Gepost op

Binnen onze familie is een goede educatie essentieel. We willen ons immers blijven specialiseren in content, concept en design. Daarom hebben we ook het afgelopen jaar vanalles bijgeleerd. Onze tips op vlak van communicatie, webdesign, grafisch ontwerp en sociale media delen we dan ook maar al te graag met jou. Onze learnings ingekaderd.

Animatie van een kader met verschillende foto's in onderandere een foto van Ines en Febe die bij een scherm posseren waar "Social media ondernemers congress 2021" op staat, een verzameling van Instagram logo's, een verzameling van Facebook logo's etc.
visuele communicatie graviteit: Vergrootglas met oog en filmrol, met kleurrijke abstracte achtergrondelementen.

VISUELE COMMUNICATIE: HET BELANG VAN PASSEND BEELDMATERIAAL VOOR JE BEDRIJF

Als je wil dat klanten doorklikken naar je website, een product bestellen of simpelweg meer informatie opvragen, zal je moeten zorgen dat je eerst en vooral de aandacht trekt. Klanten zullen zich aan de hand van een sterk verhaal meer verbonden voelen met je bedrijf. Een goed beeld vat perfect samen waar je als merk voor staat en wie je bent. Je kan dit zowel visueel als illustratief uitspelen. Let er enkel op dat je dezelfde tone of voice als bij je andere communicatie hanteert.

HOE GEEF JE EEN PRESENTATIE/VERKOOPSPITCH DIE ER ‘BOENK’ OPZIT?

Je luisteraar inpakken met je presentatie is een droom die we allemaal werkelijkheid willen zien worden. Om ervoor te zorgen dat je je luisteraar onderweg niet kwijtgeraakt, moet je eerst en vooral zorgen dat je presentatie logisch in elkaar zit. Wanneer je een presentatie geeft, moet je een duidelijk en aantrekkelijk verhaal opbouwen. Dankzij de drie magische woorden Inhoud, Structuur en Storytelling connecteer je met je luisteraar en trek je hem mee in jouw verhaal. Dankzij ons stappenplan, aangevuld met handige tips&tricks creëer je in no time een killerpresentatie die raak is.

Illustratie van een vrouw in een ruimtepak met haar armen wijd open, kijkend naar de kijker. De achtergrond toont abstracte vormen en een sterrenhemel.
Astronautenillustratie zittend op een grote rode planeet, omringd door verschillende planeten tegen een donkere sterrenhemel.

NEUMORPHISM, SCROLLING ANIMATIONS EN 3D ANIMATIES FLOREREN OP HET WEB

De webtrends van 2021 zullen ook in 2022 blijven voortleven. Onder andere het gebruik van neumorphism, scrolling animations, 3D animaties, emoji’s, illustraties en het gebruiken van trendy kleuren, kunnen je website een enorme boost geven. Wij houden alvast onze ogen open voor de webtrends van het nieuwe jaar!

EEN JUNGLE VOL COMMUNICATIEBEESTEN

In 2021 analyseerden we daarnaast ook de verschillende communicatieprofielen die in onze samenleving- of was het nu beestenboel? – te vinden zijn. Zo kent iedereen wel een stille bambi, vage lama of overenthousiaste orang-oetang, toch?

communicatiebeest: Collage van verschillende dieren op een mintgroene achtergrond, waaronder een kameleon, papegaai, lama, schaap, kitten, hert, pauw, stokstaartje, luiaard en orang-oetan.
Illustratie van zes astronauten zwevend in de ruimte, met één astronaut in het midden die 'Jouw bedrijf' vertegenwoordigt, in een kleurrijke sterrenachtergrond.

HET VERHAAL ACHTER JOUW BEDRIJF

Dit jaar gaven we al inzicht in het belang van de visuele beeldtaal waarmee jouw bedrijf communiceert. Maar niet enkel de visuele communicatie moet juist zitten, ook het verhaal dat achter jouw bedrijf zit en dat in alles terug te vinden is, moet consistent zijn en bomvol power zitten. Pas wanneer alles achter de schermen in orde is, is jouw keuken klaar om haar gerechten aan de wereld te laten proeven. Met andere woorden: zet je keuken op orde en lanceer jouw bedrijf richting een mooie toekomst aan de hand van een duidelijke missie, visie en unieke waarde X.

SEO: ZORG DAT JE BEDRIJF GEVONDEN WORDT DOOR ZOEKMACHINES

Een extra power tip om je bedrijf te lanceren richting een mooie toekomst is het optimaliseren van je SEO. SEO is kort voor het Engelse begrip Search Engine Optimization, bij ons beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzameling van technieken die je kan gebruiken om jouw website te verbeteren zodat ze makkelijker gevonden wordt door zoekmachines zoals Google of Bing. Die zoekmachines matchen namelijk jouw website met de zoektermen van gebruikers en bepalen hoe hoog jouw website tussen andere relevante zoekresultaten gerankt wordt. SEO zal in 2022 nog belangrijker worden.

Infographic met SEO-gerelateerde iconen zoals doelgroep, keywords, links en ranking rond een laptop met 'SEO' op het scherm.
Een illustratie van twee mensen die op een groene ondergrond zitten, elk bezig met hun digitale apparaten. Boven hen staat de tekst "Webcare" met een wifi-symbool, wat wijst op online communicatie en ondersteuning.

WEBCARE: HET BELANG VAN EEN ONLINE KLANTENSERVICE

We hadden het dit jaar al over heel wat manieren om je bedrijf te doen groeien: via visuele communicatie, het verhaal achter je bedrijf, een aantrekkelijke branding en het inzetten op SEO-optimalisatie. Maar deze tips hebben enkel en alleen nut als je ook bereid bent om in te zetten op klantenservice. Je klanten soigneren, luisteren naar hun wensen, noden en eventuele opmerkingen is essentieel om er als bedrijf uit te springen en om loyaliteit op te bouwen. Mensen verwachten steeds meer een snelle communicatie: een duidelijk antwoord op hun vragen en snelle hulp bij problemen.

SOCIAL MEDIA

Ook over social media leerden we dit jaar heel wat bij. Zo volgden we het Social Media Ondernemer Congres 2021 mee waar enkele social media specialisten kwamen praten over de must do’s op sociale media. Wij namen hun tips mee en lijstten ze voor jullie overzichtelijk op. Ook in 2022 zal het hanteren van een social media strategie op kanalen als Pinterest, Instagram en Facebook belangrijk blijven.

Febe en Ines van Graviteit wijzen enthousiast naar een tv-scherm waarop de tekst "Social Media Ondernemer Congres 2021" staat. De afbeelding suggereert een professionele omgeving en een focus op sociale media.
Frank Mertens Ines Maroye Graviteit brand imago Sterck Oost-Vlaanderen

Graviteit en Sirus verstercken elkaar

Om het jaar en deze blog in stijl af te sluiten, belichten we in het Sterck Magazine Oost-Vlaanderen onze samenwerking met Sirus. We vertellen er over onze branding- en communicatiestrategie voor het softwarebedrijf en onze vlotte, leuke manier van samenwerken.

Het is duidelijk dat we dit jaar heel wat bijleerden. Ook in 2022 willen we onze kennis verder uitbreiden zodat we jullie nog beter van dienst kunnen zijn!

Geïnteresseerd in onze kennis op vlak van concept, content en design? Aarzel niet om contact op te nemen!

Deze blogpost werd het laatst gewijzigd op november 26, 2024.