De landing als stagiair bedrijfscommunicatie
Voorzichtig raakten mijn voeten vaste grond, eerst nog een beetje wankel, maar steeds steviger. Ik was er geraakt, dit was het, ik was geland als stagiair bedrijfscommunicatie op communicatieplaneet Graviteit. Ik voelde me niet echt onwennig, maar wel een beetje heel erg doodgewoon op een buitenaardse planeet vol aliens. Deze aliens hadden gelukkig geen greintje kwaad in zich. Toen de twee kapiteins van het ruimteschip, Ines en Frank, mij hartelijk ontvingen, wist ik dat ik goed zat. Twee mensen met een groot hart en een eerlijke tong, zalig! Meteen kreeg ik een e-mailaccount met een prachtige professionele handtekening, ja, zoiets is al genoeg om mijn hart een sprongetje te laten maken. Ik voelde me vanaf de eerste minuten deel van het team.
Spacewalk op kousenvoeten
Met het liedje ‘Blinding Lights’ op de achtergrond moonwalkte ik mijn eerste dag als stagiair bedrijfscommunicatie in, steevast met twee verschillende sokken aan (gênant, als ze dat maar niet doorhadden). Maar zo zijn ze niet: Frank, Ines en Eveline zouden nooit zomaar mensen judgen (oké, alleen dan de mensen uit Blind Getrouwd, Temptation Island en De Mol, maar ach zij kiezen er nu eenmaal ergens zelf voor om voor heel Vlaanderen te kijk gesteld te worden 😉). Ik kreeg meteen erg veel verantwoordelijkheid en mocht vrij snel een eerste mailing en blogpost uitsturen voor een klant, een klein eerste stapje voor het communicatiebureau, maar een grote stap voor mij. Het onbekende terrein van communicatieplaneet Graviteit begon langzaam maar zeker vorm te krijgen.
Brainstormen zijn de beste stormen
Graviteit is een bezig bijtje en ik werd volledig mee betrokken in hun bezigheden. Ik mocht websites schrijven, mailings opstellen, balpennen uitkiezen, overleggen met klanten en veel researchen en bijleren. Eén van de leukste ervaringen bij Graviteit was echter de creatieve brainstorm. Elke donderdagnamiddag houden we hier met heel het team van Graviteit een creatieve brainstorm om extra ideetjes aan te leveren voor een bestaande klant of om een idee te lanceren voor een nieuwe klant. Een heerlijke traditie waar ik maar al te graag bij aanwezig ben. Brainstormen zijn immers de beste stormen en een geapprecieerd en appreciërend team is het beste werkklimaat. Want ervoor gaan, doe je immers niet alleen.
Gepolijste meteorenparels en positiviteit om van te zweven
Tijdens een stage is feedback heel belangrijk. Van Ines en Frank krijg je dat zeker op stage. Bij alles wat ik doe, hoor ik meteen wat Frank en Ines ervan vinden en dat is leuk. Zo weet je meteen of je goed bezig bent en dat motiveert om verder te werken en je uiterste best te doen. Deze positieve instelling doet je zelfs af en toe tijdelijk de zwaartekracht vergeten.
Ik leerde tijdens mijn stage zoveel bij, onder andere over SEO (Search Engine Optimization), communiceren met de juiste tone of voice, mails uitsturen met mailchimp, overzichtelijk teamwerk organiseren met de tools Teamleader en Trello en een heus contentplan opstellen. Elke nieuwe meteoor vormde een uitdagend project dat ik mocht helpen polijsten tot een prachtig ontworpen parel.
Diepe kraters zijn nooit zo diep en meteorietenregens duren nooit lang
Ook al kwam er soms nogal een stortregen aan content binnen, toch verscheen na een tijdje ploeteren door dit aanbod steeds weer de zon. Zo schreef ik mee aan Nederlandstalige, Engelstalige en Franstalige copy, een heuse uitdaging, maar ook een avontuur dat ik graag aanging. Het onbekende terrein van elk nieuw project werd duidelijker en Graviteit slaagde er steeds in heldere, opvallende content en een aantrekkelijk design te creëren aangepast aan de specifieke noden van elke klant.
Telkens we een website maken, beginnen we allemaal aan een ware teamwerk-oefening. Ines maakt de offerte op en bepaalt de structuur van de website, Eveline begint met de staging, wat dus het voorlopige ontwerp van de site inhoudt, Frank programmeert en codeert en doet allerlei geheimzinnige dingen die tot prachtige resultaten leiden. En ik? Ik doe opzoekwerk, ik schrijf en zie mijn teksten meteen op de site verschijnen. Wanneer een eerste ontwerp af is, stuurt Ines deze site voor een eerste feedbackmoment naar de klant door waarna we eventueel aanpassingen kunnen doen. Dit proces verloopt heel erg vlot, al zitten we niet continu voor één klant bezig, maar wisselen we heel veel af en dat vind ik ook juist leuk. Dankzij dit efficiënte teamwerk vinden we in eender welke gigantisch diepe krater toch steeds onze weg.
Een ruimtereis onderneem je niet alleen
Wat dit universum zo kleurig maakt, is het feit dat je hier binnenkomt en aanvaard wordt als jezelf en dat leren hier enorm bevorderd wordt. Het Graviteit-team is enorm adaptief en wat hen zo sterk maakt, naar mijn mening, is het feit dat zij samen met de klant brainstormen, meedenken, luisteren en hun gehele communicatie aanpakken van A tot Z. Bovendien zijn Frank en Ines beiden grafisch vormgever, wat de bedrijfssite van hun klanten nog net dat ietsje meer geeft. Een belangrijke policy van Graviteit die ik de eerste dag leerde kennen, is dat alle medewerkers elke maand iets nieuws bijleren. Die kennis delen we dan op het einde van de maand in een bondige samenvatting met elkaar. Van teamspirit en blijvend leren gesproken. Ik ben blij dat ik als stagiair bedrijfscommunicatie deze twee maanden mee heb mogen helpen dit universum nog net dat beetje schitterender te maken.
Niet enkel voor hun aanpak, maar ook voor hun warme persoonlijkheid sluit ik Frank, Ines en Eveline alvast in mijn hart, want die spontane zangmomentjes van Frank, de vriendelijke glimlach van Eveline en die droge, hilarische opmerkingen van Ines maakten mijn werkdagje toch elke keer zo enorm draaglijk. Deze drie aliens zijn helemaal niet zulke vreemde wezens meer. Frank, Ines en Eveline zijn enorm positief, creatief en innovatief en als dat nog niet genoeg -iefs waren, zijn ze bovendien erg lief. Ik ben blij dat ik Graviteit, hun thuisplaneet, deze paar weken heb mogen bewonen. Nu is het tijd om opnieuw in mijn raketje te springen en deze schitterende planeet te verlaten, al heb ik een licht voorgevoel dat ik hier nog wel eens passeer. Bedankt mederuimtevaarders voor deze ongelofelijke ruimtereis!
Kosmische kusjes,
Febe
Getriggerd om ook stagiair bedrijfscommunicatie te worden bij Graviteit?
Febe over haar stage bedrijfscommunicatie Gent
“Wat dit universum zo kleurig maakt, is het feit dat je hier binnenkomt en aanvaard wordt als jezelf en dat leren hier enorm bevorderd wordt. Het Graviteit-team is enorm adaptief en wat hen zo sterk maakt, naar mijn mening, is het feit dat zij samen met de klant brainstormen, meedenken, luisteren en hun gehele communicatie aanpakken van A tot Z.”
Kevin over zijn stage grafische vormgeving Gent
“Frank en Ines lieten mij als stagiair heel vrij maar hadden ook zeker bepaalde verwachtingen. Vanaf dag één kon ik al aan echte projecten werken, dit was voor mij wel een verrassing. Ze gaven mij direct vertrouwen en behandelden me niet als een stagiair grafische vormgeving maar als een volwaardige medewerker. Dit zorgde ervoor dat ik gedrevener was om iedere opdracht tot een perfect einde te brengen.”
Robbe over zijn stage grafische vormgeving Gent
“Ik heb veel bijgeleerd over dienstgericht werken: elke klant is anders en heeft uiteenlopende behoeftes en wensen bij een opdracht die je in je achterhoofd moet houden. Samengevat: ik heb van de ruimtevaarders van Graviteit heel wat opgepikt over de professionele grafische wereld.”
Tess over haar stage webdesign Gent
“ Het is een verschil van dag en nacht met wat je leert op school. ‘Al doende leert men’ was hier echt wel van toepassing. Er waren nog zoveel dingen die ik niet wist. Ze geven alle tijd en ruimte om zelf alles te ontdekken en je kan altijd bij hen terecht voor feedback. “
Julie over haar stage grafische vormgeving Gent
“Ik heb de kans gekregen om tijdens mijn stage te proeven van alle facetten van het grafisch ontwerp, waarbij ik ook enkele grote opdrachten voor mezelf heb gekregen. Doorheen het volledige traject kon ik steeds rekenen op de opbouwende feedback van het volledige Graviteit team. “
Laura over haar stage bedrijfscommunicatie Gent
“Als stagiair op planeet Graviteit ben je echt een volwaardig lid van het team. Niet het type dat de koffiekan bijvult en ’s middags om astronautenvoeding gaat, maar wel het type dat zelf wervelende webteksten mag schrijven, social media posts mag opstellen en mee mag ruimtestormen, euhm neen, brainstormen. “
Jens over zijn stage marketing Gent
“ Ik heb van veel verschillende aspecten mogen proeven: zowel grafische vormgeving heb ik leren kennen, als alles wat met copywriting te maken heeft. Ik kreeg ook toegang tot de wonderen van social media marketing. Deze kennis heeft zich vertaald in heel wat leuke opdrachten. Het is fijn dat dat ik mijn ideeën en input zie terugkomen online. “
Laura over haar stage grafische vormgeving Gent
“Vanaf de eerste dag voelde ik me meteen thuis en ik werd hartelijk ontvangen. Bij Graviteit krijg je echt de kans om je skills te laten zien en maak je opdrachten voor échte klanten. Dit was voor mij iets nieuws en ook wel een beetje spannend, maar wat vond ik dat leuk! Bij Graviteit vinden ze het echt belangrijk om te kijken naar wat jij leuk vindt, wat je sterktes zijn en waarin je je kennis wilt uitbreiden. “
Alex over zijn stage grafische vormgeving Gent
“Naast het meehelpen aan verschillende opdrachten, van visitekaartjes tot flyers en logo’s, mocht ik zelfs meewerken aan een ontwerpwedstrijd. Ik heb me volledig laten gaan in deze opdracht en ook al zijn we niet gewonnen, ik ben nog steeds trots en dankbaar op wat ik heb gemaakt en op het feit dat ik deze mooie kans gekregen heb. Ines en Frank stonden volledig achter mijn ontwerpen en dit gaf me een zeer goed gevoel. “
Justine over haar stage grafische vormgeving Gent
“Ik kreeg een erg warme ontvangst toen ik voor het eerst bij Graviteit binnenstapte. Ik merkte meteen dat de sfeer goed zat en dat iedereen erg gepassioneerd is door zijn werk. Doordat Graviteit een klein team is, verloopt alles persoonlijker dan bij sommige andere communicatiebedrijven. Elk teamlid heeft ook zijn eigen specialiteit zodat je van iedereen iets anders kan bijleren.“
Laurence over haar stage grafische vormgeving Gent
“Graviteit heeft mij dus, hoe ironisch het ook mag klinken, met mijn voetjes op de grond gezet en daar ook gehouden. Ik vertel deze zaken niet om jullie bang te maken. Ik vertel dit om duidelijk te maken dat je een waarheidsgetrouwe representatie krijgt van het werkveld hier bij Graviteit. Soms horen mindere dagen daar dus ook bij. Echter ben ik door team Graviteit volledig verliefd geworden op het vak en sta ik te popelen om mijn eerste stappen in het werkveld te zetten! “
Margot over haar stage bedrijfscommunicatie Gent
“Ik werd omringd door echte communicatie professionals die hun kennis en expertise graag deelden en me begeleidden in mijn leerproces. Bovendien kreeg ik veel ruimte om zelfstandig aan projecten te werken, waardoor ik mijn vaardigheden kon ontwikkelen en mijn creativiteit de vrije loop kon laten gaan.“
Rien over zijn stage webdevelopment en grafisch desing Gent
“De bedoeling van de stage webdevelopment is dat je jezelf en je niche beter leert kennen, en met deze gedachte begon ik dan ook aan mijn stage. Ik had tijdens mijn eerste gesprek met Graviteit laten weten dat ik graag een beetje van alles wou proeven, zodat ik een beter idee heb van wat ik nu precies wil doen in het werkveld. “
Annelies over haar stage digitaal vormgeving Gent
“De voorbije 14 weken voelde ik mij écht een volwaardig Graviteit-lid en heb ik veel kunnen bijleren op diverse vlakken. Ik beleefde veel plezier met het werken aan verscheidene opdrachten en ik wil Graviteit dan ook bedanken om mij deze supertoffe ervaring als digitaal vormgever te bezorgen. “
Aeneas over zijn stage grafische vormgeving Gent
“Deze stageperiode was mijn eerste ervaring met echte klanten. Het leren interpreteren van de wensen van de klanten was een totaal nieuwe wereld voor mij. Niet iedereen beschikt over de technische- en vakkennis om hun visie volkomen duidelijk te maken. Het is dus belangrijk om de briefing grondig te analyseren en telkens de juiste vragen te stellen.“
Margaux over haar stage social media en contentcreatie Gent
“Bij Graviteit staat van elkaar blijven bijleren voorop! Zo wordt er één keer per maand een learning gegeven met héérlijke koffiekoeken! Om beurten brengen de collega’s dan specifieke kennis over een bepaald topic over aan de rest van het team. Op die manier blijft het bedrijf niet stilstaan. “