Gepost op

Aan het begin van mijn 3de jaar Cross-Media Design aan de Arteveldehogeschool, was het plots tijd om op zoek te gaan naar een geschikte stageplaats. Deze zoektocht bleek niet altijd even evident te zijn. Er zijn immers zoveel verschillende soorten bedrijven waarin je kunt terechtkomen. Wat als ik het niet naar mijn zin heb tijdens mijn stage? Wat als mijn collega’s gemeen zijn? Wat als ik niet goed genoeg ben?

Gelukkig botste ik na een tijdje op de stage vacature van Graviteit. Na hun website te hebben afgespeurd had ik al een sterk vermoeden dat dit een goede stageplaats zou zijn. Dit vermoeden werd bevestigd op mijn stagegesprek enkele weken later, waar ik onmiddellijk warm werd ontvangen door Frank & Ines.

En zo stond het plots vast: mijn 10 stageweken zouden plaatsvinden bij Graviteit. Een gezellig communicatiebureau gelegen te Gentbrugge.

Chalarmante Collega’s

Wat begon als een obscure referentie naar een sketch uit “De Ideale Wereld”, werd plots een van de running jokes tijdens mijn stageperiode. En zo waren er nog talloze andere hilarische momenten! Deze joviale sfeer zorgt ervoor dat je jou onmiddellijk thuis voelt op kantoor. Hier word je vanaf dag één behandeld als een volwaardig teamlid. Dit niet alleen op het vlak van aardigheid, maar ook op professioneel vlak.

Je neemt onmiddellijk deel aan de vergaderingen, brainstorms en projecten voor echte klanten. Zo mocht ik meteen aan de slag gaan met een logo en branding voor twee nieuwe klanten. Een grote verantwoordelijkheid, want een goed logo ontwerpen is niet altijd evident. Gelukkig werd ik gedurende dit proces zeer goed ondersteund door de collega’s. Zo zijn we erin geslaagd om twee logo’s af te leveren waar de klant zeer tevreden over is.

Teamwerk is erg belangrijk binnen Graviteit, en dat is net wat hen sterk maakt. In dit team sta je er nooit alleen voor! Iedereen is bereid elkaar te helpen, in te springen wanneer het nodig is, elkaar iets aan te leren en van elkaar te leren.

Want bij Graviteit zijn de collega’s zelfs bereid om van de stagiair iets bij te leren. Zo heb ik de medewerkers zelf wat mogen bijbrengen op het vlak van audiobewerking tijdens mijn learning. Je wordt dus echt op elk vlak betrokken binnen het bedrijf!

Aeneas tijdens zijn learning over audiobewerking

Een stage op maat

Tijdens jouw stage krijg je uiteraard een takenpakket dat bij jouw opleiding aansluit. Zo ging ik als Photo Designer aan de slag met logo’s, fotografie, branding… Maar je wordt ook sterk aangemoedigd om nieuwe dingen te proberen. Zo heb ik ook kunnen proeven van copywriting, wat niet alleen leuk is, maar je ontwerp ook naar een hoger niveau kan tillen!

Voor mijn stageperiode was Adobe After Effects mij bijna volledig onbekend, maar gedurende de afgelopen tien weken heb ik toch de kans gekregen om maar liefst twee logo’s en een campagnebeeld te animeren. Zo heeft het project van de klant een leuk extraatje gekregen en heb ik weer een nieuwe skill bijgeleerd.

Ook over de productie van de social media content heb ik mij mogen ontfermen. Het uitwerken van ludieke, onverwachtse en soms ronduit absurde ideeën is iets waarin ik mij volkomen heb mogen smijten! Deze hilarische taferelen kun je uiteraard vinden op onze Instagrampagina.

Een zeer gevarieerd takenpakket dus. Elke dag was uniek, wat ervoor zorgde dat ik elke ochtend vol enthousiasme naar kantoor fietste!

300 000 kilometer per seconde

Bij Graviteit staat de branding in het teken van de ruimte. Van de talloze astronauten op de website, tot de verwijzingen naar termen uit de ruimtevaart binnen de copywriting. Maar ook de snelheid waaraan ik dingen heb bijgeleerd bleek aan niets minder dan de snelheid van het licht te gaan.

Natuurlijk heb ik veel geleerd op het gebied van grafisch ontwerp. Maar minstens even waardevol waren de soft skills die ik heb kunnen ontwikkelen.

Deze stageperiode was mijn eerste ervaring met echte klanten. Het leren interpreteren van de wensen van de klanten was een totaal nieuwe wereld voor mij. Niet iedereen beschikt over de technische- en vakkennis om hun visie volkomen duidelijk te maken. Het is dus belangrijk om de briefing grondig te analyseren en telkens de juiste vragen te stellen.

Ook timemanagement was een nieuwe uitdaging. Bij Graviteit krijg je veel verschillende projecten toevertrouwd. Om deze opdrachten tot een goed einde te brengen is het zeer belangrijk de tijd goed te bewaren. Prioriteiten stellen en efficiënt werken zijn vaardigheden waarin ik echt ben gegroeid de afgelopen tien weken.

Daarnaast is ook mijn zelfzekerheid als ontwerper toegenomen. Door de goede ondersteuning en feedback van het team voel ik me ondertussen een competent grafisch ontwerper!

Mijn beste stageherinneringen

Mijn stageperiode is voorbijgevlogen. Het voelt als gisteren aan dat ik voor het eerst mijn laptopje mocht openklappen aan mijn bureau. Gelukkig heb ik heel wat toffe herinneringen opgedaan, waardoor Graviteit me voor altijd bij zal blijven. Dit waren enkele van mijn hoogtepunten:

– De contentdag, waarop ik het team een volledige dag mocht aansturen om hilarische, excentrieke en tegelijkertijd toch leerrijke filmpjes te maken.
– De fotoshoot bij de Zuiderpoort, waar ik 50 meter de lucht in ging op een hoogtewerker om foto’s te nemen van ramenwassers.
– De absurde gespreksonderwerpen tijdens de middagpauzes.
– Die ene keer dat Frank zodanig goed een blaffende hond kon nadoen dat een andere persoon uit het gebouw kwam vragen waar “die hond” zat.
– Het opnemen van een neppe podcast als 1 aprilgrap voor de social media.

Team van Graviteit doet een dansje
Aeneas geblinddoekt door Febe en Robbe
Aeneas won de quiz tijdens de learning
De fotoshoot bij de Zuiderpoort, waar Aeneas 50 meter de lucht in ging op een hoogtewerker om foto’s te nemen van ramenwassers.

Met deze taferelen in mijn achterhoofd en een uiterst tevreden gevoel wuif ik Graviteit vaarwel.

Bedankt voor deze enorm leerrijke en chalarmante 😉 grafische stage!

Auteur: Aeneas Desmet; Student Cross Media Design – Photo Design aan de Arteveldehogeschool Gent

GETRIGGERD OM OOK EEN GRAFISCHE STAGE TE VOLGEN BIJ GRAVITEIT?

Wat houdt er jou nog tegen?