om online content te genereren, een doeltreffend voorbeeld van multichannel communicatie.
Het is voor kleine bedrijven soms moeilijk om op te boxen tegen giganten in de markt. Dé oplossing is echter om van het “klein zijn” een voordeel te maken. Deel échte en oprechte content. Wees toegankelijk voor klanten en prospects. Toon de mens achter het bedrijf. Betrek het publiek in jouw verhaal.
Wees groots in het klein zijn!