Gepost op

CSR ondernemen, dat is ondernemen met economische, sociale en ecologische aspecten in het achterhoofd (of liever in hart en nieren). Ben je al goed op weg om met je CSR-inspanningen en het uitbouwen van jouw CSR-strategie, maar weet je niet goed hoe je dit nu het beste kan duiden naar je klanten toe? In deze blog geven we je enkele tips mee voor jouw CSR-communicatie.

Tip 1: Information is key

Voorzie voldoende informatie over de CSR-activiteiten van jouw bedrijf, zodat jouw klanten hiervan op de hoogte zijn. Tony Chocolony’s is bij één van de besten van klas als het gaat om informatieverschaffing omtrent CSR-activiteiten. Zij zetten zich namelijk al jaren in om chocolade 100% slavenvrij te maken. Op hun website wordt die missie dan ook heel gedetailleerd uitgestippeld. Zo geven ze informatie over wat moderne slavernij juist inhoudt, waarom zij hier verandering in willen brengen, hoe zij dat nu juist doen en hoe jij als klant hiertoe kan bijdragen.

Omdat deze informatie zo uitvoerig wordt besproken en gestaafd wordt met concrete acties en voorbeelden, gelooft de klant dat dit verhaal klopt. Om zo’n missie te kunnen realiseren, moet je er als bedrijf in de eerste plaats op toezien dat jouw verhaal in de werkelijkheid ook écht steek houdt.

Tip 2: breng een consistente inhoudelijke en visuele boodschap over

Zowel inhoudelijk, maar ook in de look & feel van jouw bedrijf is het belangrijk om een samenhangend verhaal te creëren. Op die manier trek je eenzelfde lijn doorheen jouw CSR-verhaal en wordt die boodschap ook visueel duidelijk voor de klant. Graviteit ontwierp al voor verschillende klanten een vernieuwde branding waarbij het visuele aspect in lijn ligt met het inhoudelijke verhaal van het merk. Voor Bakkerij Bekaert belichten het nieuwe logo en de huisstijl het artisanale aspect, de natuurlijke ingrediënten en de aandacht voor producten uit de korte keten. Hun inhoudelijke verhaal van een traditionele en ambachtelijke manier van werken wordt zo op een moderne manier naar voren gebracht.

Ook voor Yuso, een energieplatform met expertise in duurzame energie-injectie en afname, zorgde Graviteit voor een vernieuwde branding in lijn met hun inhoudelijke boodschap. Zo weerspiegelt het logo duidelijk hun kijk op de energiemarkt. De heldere groene tinten sluiten aan bij de focus op hernieuwbare energie en het visuele element staat voor zowel evenwicht als beweging, wat duidt op de flexibele en dynamische mindset van het bedrijf. In de slogan (“Making new energy flow”) wordt alles samengevat waarvoor zij staan, namelijk inzetten op nieuwe, groene energie. Een consistente inhoudelijke en visuele boodschap zorgt ervoor dat je bedrijf geloofwaardig, betrouwbaar en duidelijk overkomt. Belangrijk dus voor je CSR-activiteiten is om deze in lijn te laten liggen met je brand identity.

Tip 3: Wees eerlijk en transparant, want ‘honesty is the best policy’

Het heeft geen zin om je voor te doen als een CSR-actief bedrijf als dit in de werkelijkheid niet het geval is. Zoals werd aangehaald in onze vorige blog over wat CSR nu juist inhoudt, is het belangrijk om de drie aspecten van CSR toe te passen vooraleer te verkondigen dat je dé CSR-specialist bent. Want hoe hard een correcte toepassing van CSR ondernemen kan zorgen voor een imagoverbetering, zo hard kan een incorrecte toepassing zorgen voor een echte imagocrisis.

Een voorbeeld hiervan vinden we bij Shell. In een campagne van Shell promootte de oliegigant haar diensten door te beweren dat de brandstof die zij aanbieden CO2-neutraal is. In de praktijk boden zij eigenlijk een vorm van CO2-compensatie aan. Mensen konden door 1 cent per liter extra te betalen, bijdragen aan het aanplanten van nieuwe bomen en een duurzaam bosbehoud. Een compensatie zorgt er echter nog niet meteen voor dat een vervuilend product plots niet meer vervuilend is. Het was dus best wel gewaagd van het bedrijf om deze boodschap op die manier te brengen. En het nieuws werd natuurlijk dan ook opgepikt door verschillende milieuorganisaties die hun duidelijke afkeuring lieten blijken bij de pers, op social media en andere kanalen… Moraal van het verhaal? Wees open, eerlijk en transparant, het niet erg om kleine stapjes te zetten richting meer CSR-ondernemen, maar wees hier nederig over en laat je acties niet anders of groter uitschijnen dan ze in werkelijkheid zijn.

Graviteit -
Foto van NOS.nl

Je hoeft bovendien niet meteen te verkondigen dat je bedrijf CSR proof is, ook kleine acties zijn een meerwaarde en mogen zeker gecommuniceerd worden naar de klanten. En let’s be honest, zulke veranderingen doorvoeren in een bedrijf is zeker niet altijd gemakkelijk en het is geen schande om daar eerlijk over te zijn. Het is juist die eerlijkheid die klanten appreciëren.

Tip 4: Maak duidelijk waarom je CSR-activiteiten relevant zijn voor je bedrijf 

Het is belangrijk voor de klant om bij jouw CSR-activiteiten een logische link te kunnen leggen met de producten en diensten die je als bedrijf aanbiedt. Enerzijds om de meerwaarde aan te tonen van deze CSR-acties bij de producten en diensten die je aanbiedt. Mensen voelen zo dat zij door het kopen van jouw product ook echt bijdragen aan je missie en iets goed doen voor de wereld. Anderzijds is het ook van belang om een geloofwaardig CSR-beleid te creëren en om uitleg te geven over waarom je een bepaalde actie doorvoert. Als je geen zinnige reden geeft over het ‘waarom’ van je acties, krijgt de klant het idee dat je deze actie enkel en alleen voor reputatiedoeleinden doorvoert.

Onze klant BeMedico doet dit bijvoorbeeld op de goede manier door een organisatie te sponsoren aan de hand van hun eigen medische machines. Deze machines kunnen in Iran en Irak  kinderen met schisis, een gelaatsmisvorming, helpen. Er is een logisch verband met de producten die BeMedico aanbiedt en de sponsoractie voor de Nadjmi Foundation. Ook in de baseline van het bedrijf ‘We care & dare’ komt dit zorgaspect opnieuw naar voren.

Tip 5: Vermijd een promotionele toon en houd de communicatie low key

Je mag zeker en vast jouw CSR-activiteiten duidelijk en breed verspreiden, maar het is belangrijk om er hierbij op toe te zien dat je niet de indruk opwekt dat je deze CSR-activiteiten enkel voor promotionele redenen uitvoert. De boodschap die je overbrengt moet oprecht overkomen. Heeft de specifieke actie die jij ondersteunt met je bedrijf geen duidelijke link met de producten en diensten die je aanbiedt, maar wil jij als bedrijf een duidelijk standpunt innemen in een belangrijk actueel debat? Dat kan zeker ook. Sterker nog, doe je dit regelmatig, communiceren over éénzelfde maatschappelijk thema, dan zal jouw bedrijf na verloop van tijd onlosmakelijk verbonden worden met dit thema en zal dit een duidelijk effect hebben op je imago en reputatie.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan United Colors of Benetton. Niet enkel hun naam en hun reclamecampagnes, maar hun gehele bedrijf – inclusief productaanbod – ademt LGBTQ+ sympathie, aandacht voor diversiteit, een stop tegen haat en een oproep tot meer samenwerking een aanvaarding.

Bij Starbucks daarentegen komt steun voor de LGBTQ+ community in eerste instantie niet meteen naar voren in hun producten en brand identity, maar dat houdt hen niet tegen om er af en toe aandacht voor op te werpen. Zo lanceerden ze onlangs een campagne-filmpje met aandacht voor de LGBTQ+ community. Het filmpje heeft niet direct een promotionele toon, maar vertelt eerder een verhaal over een stigma dat vandaag nog steeds heerst en waaraan Starbucks haar steentje wil bijdragen om dit meer bespreekbaar te maken. Gedurende het hele filmpje weet de kijker niet dat dit een campagne van Starbucks is, pas op het einde wordt duidelijk welke rol Starbucks hierin speelt.

Je kan dus wel degelijk communiceren over maatschappelijke thema’s waar je als bedrijf niet meteen duidelijk mee verbonden bent, maar waar je wel achter staat. Het maakt je bedrijf bovendien sympathieker, maar wel enkel als je dit met goede bedoelingen en op de juiste manier doet. Deel je bijvoorbeeld bij elk actueel topic een post met ‘wij steunen….’, maar koppel je hier verder niets aan, zijn je daden slechts hol en kom je minder geloofwaardig en betrouwbaar over en bereik je het omgekeerde van het doel dat je voor ogen had.

Tip 6: Verspreid de boodschap en bereik zoveel mogelijk mensen

Tot slot willen we benadrukken dat je waarschijnlijk al verder staat in het hele CSR-verhaal dan je initieel zou denken maar dat je dit misschien nog niet duidelijk genoeg naar voren brengt in jouw bedrijfscommunicatie. In onze blog over wat CSR nu juist inhoudt, kom je te weten wat jij als bedrijf nu al doet. Eenmaal duidelijk is welke sociale en/of ecologische acties je wilt bereiken als bedrijf, kan je je richten op het verspreiden van de boodschap, met aandacht voor alle bovengenoemde tips. Niet alleen vaste informatie in de vorm van een duidelijke visietekst op de website is dan van belang, ook nieuwe updates i.v.m. je inspanningen zijn belangrijk om je klanten te herinneren aan jouw doelstellingen en verwezenlijkingen op vlak van CSR.

De perfecte manier om updates i.v.m. je CSR-inspanningen te delen, is via social media. Op social media kan je namelijk snel en makkelijk jouw doelgroep op de hoogte brengen in posts en tijdelijke stories. Bovendien kan je bij je stories een aparte ‘highglight’ creëren om al jouw recente CSR-acties onder te verzamelen, waardoor volgers makkelijk kunnen zien wat je reeds verwezenlijkt hebt. Daarnaast hoef je op social media ook helemaal geen saaie tekst te brengen, maar kan je op een creatieve en meer dynamische manier communiceren over jouw CSR-activiteiten. Een voorbeeld van een organisatie dit dit doet is Oxfam België.

Graviteit - Oxfam
Foto: Instagram – oxfam.be

Tot slot kan je door op social media te communiceren ook de aandacht van nieuwe volgers trekken door gebruik te maken van hashtags of door berichten naar een specifieke doelgroep te promoten.

Wil jij op een leuke en creatieve manier informatie over jouw CSR-activiteiten aan jouw volgers overbrengen? Graviteit kan je bijstaan met social media advies, het uitwerken van een post planning of het onder handen nemen van je volledige branding en communicatie. 

Neem gerust contact met ons op.